Reklama

Więcej dodatków, by zatrzymać lotników w wojsku

WCBKT S.A. jest aktualnie jedynym polskim producentem, który może kompleksowo zabezpieczyć potrzeby wojskowych lotnisk i baz lotniczych nie tylko w zakresie urządzeń naziemnej obsługi statków powietrznych (NOSP) i sprzętu hangarowo-lotniskowego.
Autor. WCBKT S.A.

Podwyżki dodatków i zmiany w zasadach ich przyznawania pilotom i innym członkom załóg oraz personelowi naziemnemu przewiduje projekt rozporządzenia MON. Ma się to przyczynić do utrzymania tych specjalistów w służbie.

Projekt nowelizacji rozporządzenia do ustawy o obronie ojczyzny resort uzasadnia potrzebą wprowadzenia mechanizmów finansowych, które zatrzymałyby pilotów, innych członków załóg i personelu służby inżynieryjno-lotniczej wobec „wyraźniej różnicy w zarobkach na analogicznych stanowiskach w środowisku cywilnym”.

Reklama

MON proponuje, by rozszerzyć możliwość przyznawania dotychczasowego dodatku specjalnego. Mogliby go otrzymywać także żołnierze obsługujący bezzałogowe statki powietrzne, personel służby inżynieryjno-lotniczej obsługujący bezzałogowce użytkowane przez Lotniczą Akademię Wojskową do szkolenia kandydatów na pilotów. Uzależnienie wysokości dodatku od obowiązku posiadania odpowiedniej klasy pilota ma stymulować do podnoszenia umiejętności. Dodatki z tytułu bezpośredniej obsługi statków powietrznych mają być wyższe.

Okres służby uprawniający do otrzymania jednorazowego dodatku specjalnego dla żołnierzy wykonujących loty w załogach statków powietrznych należących do wojska i będących na wyposażeniu LAW ma zostać skrócony z 10 do pięciu lat. Dodatek wzrośnie: dla pilotów od ok. 24 do ok. 27,5 tys. zł; a dla innych członków załóg o 13,5-25,5 tys. zł.

Dodatek specjalny dla pilotów z uprawnieniami instruktora wzrośnie o ponad 2 tys. zł, dla pilotów klasy mistrzowskiej o 1,5 tys. zł, dla pozostałego personelu kabinowego posiadającego uprawnienia instruktorskiej  750 zł, a dla pozostałego personelu kabinowego posiadającego klasę mistrzowską o ok. 1 tys. zł. Zwiększenia dodatków będą się sumować, jeśli żołnierze spełnią jednocześnie kilka warunków do zwiększenia.

Czytaj też

Lista typów statków powietrznych, na których loty będą uprawniały do zwiększenia dodatku specjalnego, zostanie rozszerzona o: MiG-29, Su-22, M-346, FA-50, Saab 340, S-70i/UH-60, AH-64, AW101 i AW149.

Zniesione ma być ograniczenie w przyznawaniu dodatku za loty o statusie HEAD. Ma on przysługiwać już nie tylko żołnierzom służącym w 1. Bazie Lotnictwa Transportowego w Warszawie i 8. Krakowskiej Bazy Lotnictwa Transportowego.

Resort zamierza wprowadzić nowe tytuły otrzymywania dodatku  służbowego. Będzie on przysługiwał – w wysokości zależnej od uprawnień - także dowódcy zespołu technicznego naziemnej obsługi statku powietrznego (NOSP) i wysuniętych nawigatorów naprowadzania lotnictwa (JTAC).

Wydatki związane z nowelizacją przepisów wykonawczych zostaną sfinansowane z części budżetu przeznaczonej na obronę narodową, bez sięgania po dodatkowe środki.

Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (4)

  1. Śmiglak

    Kto ma odejść to i tak odejdzie. Pieniądze nie pomogą.

  2. Przyszłość

    Napewno kupno 96 apacze to błąd pod każdym względem

  3. user_1076044

    Sama Tokarczuk dostała 17 milionów i nie wiadomo za co i na co a pilot który dba o bezpieczeństwo Polski ma dostać zaledwie kilkaset złotych kpicie czy o drogę pytacie ??

    1. Zam Bruder

      Tyleż przedziwne, co z punktu widzenia nawet zdrowego rozsądku przeróżne dotacje obecnej władzy ludowej dla przeróżnych dziwnych ludzi (nie piję tu do Tokarczuk akurat) i projektów obliczył na drobne....niemal miliard złotych z naszych podatków. w skali całego kraju. Tu siedemset tysiaków na tęczę w Warszawie tam po kilka - kilkanaście tysięcy na jednego i drugiego wydziarganego Jasia a tam znowu pół bańki na obsceniczny "teatr". Piloci niech latają za pół darmo

  4. Zam Bruder

    Tu musi być finansowa zachęta w podstawie równoważąca oferty cywilne, bo inaczej MON normalnie myślących ludzi nie zatrzyma żadnym cyrografem.. Dlatego też aby odciążyć koszta utrzymania zawodowego - chociażby li tylko z tego powodu musi powrócić w nowoczesnej formie jakiś rodzaj na poły powszechnej służby aby każdy Możliwy etat obsadził taki żołnierz luzując zawodowego. Inaczej wojsko finansowo zacznie w końcu zjadać swój własny ogon i w którymś momencie to zwyczajnie walnie i zaczną się znowu redukcje i likwidacje jednostek a sprzęt zakupiony za grube pieniądze będzie rdzewiał w najlepszym wypadku po garażach i pod plandeką. I wrócimy do punktu wyjścia.

Reklama