MON pozytywnie ocenia manewry Zima 20

8 lutego 2021, 10:21
Zima 20 fot MON
Fot: st. szer. Wojciech Król CO/MON
Reklama

Oceniłem te manewry pozytywnie, wystawiłbym szóstkę, choć oczywiście są mankamenty - powiedział szef MON Mariusz Błaszczak zapytany o ocenę ćwiczeń Zima 20. Dodał też, że rakiety Patriot będą w Polsce od 2022 r. a rok później wojsko otrzyma rakiety HIMARS. Samoloty F-35 mają być w Polsce w 2024 r.

Błaszczak w niedzielę, w programie 1 Polskiego Radia był pytany o stan polskiej armii, w tym o wojska lądowe.

"Wojska lądowe zmieniają się jeżeli chodzi o zdolności związane z artylerią. To jest największe wyzwanie, wyciągamy wnioski z agresywnej polityki Rosji. (...) Z napaści rosyjskiej na Gruzję w 2008 r., z napaści rosyjskiej na Ukrainę w 2014 r., i doskonale wiemy, że artyleria w tych konfliktach odgrywała kluczową rolę" - powiedział Szef MON.

Wyjaśnił, że to z tego powodu w 2019 r. podpisano umowę z USA dotyczącą zakupu sytemu rakietowego HIMARS o zasięgu do 300 km. Wspomniał, też o obronie przeciwlotniczej, przypominając o zakupie, w ramach pierwszej fazy programu Wisła, amerykańskich rakiet Patriot.

Błaszczak został też zapytany o doniesienia medialne dotyczące ostatnich ćwiczeń Zima 20, które miały zakończyć się "klęską polskiej armii". "Mamy do czynienia z manipulacją, z fake newsami" - ocenił szef MON.

Reklama
Reklama

"Wojsko musi ćwiczyć. Wojsko ćwiczy na poligonie, ale ważne są również tego rodzaju ćwiczenia, które poprzez działania sztabów świadczą o przygotowaniu dowódców do pełnienia swoich obowiązków. Te ćwiczenia poprzez zastosowanie sprawdzonego programu komputerowego - to jest program wykorzystywany w wojsku USA - dają nam wiedzę na temat potencjału (naszej armii - PAP)" - stwierdził Błaszczak.

W tym kontekście dodał, że "nie bez przyczyny" doprowadził do tego, że w ćwiczeniu badany był potencjał uzbrojenia, które dopiero zostało zamówione. "Spotkałem się z atakiem, że ono (uzbrojenie - PAP) jeszcze nie jest na wyposażeniu Wojska Polskiego, ale już będzie. Patrioty już od przyszłego roku będą na wyposażeniu Wojska Polskiego. Podobnie HIMARS-y - rok później. Do 2024 r. będziemy mieli F-35. Wiec ten potencjał należy zbadać" - powiedział.

"Chcę zapewnić, że Polska jest bezpieczna, że Wojsko Polskie jest dobrze przygotowane do tego, żeby bronić niepodległości naszego kraju, że Wojsko Polskie jest coraz liczniejsze, jest wyposażane w najnowocześniejszy sprzęt i w końcu, że jest w bardzo ścisłych relacjach z wojskami NATO i USA" - powiedział.

Dopytywany jak sam ocenia manewry Zima 20 Błaszczak stwierdził: "Oceniłem te manewry pozytywnie. Ja bym wystawił szóstkę. Oczywiście są mankamenty, ale o właśnie o to chodzi, żeby te mankamenty wskazać, uchwycić, bo te mankamenty zostaną usunięte. Temu służy ćwiczenie. To jest forma doskonalenia".

Błaszczak przyznał też jest już umówiony na rozmowę telefoniczną w przyszłym tygodniu z Lloydem Austinem, sekretarzem obrony Stanów Zjednoczonych w administracji nowo wybranego prezydenta USA Joe Bidena. Przyznał, że planowano, by spotkanie z szefami obrony obu państw odbyło się "twarzą w twarz" podczas szczytu NATO zaplanowanego na koniec lutego, jednak ze względów epidemicznych szczyt ten będzie przeprowadzony w formie wideokonferencji.

Jeszcze przed tą rozmową Błaszczak zapewnił, że po zmianie w fotelu prezydenta USA współpraca Polski i USA w zakresie bezpieczeństwa "będzie kontynuowana". "Polska jest ważnym partnerem USA. My wobec naszych sojuszników jesteśmy solidarni" - powiedział Błaszczak.

PAP - mini

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 111
Reklama
Snowman
czwartek, 11 lutego 2021, 14:52

To tak jak z grotem. Pracujemy nad tematem 14 lat i mamy ciągle duży obszar do rozwoju. Tutaj kolejna klęska, przepraszam wojna pięciodniowa w piętnastych ćwiczeniach ale ciągle się uczymy. Tylko że goście nie grają w skata... Robotę trzeba szanować...

Marsjanin
czwartek, 11 lutego 2021, 14:47

To dokładnie tak jak śpiewał Kazik w piosence Mars atakuje...

Troll i to wredny
czwartek, 11 lutego 2021, 12:02

Jestem facetem, czyli istotą prostą i nieskomplikowaną...może ktoś mi pomoże wyjaśnić meandry myślenia naszego MON.. Minister właściwy do spraw obrony narodowej mówi, że wyciąga wnioski z rosyjskiej agresji w 2008 r. wprowadzając śladowe ilości uzbrojenia do 2024 r. ...O co facetowi chodzi ?! ...albo się wyciąga wnioski i 2009 r. już jesteśmy uzbrojeni po przysłowiowe zęby...albo do 2016 r. wysyła się do Rosji nasz wzbogacony Uran... Rozdźwięk między tym co mówi, a tym co robi jest...kosmiczny. Ćwiczenia sztabowe Zima-20 ...obrona przez tydzień... Jakie były założenia wyjściowe tych ćwiczeń ?! To jest pytanie fundamentalne, bo od odpowiedzi na nie może zależeć nie dobre samopoczucie polityków, tylko życie i zdrowie kilkudziesięciu milionów ludzi, oraz los tego Kraju. Najsłabszym elementem polskiego systemu militarnego jest...kontrwywiad. Równie słabym jest system rezerw (zwłaszcza wyszkolonych rezerw osobowych), oraz system mobilizacyjny i odtwarzania zdolności bojowej. Składowanie amunicji i zapasów nienaruszalnych... lokalizacje jak... strzelnica. Logistyka w sytuacji zniszczonej infrastruktury kolejowo-drogowej ,czyli dystrybucja w sytuacji wojny.... Obrona przed atakiem z powietrza ... a bronić musimy wojska walczące, punkty koncentracji, punkty rozwinięcia i składowania, zapasy nienaruszalne, infrastrukturę krytyczną, 50 dużych miast i minimum 3 aglomeracje... Czym ?! Nieprzyjaciel ma do dyspozycji 12 armii i 1 korpus armijny ...ułamek tych sił rozjedzie Polskę w 4 godziny,nawet jeśli Rosjanami dowodził będzie pijany kapral. Nie wiem jak długą kreskę chłopaki wciągnęli, że wyszło im siedem dni ?! Jakaś pomroczność jasna (cytując klasyka) ?! Mamy trzy dywizję (czwartą w organizacji). W olbrzymiej większości uzbrojenie jest starsze niż ojciec żołnierza, który je obsługuje... Wsparcie NATO ?! Bez żartów proszę. Po zajęciu Islandii przez Rosję , to będą góra dwie brygady USA (o ile dojadą) i kilkadziesiąt samolotów z baz w Niemczech i Włoszech (USA będzie bronić UK, a nie Polski). Jeśli atak nastąpi z zaskoczenia, to nasza armia nawet z koszar nie wyjdzie... Błaszczak za pół dekady sprowadzi pociski o zasięgu 300 km. Dzisiaj wybrzeża bronią pociski o zasięgu 200 km (tyle, że strzelający widzą na linię horyzontu). Pociski na 300 km, a Kalibry na 2600 km, a Radugi na 5500 km... Postrzelamy sobie...na poligonie. Czy ci kolesie mapy nigdy nie widzieli ?! Oni nie potrafią przewidzieć z ilu kierunków równocześnie oberwiemy ?! Ich komputery nie potrafią obliczyć poziomu strat ?! Jeśli wojna wybuchnie o 5 rano, to czym i kim wy planujecie walczyć o godz. 13 ?! Bo tylu żołnierzy w Polsce nie ma, aby wam wystarczyło do południa... Grunt, że po ćwiczeniach będą gwiazdki i blaszki...

kartka
środa, 10 marca 2021, 08:36

Pewnie, że masz rację. W Polsce to Polacy rządzili w XX leciu międzywojennym. Warto przeczytać ile udało się wtedy zrobić.Pytanie, kto obecnie rządzi w Polsce? bo Polacy to mają tylko wybory.

Wasko
niedziela, 7 marca 2021, 10:47

Ale bredzisz, piszesz tak jakby od 2008 roku do 2016r w MON byli Ci sami ludzie. Chyba że nie orientujesz się zupełnie w zmianach politycznych na terytorium RP.

Ciemny Lud
czwartek, 11 lutego 2021, 01:57

A nie jest to tak, że na ie sprawdza się strategia obrony pozycyjnej? Na Wschodzie zawsze wygrywał manewr co może oznaczać konieczność ataku wyprzedzającego. Czy ktoś może się odnieść?

jogi
środa, 10 marca 2021, 08:45

Kiedyś budowali warownie z murami, palisadami itp.Potem były bastie i bastiony. Była wojna pozycyjna na zachodzie. IIWS to umacnianie 2go rządnych kiedunków natarć (a raczej obrony) po to aby ciągnąć ludzi do głównych kierunków natarć. To przestrzeń wymusza wojnę manewrową. Jak nie masz sił aby obsadzić front to walicz aby osiągać swoje cele. Z drugiej strony współczesne środki rażenia pozwalają ci atakować nawet głębię strategiczną a cel wykryty to cel zniszczony, co widać na wielu filmach w YT.

bender
wtorek, 9 lutego 2021, 20:51

Ćwiczenia po to są, żeby wykazać błędy. Nie jest tragedią przegranie ćwiczeń, wiec MON ma prawo być zadowolony. Po prostu okazało się, że nawet przy super sprzyjających warunkach w tym scenariuszu obrony zostajemy rozbici w puch. Obrana strategia się nie sprawdziła przy zakładanych środkach. Wnioskiem powinno być dopracowanie strategii do posiadanych środków lub zwiększenie środków tak, aby zapewniły przewagę w zakładanej strategii. Można też znaleźć kozła ofiarnego i nic nie robić, co mam nadzieję się nie zdarzy.

Uczestnik IGRZYSK
wtorek, 9 lutego 2021, 20:34

Bez emocji...naszą tradycją jest gloryfikowanie "GLORI VICTIS" spójrzcie na pomniki na wojskowe capstrzyki itp.. więc stowarzyszenie MON wykonało normę ...acha nie dopowiedzieli że jednym z elementów ćwiczenia była lotnicza ewakuacja wybrańców MON do Wlk Brytanii ale to nie podano publicznie bo to jest oczywiste dla dowodzenia

cosma
wtorek, 9 lutego 2021, 14:12

nigdy w historii MON nie było ćwiczeń ocenionych negatywnie

Krzysiek z Wrocławia
wtorek, 9 lutego 2021, 15:03

Co innego notka informacja dla prasy a co innego podsumowanie na odprawie po ćwiczeniu. To co się wydarzyło w Vegas zostaje w Vegas ...

Rhotax
wtorek, 9 lutego 2021, 13:50

4 dni. Przy Nierealnych założeniach że mobilizacja w 100% a sprzet w 100% wyjechał za bramę . F35 w 2024 beda do szkolenia w USA pilotow z RP. W Polsce 2 w 2026 najszybciej. Ale to niedorajdy .

dropik
wtorek, 9 lutego 2021, 13:16

ustawienie większości sił nad granicą musiało się tak skończyć nawet jakby tam dał 500 abramsów i 500 krabów to nie wiele by to zmieniło.

rer
wtorek, 9 lutego 2021, 17:16

Zagadka to kto to wymyślił, a możne to była rekonstrukcja działań armii Poznań i sił z korytarza pomorskiego z 1939.

Michał
wtorek, 9 lutego 2021, 12:27

Uważam, że nawet jak byśmy mieli silne i nowoczesne uzbrojenie to pod względem militarnym i tak byśmy przegrali wojnę . Czysta matematyka i fizyka by na zniszczyła. Silna i nowoczesna armia jest nam potrzebna do tego by się względnie długo bronić . Państwo takie jak Rosja patrzy też na ekonomię . Długa kampania kosztuje dużo i absorbuje ogromne środki materialne. Uważam, ale to jest moje zdanie, że jeżeli mielibyśmy zdolności jako Państwo do obrony w minimum miesiąc czasu to Ruscy zastanowią się 10 razy za nim nas zaatakują

Kazik :)
wtorek, 9 lutego 2021, 21:57

Tak popiera ale to trzeba wzorem Szwecji i Państw nadbałtyckich (Litwa, Łotwa i Estonia-suma sumarum ok. 8 mln ludzi) przyjąć doktrynę albo wszystko albo nic (ale jak tu to zrobić jak Prezes sortuje 10 ml obywateli RP - 1/3 społeczeństwa - nie do wykonania na 37 mln obywateli z czego 28 zdolna do walki - mężczyźni i kobiety w wieku produkcyjnym) czyli walka totalna w stylu Banzaj Japonii!!!!!! gdzie zmusiło to USA-nów do użycia atomu a to już ludobójstwo w czystej postaci i tzw. "łatka germańców" nie do zaakceptowania dla Rosjan. Rosjanie cieszą się z tego sortowania bo wiedzą, że część nie weźmie broni do ręki wobec nich bo nie utożsamiają się z Ojczyzną - Polską!!!! (vide Pan Tadeusz A. Mickiewicza - major Płut velias Płutowicz)

Prawica
wtorek, 9 lutego 2021, 12:08

Mnie interesuje tylko czy Prezydent i Naczelnik zdolali sie ewakuować? bo bez nich Polska byłaby bezbronna. A tak na emigracji moga nawolywac do pieknych powstań.

piątek, 5 marca 2021, 19:43

Uciekli na Bornholm.

vpac
wtorek, 9 lutego 2021, 11:50

przypomniał mi się rysunke satyryczny z połowy lat 90 ale nadal aktulany - "stoi dwóch geenrałów nad mapą i jeden mówi "rewelacja, mała armia spieprza szybciej niż duża"

grucha
wtorek, 9 lutego 2021, 11:37

Mamy do czynienia z fake newsami powiada. "Do 2024 r. będziemy mieli F-35. Wiec ten potencjał należy zbadać" Gdzie je będziemy mieć i ile??? 4 w USA do szkolenia naszych pilotów. Propagand nieustającego pasma sukcesów. Tradycji stało się zadość - mamy dziadostwo wg wszelkich standardów rządowych - szczyty szczytów.

Horacy
wtorek, 9 lutego 2021, 10:11

Mankamentem jest spożywanie alkoholu w czasie służby, bo gdyby nie to, przegralibysmy prawdopodobnie w dwa dni, ale czy Putina stać na tak drastyczne środki?

Pablo
wtorek, 9 lutego 2021, 08:12

Przegraliśmy w 4 dni, ale na szóstkę.

Koryto+
wtorek, 9 lutego 2021, 07:00

ZAKUPY - kupił jeden dywizjon Himars i dwie baterie Patriot na kraj wielkości Polski... Ilość w sam raz na defiladę.Kto tym krajem rządzi,budować armie na parady :)

kmdr
wtorek, 9 lutego 2021, 03:53

"Mamy do czynienia z manipulacją, z fake newsami" tak a jam pytanie w którą stronę te manipulacje i fake newsy .Bo każdy kto orientuje się mniej więcej czym Nasza armia dysponuje to te pięć dni co za dużo.Zmiana IU na AU nic się nie zmieni ci sami ludzie pod innym szyldem.Telefon do Stanów ,to może jakieś sprawne call center nie MON?Nie mamy szczęścia do ministrów obrony. Nie dosyć że mają wizerunek pt" wystrzał za plecami i narobią w zbroję", to niestety nie nadrabiają intelektem ,a wiedzą merytoryczną w przedmiocie tym bardziej.

piątek, 12 lutego 2021, 16:13

Zarobią w zbroję,naprawdę tak trudno znaleźć

Mike Texas
wtorek, 9 lutego 2021, 00:53

Skowronki z Waszyngtonu śpiewają ze Polskie wojska wypadły bardzo tragicznie. To jest dla mnie smutne bo Polskę naprawdę stać na poważne wojsko.

Jaro69
wtorek, 9 lutego 2021, 00:26

Polecam lekturę adekwatną do tematu Czas straceńców. Żołnierza OT i oficera opowieść o wojnie polsko-rosyjskiej Marek Meissner - trafnie i jakże aktualnie....... do tematu o ile admin przepuści....

Racjonalista
poniedziałek, 8 lutego 2021, 22:55

Rosja ma 10 albo i 20 razy większą armię od nas. Ale część jest zaangażowana w Syrii, trzeba też zabezpieczyć Krym i granicę z Ukrainą, dodatkowo poważnym problemem jest Kaukaz, następnie Kuryle na dalekim wschodzie i szeroko rozumiana projekcja siły w Arktyce. Ostatecznie granica z Chinami też nie jest zbyt pewna, bo oni mają smak na syberyjskie surowce i coraz mniej się z tym kryją. Także ze swojej 20 krotnie większej niż nasza armii, Rosja może przeciw nam wystawić około 10 procent swoich sił, więc przewaga na ich korzyść spada do stosunku max 2 do 1. My mamy pozostałe granice bezpieczne i do walki z nimi możemy rzucić 100 procent potencjału. Oczywiście to nie oznacza, że możemy zaniedbywać swoją armię, ale nie oznacza również żeby się od razu poddać, mówiąc że walka nie ma sensu!

Nie masz racji
środa, 10 lutego 2021, 15:32

Bzdura poprostu bzdura. Do takiej operacji skoncentrują co trzeba. I przejadą się potencjalnie po nas w te dwa tygodnie. A potem jak będą musieć rostawią wojska na innych granicach. Pierwsz dyplomacja zabezpieczy co trzeba i tyle.

1939 bis
piątek, 12 lutego 2021, 11:06

Tak jest. Sprawna dyplomacja i zaskoczenie. Po 2-3 dniach pozamiatane.

klawiatura
wtorek, 9 lutego 2021, 14:19

Do tego sojusznicy pomogą, wpłyną na Bałtyk okrętami to i wybrzeże mamy obstawione. Doliczając wsparcie Królowej Z Częstochowy, drzwi od stodoły i wsparcie duchowe ojca z Torunia to już robi się nasza przewaga 15:1. Emigranci powrócą i chwycą za broń a wtedy zatrzymamy się na uralu.

iobevg212
poniedziałek, 8 lutego 2021, 22:16

6 punktów na 100? Oj to słabo panie ministrze, bardzo słabo.

Dax
poniedziałek, 8 lutego 2021, 20:11

Mam pytanie: czy w tej grze/symulacji/ćwiczeniu zakładało się udział tylko naszej armii czy również reakcje/udział sił NATO?

zenek
poniedziałek, 8 lutego 2021, 23:50

Raczej nie zakładało reakcji NATO bynajmniej w tym czasie, gdzieś tam pismaki napisali że porty zostały zniszczone mimo pomocy NATO czyli można rozumieć że jakieś kraje z europy teoretycznie zrzuciły ulotki z groźbami na flotę czerwonych. Taki scenariusz jest mało realistyczny bo przygotowania do agresji były by zauważone przez NATO na wiele tygodni wcześniej ale obnaża to słabość WP a przede wszystkim decydentów.

werd
wtorek, 9 lutego 2021, 11:16

No jak się nie posiada ani jednego okrętu zdolnego do obrony przeciwlotniczej, gdy porty nie mają także takiej osłony to trudno pisać ze flota trałowców i Lublinów nie została zniszczona w pierwszych minutach konfliktu prawda?

zenek
wtorek, 9 lutego 2021, 14:39

Dziwne jest to że flota nie zwinęła się pod niemiecką granicę, czy to wynikało z zaskoczenia czy z fatalnego dowodzenia.

SUMIENIE
poniedziałek, 8 lutego 2021, 19:31

I teraz nasuwa się pytanie po co nam armia gdzie 43% to technokraci w mundurach siedzący w swych bizantyjskich dworach i tworzący coś co nawet dla nich nie jest pojęte a nazywa się mniemanologią stosowaną czy toto będzie walczyć czy ześrodkowywać się na wzgórzach Sellow

Fanklub Daviena
wtorek, 9 lutego 2021, 08:59

Też o tym pisałem że przedłużenie niepodległości o 5 dni nie jest warte utrzymywania tylu nierobów w mundurach i krwi patriotów i należy brać przykład z Czechów, Włochów lub w najgorszym razie Francuzów. :D

mobilny
poniedziałek, 8 lutego 2021, 19:05

Sie zobaczy panie ministrze kiedy do nas w tejże jak zacnej liczbie do nas dotrze. Kesli chodzi o Zima 20 to powiem tak....wynik przedstawić proszę.....ludzie chcą widzieć

kmdr
wtorek, 9 lutego 2021, 04:17

Ludzie wiedzą już od dawna. W razie czego spakować się i wiać tak szybko ,żeby za Rządem nadążyć.Cytuję "Za co tu ginąć za medianę 2600 , za 2 lata kolejki do lekarza, za podatek od wzbogacenia za nawet największego rzęcha na wytłuczkę ." albo "Już miesiąc łażę po Urzędach z całą toną papierów i nie mogę dostać zgody", "Ty tu zostań, a ci co na Tobie się upaśli spier... jak pierwsi samolotem kupionym za Twoje podatki."

JOJEK
poniedziałek, 8 lutego 2021, 19:01

A jakie państwo przyzna że ma słabą armie ? ,nawet gdy jest źle trzeba mówić że jest dobrze Płaczecie że ruscy dojdą pod Warszawę w pięć dni tragedia ,przypominam że Rosja to druga armia świata jeżeli polskie pierwszorzutowe bataliony straciły od 60 do 80 proc. stanów( o ile to prawda) to ile Rosja straciła czy będzie jej się opłacało czy to będzie dla niej spacerek

werda
wtorek, 9 lutego 2021, 11:20

No jasne. Tylko to oczywiście ćwiczenia sztabowe. Generałowie mają do dyspozycji wszystkie jednostki ukompletowane w 100%. Pytanie, jakie jest ukompletowanie jednostek w rzeczywistości? 40%?. Archaiczna obrona przeciwlotnicza, przeciwrakietowa wogóle nie istnieje. MW to zbiór złomu bez żadnej wartości bojowej - nie dziwne że uległa szybkiemu zniszczeniu. Porty pozbawione jakiejkolwiek osłony przeciwlotniczej. Jeden dywizjin Himars???????.....bazy lotnicze bez osłony plot i prak....dziwicie się ze tak szybko przegraliśmy???????

Szymon
poniedziałek, 8 lutego 2021, 18:43

5 dni i WP przestało istnieć ,czy to może być pozytywne?

CIA
wtorek, 9 lutego 2021, 00:09

Zważywszy że nie ma wcale artylerii bo to co jest oprócz Krabów i Dan które nie mają adekwatnej amunicji to się do niczego nie nadaje oprócz zawyżania statystyk w papierach, nie ma obrony przeciwlotniczej bo Kuby czy Osy to przeżytek a niezłych Białych jest ilość śladowa, obrona przeciwrakietowa przeciwlotnicza PAC3 zapewne zawrotne 4 jednostki ogniowe jak widać zawiodła bo powinna współdziałać z myśliwcami a te w ilości żałosnej, zapewne poleciały do ataku i zostały starte w pył przez lotnictwo i obronę przeciwnika współpracujące ze sobą. Na ziemi wojska zapewne zostały poszatkowana przez artylerię rakietową klasy Smiercz i TOS, na resztki z szatkowania rzuciły się w tym blitzkriegu bataliony pancerne że aż kamasze nasi pogubili. Taka jest moja wersja dużo jej brakuje ale może być całkiem prawdopodobna. Wiec te 5 dni to ogromny pozytyw zważywszy że politycy ciągle armię sabotują.

bender
wtorek, 9 lutego 2021, 14:15

Nie, to nie jest pozytyw. Koncentracja przy granicy i wydanie bitwy granicznej jest strategią klęski. To pokazują też symulacje, co ciekawe nie tylko u nas, ale też dotyczące obrony Bałtów.

SAS
czwartek, 11 lutego 2021, 07:23

Nie ma żadnej koncentracji przy granicy. Jeżeli Rosja atakuje nagle to koncentracja jest taka, jak choćby dzisiaj. Koncentracja jest na linii Wisły.

bender
czwartek, 11 lutego 2021, 16:20

Założenia operacyjne ćwiczenia Zima 20 były inne.

wer
wtorek, 9 lutego 2021, 11:21

Porównujesz Kuby, Osy do Białych z działkami 23mm i rakietkami o zasięgu 6km?????? dobrze się czujesz???? to też złom. Reszta w pełni zgodna.

CIA
środa, 10 lutego 2021, 00:52

Kub czy Osa dostanie rakietą antyradarową i po zabawie, Biała jest pasywna to i trudniejsza do wykrycia a do obrony wojsk w ruchu na najniższym piętrze OPL się nadaje dobrze pewnie lepiej niż Gepard.

Czesław
poniedziałek, 8 lutego 2021, 18:31

Panie ministrze, a gdzie kwiaty, gdzie kwiaty? Przecież to nowe 27:1!!!

zenek
poniedziałek, 8 lutego 2021, 18:12

Himarsa 18 sztuk kupili na defilady i się tym chwali żenujące. Jak nie umie zorganizować pieniędzy na prawdziwą modernizacją wojska to niech się poda do dymisji może znajdzie się ktoś z jajami.

pomz
poniedziałek, 8 lutego 2021, 19:53

Chłopie, rozumiesz ze od czasów rozbiorow Pollski nie mozemy miec silnej i nowocesnej armii? W 39 roku probowano i jak to sie zakonczylo? Ani Rosji, ani Niemcom i USA to nie pasuje taka Polska. I mamy jak mamy.

zenek
poniedziałek, 8 lutego 2021, 23:44

Znaczy ze rządzący boją się bardziej zagranicy niż społeczeństwa??

Koza
poniedziałek, 8 lutego 2021, 17:41

A cóż innego mógłby powiedzieć minister MON? Pamiętacie jak Skrzypczak chwalił MON a kilkanaście tygodni później, kiedy był już w cywilu zmienił zdanie o 180? Błaszczak jako minister MON poprostu nie ma innego wyjścia jak zachwalać MON.

Lord Godar
poniedziałek, 8 lutego 2021, 19:50

Jak powie , że ćwiczenia wypadły źle to tym samym wystawi sobie i swoim reformom złą ocenę .

biały
poniedziałek, 8 lutego 2021, 17:10

wszystko ładnie cacy , tylko było by miło aby takie ćwiczenia odbywały się co najmniej raz na 4 lata , no przecież ćwiczenia kadry oficerskiej w jakiejś symulacji są moim zdaniem bardzo ważne

db+
poniedziałek, 8 lutego 2021, 22:12

Odbywają się. Raz nawet udało nam się wygrać. Ale przy koncepcji głębokiej obrony i opóźniania a nie uporczywej obrony na linii granicznej. Dało to czas na rozpoznanie sił przeciwnika i wyprowadzenie kontrataku pancernego przy jednoczesnym zachowaniu potencjału bojowego jednostek opóźniających. :)

realista
poniedziałek, 8 lutego 2021, 23:20

Cos ciezko uwierzyc w realizm scenariusza, gdy wygralismy. Mozna ich co najwyzej zatrzymac, ale zajmuja pol kraju i pozniej to oni beda strona broniaca sie, wiec automatycznie my bedziemy musili to odbijac...sci-fi.

bender
wtorek, 9 lutego 2021, 14:12

Chyba lepiej stracić sporo terytorium, ale wyhamować npla i zachować zdolność walki niż stracić terytorium i jakiekolwiek zdolności do walki.

db+
wtorek, 9 lutego 2021, 11:28

No nie, Moskwy nie zdobyliśmy :). Wygrana polegała na utrzymaniu kontroli nad rozwojem sytuacji i zachowaniem potencjału bojowego jednostek. Ale Białystok, Olsztyn i parę innych miast zostało utracone. Jednak uzyskany czas pozwolił na przygotowanie odpowiedzi w ramach NATO. Ale to było w 2016 roku i ówczesnemu ministrowi AM się nie spodobało, że generał Różański oddawał terytorium. Jego zdaniem należało bronić się na linii granicznej. I przesunął Leopardy do Wesołej. I dlatego teraz wynik jest jaki jest. A najgorsze jest to, że nikt nie wyciągnie wniosków i nie podejmie wynikających z tych wniosków decyzji. Bo by się okazało, że Antoni to matoł. Albo co gorsza, że działał celowo w interesie niekoniecznie Polski.

rafikzabki
poniedziałek, 8 lutego 2021, 19:58

No to są... W 5 tym roku rządów po skompletowaniu umów na uzbrojenie - więc kiedy znamy potencjał własny....

Hans von Hochwald
poniedziałek, 8 lutego 2021, 17:06

Prawda jest taka, że Rosja jest militarną potęgą mogącą wystawić miliony żołnierzy. Ewentualna rosyjska kampania przeciw Polsce będzie bardziej przypominała (dla nich) manewry niż wojnę, a do Warszawy dotrą nie w 5, a w góra 2 dni. Rosjanie przetoczą się przez Polskę jak walec. I amerykanie nic nie pomogą, bo oleją Polskę.

Hepek
poniedziałek, 8 lutego 2021, 22:45

A po co ruskie miałyby atakować Polskę, piszecie takie bzdury żeby się dowartościować jako ważny europejski kraj o którego podboju śnią wszyscy, a te Rosjanie to wszystkie swoje działania podporządkowali temu celowi. Ludzie litości przestańcie w końcu bajdurzyc, ufoki też pewnie chcą nas podbić, wiekszej krzywdy niż autodestrukcja przy użyciu naszych tzw. Elit nie w sposób sobie wyobrazić. Miłych snów

ibgnb999
poniedziałek, 8 lutego 2021, 22:20

gdybyś pisał o ZSRR to może i tak, ale Rosja jest znacznie słabiej oceniana przez USA niż ZSRR i nie ma takich możliwości technicznych ani zasobów ludzkich tego poziomu. Ba! Nawet w ZSRR przestali mówić "u nas ludiej mnoga" bo mężczyzn zaczęło po prostu brakować - powymierali. Jak pochodzisz po ruskich miasteczkach to tam są pomniki z naziwskami poległych - to są naprawdę duże liczby. Dlatego Rosjanki tak bardzo starają się być atrakcyjne bo po prostu jest ich większość i muszą walczyć o mężczyzn między sobą.

bobo
poniedziałek, 8 lutego 2021, 20:06

Rosja nie jest w stanie wystawić miliony żołnierzy. Demografia już na to nie pozwala. Inna sprawa, że przeciw Europie wystarczy im 300 tys. dobrze wyszkolonego i wyposażonego wojska. Polska może wystawić góra 30 tys. żołnierzy na takim poziomie więc będzie jednak walec. A biorąc pod uwagę potencjał gospodarczy i demograficzny powinno nas być stać na około stu tysięcy dobrego wojska. Wtedy byłyby szanse nie tylko na zadanie agresorowi poważnych strat ale i na odparcie agresji. No ale politycy w Polsce tak boja się polskiej armii, że robia wszystko a

BUBA
poniedziałek, 8 lutego 2021, 19:34

Tak jak Francja w 39 ale przedtem porzadnie skasowala. I kolo sie zamyka.

zenek
poniedziałek, 8 lutego 2021, 19:17

Rosja to nie ZSRR, Rosja musi zabezpieczyć wojskiem też inne rejony niż tylko ta twoja kampania.

mobilny
poniedziałek, 8 lutego 2021, 19:06

Bo nawet nie wezmą w niej udziału....Polska sprzedana jak we wrzesniu 39

as
poniedziałek, 8 lutego 2021, 16:45

Wszyscy się podniecają wynikami tego ćwiczenia, co ciekawe tajnego. I mało kto zwraca uwagę na fakt, że po raz pierwszy były jakieś przecieki na temat wyniku i jakie to niesie konsekwencje. Z ćwiczenia, gdzie wszyscy uczestnicy muszą posiadać poświadczenie bezpieczeństwa co najmniej tajne, wyciekły jakieś informacje. Więc albo to był celowy zabieg, albo coś jest tak jeżeli chodzi o zachowanie tajemnicy. Sam efekt ćwiczenia, pewnie nie jest inny niż z poprzednich lat, bo przecież to są ćwiczenia cykliczne.

Rozgrywki wewnętrzne
poniedziałek, 15 lutego 2021, 22:47

W dodatku przeciekami ochoczo dzielił się superak, czyli medium niespecjalnie opozycyjne.

db+
poniedziałek, 8 lutego 2021, 22:16

Jeżeli w ćwiczeniu bierze udział kilka tysięcy oficerów to przeciek jest nieunikniony. Co więcej, podejrzewam, że GRU miało relacje z ćwiczeń w czasie niemal rzeczywistym. Pytanie tylko z jakiego poziomu i w jak szerokim spektrum. Nie tylko CIA potrafiło kupować oficerów naszego Sztabu Generalnego.

as
wtorek, 9 lutego 2021, 19:34

A to ciekawe, bo jakoś w poprzednich latach nikt nie pisał o wynikach takich ćwiczeń. Relację w czasie rzeczywistym, a niby w jaki sposób?

niejaki Błochin
poniedziałek, 8 lutego 2021, 16:35

Taki wynik wirtualnych ćwiczeń świadczy o realiźmie tych działań. Mam nadzieję, że równie szybo zostanie zorganizowanych kilka podobnych ćwiczeń, ale z założeniami prowadzenia wojny manewrowej - tak, jak zakładał to Jacek Bartosiak. Mam też nadzieję, że wyniki ćwiczeń doprowadzą do zakupów odpowiedniej broni ( np. Warmate 2, min inteligentnych, systemów rozpoznania jak Liwiec, Moskit i Pirat, ZSSW-30 ). Im więcej przegranych ćwiczeń w różnych wariantach, tym bardziej będziemy zdawać sobie sprawę, z występujących braków w uzbrojeniu, wyposażeniu, umiejętnościach wykorzystania terenu i potrzebach w szkoleniu żołnierzy i współpracy z instytucjami państwa.

bobo
poniedziałek, 8 lutego 2021, 20:10

To własnie ciekawe, że ujawniono wynik pisowskiej reformy w armii. Przecież to lanie w ciągu ledwie kilku dni to rezultat pomysłów Antka i bezczynności Błaszczaka, który nie zmienił żadnych decyzji Macierewicza.

zamaskowany Ranger
wtorek, 9 lutego 2021, 00:11

Ależ zmienił . Przecież wstrzymanie Orki , zamiast polskiego Homara w ilości 56 szt zakup całych 20 wyrzutni Himars z półki to autorskie pomysły ministra Błaszczaka . Podobnie jak nabycie F-35 bez przetargu i gruntownej analizy czy taki właśnie samolot jest nam niezbędny .

bender
wtorek, 9 lutego 2021, 14:08

Problemem jest próba obrony ściany wschodniej. To niewykonalne. Manewry sztabowe pokazały, że po koncentracji wojsk na wschodniej granicy dostajemy lanie. Rozwiązanie jest oczywiste: wracamy do starego planu z działaniami opóźniającymi na wschodzie i kontruderzeniem z linii Wisły. Tylko w międzyczasie została rozmontowana pancerna pięść.

xcv
poniedziałek, 8 lutego 2021, 16:03

Z jednej strony jakoś mu nie wierzę, z drugiej zdaje sobie sprawę, że przeciwnik zrobi absolutnie wszystko, aby zdyskredytować naszą projekcję siły.

Polak z Polski
poniedziałek, 8 lutego 2021, 15:31

Panie Błaszczak nie ośmieszaj się. Wszyscy wiemy co pokazały ćwiczenia Zima 20. Doskonale wiemy, że wydatki jakie przeznaczacie na wojsko są kroplą w morzu potrzeb.

poniedziałek, 8 lutego 2021, 22:28

Nasze wojsko przeżre każdą kasę. Grecja z podobnym budżetem ma nawet marynarkę.

kmdr
wtorek, 9 lutego 2021, 04:49

Jak ma tyle wysp to musi.Emerytury wojskowe powinien wypłacać Skarb Państwa po za budżetem MON.Odchudzić korpus oficerski z generalskim włącznie,ograniczyć etaty poza wojskowe.

Lord Godar
poniedziałek, 8 lutego 2021, 19:58

Co pokazały te ćwiczenia ? Że armia dalej jest słaba , że przyjęta koncepcja obrony nie zdała egzaminu , że nowe rozwiązania w kwestii dowodzenia też nie wypaliły . I nie wydatki są za małe , tylko może sposób ich wykorzystania jest nieodpowiedni , bo np zamiast tych F-35 które niewiele pomogły można było zakupić odpowiednie systemy p-panc w takiej ilości , że drogi do warszawy usiane by były wrakami ruskich tanków , a tak tylko VIP-y miały poczucie bezpieczeństwa w trakcie ewakuacji.

OptymistaPl
poniedziałek, 8 lutego 2021, 15:15

Panie Ministrze- nie jest tajemnicą, iż są 3 potencjalne kierunki agresji na nasz kraj: z Kaliningradu (zabezpieczony przez 16 Dywizję), z Brześcia (zabezpieczany przez 18 Dywizję) i z Grodna (zabezpieczony tylko przez Pułk Rozpoznawczy z Białegostoku). Proponuję rozważyć wzmocnienie zabezpieczenia z kierunku Grodna poprzez zreformowanie 16 Dywizji na wzór 18 Dywizji tzn w ramach dywizji trzy brygady ale po cztery bataliony każda. W nowej formule 16 Dywizja mogłaby wyglądać następująco: 9 Brygada pancerna z Braniewa (1 batalion czołgów i 1 batalion bwp w Braniewie + 1 batalion czołgów i 1 batalion bwp w Morągu), 15 brygada zmechanizowana z Giżycka (3 obecne bataliony przezbroić na Rosomaki + 1 batalion Rosomaków w Bartoszycach-brygada z Bartoszyc podzielona), NOWA Brygada Pancerna w Białymstoku (2 bataliony czołgów...jeden z Braniewa a drugi z Orzysza + batalion bwp..... natomiast czwarty batalion tej brygady na bwp stacjonowałby w Suwałkach-zamiast Pułku posiadającego inny sprzęt niż reszta WP). I KONIECZNIE przenieść dalej od granicy Pułk artylerii z Węgorzewa oraz Pułk przeciwlotniczy z Gołdapu!!!

wtorek, 9 lutego 2021, 01:26

Przecież dziś żadne dobre wojsko nie walczy tam gdzie stacjonuje to nie czas średniowiecznych zamków i XIXw fortów. Rozwój artylerii i śmigłowców ppanc etc. wymusza odsunięcie zaplecza w głąb własnego terytorium i prowadzenie wojny w ciągłym ruchu, inaczej wojsko zostaje rozbite z zaskoczenia albo odcięte i okrążone. To nie 18 dywizja z garnizonami 200km od Brześcia jest problemem tylko właśnie 16 która jest w zasięgu ognia już szczebla batalionu. Główne siły tej dywizji powinny zostać odsunięte do garnizonów co najmniej na lini Elbląg-Olsztyn-Ełk, a w dotychczasowych wysuniętych nad granicę powinny zostać kompanijne grupy taktyczne i WOT nasycony ppk etc.

OptymistaPL
wtorek, 9 lutego 2021, 13:20

Ogólnie zgadzam się z tym iż najlepiej przenieść większość sił 16 Dywizji na linię Elbląg-Olsztyn-Białystok. Jedynie co wg mnie powinno zostać bliżej granicy z Obwodem Kaliningradzkim to Pułk Rozpoznawczy z Lidzbarka Warmińskiego, 1 Batalion w Giżycku oraz 1 batalion w Suwałkach

zawsze gotowe
poniedziałek, 8 lutego 2021, 19:58

zapomnial Pan o WOT. W tym rejonie dziala cala 1Podlaska Brygada Obrony Terytrialnej! Ci w Bialymstoku, podobno maja nawet jeden granatnik MK 19!

kmdr
wtorek, 9 lutego 2021, 04:50

I to pewnie w gablocie w siedzibie brygady.

Jabadabadu
poniedziałek, 8 lutego 2021, 15:01

MON pozytywnie icenia .... sam siebie. Gratulacje.

bobo
poniedziałek, 8 lutego 2021, 20:14

Pozytywnie oceniaja bo ich celem od dobrych kilku lat jest maksymalne osłabieie polskiej armii. Zadanie wykonane więc i pozytywna ocena. Można zameldować prezesowi.

Zaciekawiony
poniedziałek, 8 lutego 2021, 14:51

Bardzo pięknie mówi o gotowości i o rozwoju polskiej armii ale może ktoś mnie wyprowadzi z błędu bo wydaje mi się, że za rządów tej partii nie został zamówiony ani opracowany, absolutnie żaden nowoczesny system uzbrojenia w racjonalnych ilościach a wszystkie nowinki które mon wprowadził zostały opracowane i zamówione przez poprzedników :)

poniedziałek, 8 lutego 2021, 19:26

Poprzednicy to akurat likwidowali wojsko.

xXx
wtorek, 9 lutego 2021, 02:16

A ZSSW-30? A Borsuk? A Krab? I wiele, wiele programów. Jeżeli tak ma wyglądaćlikwidacja armii, to ja jestem za.

RealMax
wtorek, 9 lutego 2021, 00:08

I dlatego na odchodne zostawili gotowy kontrakt na 50 śmigłowców, i 8 baterii patriot. Zamiast śmigłowców, mamy samoloty VIP, zamiast 8 baterii, mamy 2. Poprzedni rząd spłacił też całość kwoty za F-16, ten rząd zapłacił za F-35, których jeszcze nie mamy .

matrioszka
poniedziałek, 8 lutego 2021, 13:47

Ale konkretnie za co ta szóstka ? Czy za potencjał obronny naszej armii / chyba nie ?/ czy raczej sam poziom ćwiczeń i wykorzystany program komputerowy ?

Pjoter
poniedziałek, 8 lutego 2021, 13:36

Cywilny nadzór wojska ok ale zarządzanie NIE!!!!

bbb
wtorek, 9 lutego 2021, 11:58

Zawsze to powtarzam!

A1amo73
poniedziałek, 8 lutego 2021, 13:20

Ciekawe. Mając do wyboru komu wierzyć, ministrowi czy rzekomym "fake niusom", wybieram te drugie. Pięć dni i pozamiatane. Taka prawda.

Cyrk na kółkach
poniedziałek, 8 lutego 2021, 12:55

Niech ten człowiek jeszcze powie ile tego sprzętu kupił - 1 paradny dywizjon Himars i 2 paradne baterie Patriot - śmiech na sali i budowa armii defiladowej

kmdr
wtorek, 9 lutego 2021, 04:59

Jak tak się rozbudowało samorząd i okolice ,rząd i okolice, agencje wszelakie i okolice to pieniędzy brakuje.Administracje mamy na kraj 10-krotnie większy i tyle samo razy bardziej ludny, armię na kraj trzykrotnie mniejszy i to jeszcze w latach 70-tych.

Olo
poniedziałek, 8 lutego 2021, 12:23

To był na prawdę fajnie spędzony czas.

Monkey
poniedziałek, 8 lutego 2021, 12:11

Niestety, dalej nic nie słychać o dużym kontrakcie. Chyba Szwedzi twardo negocjują:-))

rozpłaszczony
poniedziałek, 8 lutego 2021, 12:10

Czy w tych ćwiczeniach chodziło o ocenienie ostatnich zakupów ? Okazało się , że rzeczywiście słusznie mają przydomek defiladowych .

razdwatri
poniedziałek, 8 lutego 2021, 12:02

Było mówione , że pierwsze F-35 będą owszem w 2024 ale w USA i będą służyć szkoleniu naszych pilotów , do kraju mają przylecieć w 2026 .Wszystkie 32 szt. mają być dopiero w 2030 . Ponadto dostarczenie uzbrojenia nie wiąże się z osiągnięciem przez nie natychmiastowej gotowości bojowej . Minister o tym nie wie ?

xXx
wtorek, 9 lutego 2021, 02:18

Widać, nie wie. Dla niego dostawa samolotu oznacza, że od razu możemy bombardować Moskwę.

ppp
poniedziałek, 8 lutego 2021, 11:53

A co ma mówić? Klapa.

rozbawiony
poniedziałek, 8 lutego 2021, 11:50

,, Oceniłem te manewry pozytywnie . Ja bym wystawił szóstkę . Oczywiście są mankamenty … Przegraliśmy w pięć dni i za to tak wysoka ocena ? Czy to znaczy że jedynkę minister postawił by po klęsce w dwanaście godzin ?

DDR
poniedziałek, 8 lutego 2021, 11:40

Jeżeli byłoby tak różowo to media zblatowane z rządem na okrągło by o tym trąbiły

come on
poniedziałek, 8 lutego 2021, 16:18

Test był naszego sprzętu, dowodzenia i logistyki. Drobny szczegół to obecność wojsk USA u nas powinna wystarczyć na zatrzymanie agresora który wjedzie w imię wyzwolenia klasy robotniczej z jarzma kapitalizmu :)) To, że w pojedynkę niewiele zrobimy na razie to żadna tajemnica ale nie zaszkodzi robić testy. Z czasem wypełnimy wszystkie luki obronne. Nie od razu Kraków zbudowano :)

zenek
poniedziałek, 8 lutego 2021, 19:22

Tylko nie wiadomo ile mamy czasu na wypełnianie tych luk. Przed 1939 r. myśleli identycznie. Warto dodać że u nas na modernizację idzie 1/3 budżetu MON u potencjalnego przeciwnika jak tu D24 gdzieś pisali jest odwrotnie 2/3.

Mike Texas
wtorek, 9 lutego 2021, 01:16

Czasu jest już bardzo mało !!! To jest bardzo smutne bo Polskę naprawdę jest stać na porządne wojsko. Silne polskie wojsko w tym rejonie to nie tylko powstrzymanie Rosji ale również pokazanie zachodniej Europie ze bez Polski nic w tym rejonie nie będą mogli zrobić bez słowa polski.

Kowalskiadam154
poniedziałek, 8 lutego 2021, 11:37

Bronimy się w przeciągu do pięciu dni ale to tylko mankament bo właściwie wszystko jest na szóstkę i przeca jest sojusz z Ameryką która nas obroni

JOJEK
poniedziałek, 8 lutego 2021, 16:14

Na co ty liczysz ,że powiedzą że jest źle jaki kraj przyzna się oficjalnie że ma złą armie nawet gdy jest źle trzeba mówić że jest dobrze . (i poprawiać) i nie rozumiem waszego zdziwienia "polska armia poniosła klęskę po 5 dniach" no przepraszam ale z drugą armią świata , ciekawi mnie jeżeli nasze pierwszorzutowe bataliony straciły od 60 do 80 proc. stanów (O ile jest to prawda) to ile Rosja straciła ,my nie wygramy ale możemy sprawić że to będzie Pyrrusowe zwycięstwo Rosji

Tweets Defence24