Reklama
  • Wiadomości

Lekki czołg dla amerykańskiej piechoty

US Army oficjalnie wystosowało zapytanie o oferty w programie pozyskania lekkiego wozu wsparcia ogniowego Mobile Protected Firepower (MPF). Pojazd przeznaczony jest dla brygad piechoty, ma wypełniać podobne zadania co wozy M1128 Mobile Gun System w brygadach Stryker. Wóz o trakcji gąsienicowej ma posiadać możliwość łatwego przerzutu razem z lekkimi jednostkami piechoty. 

  • M8 Armored Gun System dla wojsk powietrzno-desantowych. Fot. US Army, Domena publiczna
    M8 Armored Gun System dla wojsk powietrzno-desantowych. Fot. US Army, Domena publiczna
  • Brytyjski wóz rozpoznawczy Ajax na którym bazuje demonstrator Griffin. Fot. General Dynamics Land Systems
    Brytyjski wóz rozpoznawczy Ajax na którym bazuje demonstrator Griffin. Fot. General Dynamics Land Systems
  • Singapurski bwp Bionix, na którym bazuje jedna z ofert. Fot. nlann/Wikimedia Commons, CC BY 2.0
    Singapurski bwp Bionix, na którym bazuje jedna z ofert. Fot. nlann/Wikimedia Commons, CC BY 2.0
  • Wieża serii Cockerill 3000, podobna ma zostać użyta w singapursko-belgijskiej propozycji. Fot. CMI Defence
    Wieża serii Cockerill 3000, podobna ma zostać użyta w singapursko-belgijskiej propozycji. Fot. CMI Defence

W czasie ostatniego roku prowadzony był dialog techniczny w ramach którego potencjalnym dostawcom przedstawiane były szkice wymagań na nowy wóz bojowy. US Army podkreśliła, że zamierza pominąć fazę badawczo-rozwojową i zakupić gotowe rozwiązanie.

Planuje się, że dwaj oferenci zostaną dopuszczeni do fazy przedprodukcyjnej i dostarczą pojazdy do testów, spośród nich zostanie wybrana jedna oferta. Faza ta planowana jest na pierwszy kwartał 2019 roku, każdy z dostawców ma 14 miesięcy na przygotowanie 12 prototypów. Po wybraniu zwycięzcy dostarczy on 26 pojazdów produkcji małoseryjnej z opcją na kolejne 28, a także zobowiązany będzie przebudować 8 pojazdów przedseryjnych do tego standardu. Pierwsza jednostka liniowa ma otrzymać nowe pojazdy w 2025 roku.

Mobile Protected Firepower uzupełni lekkie pojazdy Joint Light Tactical Vehicle (produkcji Oshkosh Corporation), czyli następcę popularnych HMMWV, jako element wyposażenia amerykańskich lekkich brygad (Infantry Brigade Combat Team). Wóz ma oferować załodze ochronę i możliwość prowadzenia precyzyjnego ognia bezpośredniego na duże dystanse, a także być odpornym na ataki cybernetyczne.

Ajax Wielka Brytania General Dynamics
Ajax - fot. General Dynamics Land Systems

BAE Systems najprawdopodobniej zaoferuje zmodernizowaną wersję wozu wsparcia bezpośredniego M8 Buford, projektowanego w latach 90. dla jednostek powietrznodesantowych. Wóz przeszedł próby i został skierowany do produkcji seryjnej, jednak w post-zimnowojennych realiach cięć budżetowych został uznany za zbędny, co doprowadziło do skasowania programu.

Wóz BAE Systems uzbrojony jest w armatę 105 mm z automatem ładującym oraz ma dysponować trzema stopniami opancerzenia. Z najlżejszym pancerzem ma on masę 19 ton i możliwy jest jego desant na spadochronie z samolotu C-130, w najcięższym wariancie (24 tony) 3 wozy mogą być przerzucone razem przez jeden samolot C-17. BAE ma zamiar zastosować w wozie nowe podzespoły i rozwiązania w tym nowe systemy elektroniczne czy układ jezdny. Spodziewać się można zastosowania rozwiązań użytych w rodzinie transporterów opancerzonych AMPV (ang. Armored Multi-Purpose Vehicle) i zmodernizowanych haubicach M109A7.

Bionix singapur
Singapurski bwp Bionix, na którym bazuje jedna z ofert. Fot. nlann/Wikimedia Commons, CC BY 2.0

Swoją ofertę przedstawi zapewne także General Dynamics Land Systems, jednak nie jest jasne czy ich demonstrator Griffin o masie 27 ton (32 tony z dodatkowym opancerzeniem) nie okaże się zbyt ciężki. Wóz składa się z podwozia ASCOD II zastosowanego w brytyjskim wozie rozpoznawczym Ajax oraz lekkiej wieży opartej na rozwiązaniach z wieży czołgu M1 Abrams. Wieża wyposażona jest w nową, lekką armatę 120 mm XM360 opracowaną w ramach skasowanego programu FCS, jednak nie jest wyposażona w automat ładujący.

CMI Defence - Cockerill 3000
Wieża serii Cockerill 3000, podobna ma zostać użyta w singapursko-belgijskiej propozycji. Fot. CMI Defence

Najbardziej egzotyczną propozycją może być oferta konsorcjum SAIC, czyli wóz bojowy oparty na podwoziu singapurskiego bwp Bionix II produkcji ST Kinetics oraz belgijskiej wieży Cockerill 3105 z armatą 105 mm i automatem ładującym produkcji CMI Defence. Wieża ta jest częścią rodziny konstrukcji w których można zastosować armaty kalibrów 25, 30, 35, 40, 50, 90 i 105 mm. Singapurska wersja bwp Bionix ma masę bojową ok. 23 ton.

Propozycje mają zostać złożone do marca 2018, a ostateczne oferty do 1 kwietnia 2018. Finansowanie zarezerwowane na program to 176 mln USD w roku finansowym 2019, 311 mln USD w 2020, 360 mln USD w 2021 i 376 mln USD w 2022.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama