Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie
Kwietniowe Lotnictwo już w kioskach
…a w nim między innymi omówienie dwóch konstrukcji lotniczych, które już wkrótce mają stanowić podstawę szkolenia lotniczego w Wojsku Polskim, stan krajowego rynku lotniczych przewozów pasażerskich i transportowych, perspektywy stojące przed rosyjskim bombowcem Tu-22M, i projekty przyszłych amerykańskich śmigłowców bojowych.
Numer otwiera wywiad z Michaiłem Pogosjanem, szefem rosyjskiej Połączonej Korporacji Lotniczej odpowiedzialnej m.in. za produkcję znanych myśliwców Su-27. Wśród tematów rozmowy m.in. plany współpracy technicznej i gospodarczej w dziedzinie samolotów cywilnych i aktualna sytuacja myśliwca T-50, w tym jego perspektyw na rynku indyjskim.
F/A-18 Super Hornet, choć dzieli numer ze "zwyczajnym" F-18A, to tak naprawdę jest to maszyna o innych właściwościach lotnych i możliwościach, a w dodatku powstała w latach 90. ubiegłego wieku, czyli stosunkowo niedawno. Geneza powstania, konstrukcja i początek służby tego oferowanego dzisiaj na eksport ostatniego projektu amerykańskiego generacji 4+ w pierwszej części monografii autorstwa Michała Fiszera i Jerzego Gruszczyńskiego.
Najnowsze wieści jeśli chodzi o program szkolenia polskich pilotów wojskowych. Luty i marzec były miesiącami, w których podpisano umowę na zakup 8 samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Master, doszło także do rolloutu zaawansowanego demonstratora technologii Orlika MPT, odpowiedzi Airbusa Defence & Space / PZL Okęcie na zapotrzebowanie na samolot turbośmigłowy z kokpitem odpowiadającym F-16. Kiedy ruszy zupełnie nowy, efektywny i oszczędny program szkolenia polskich pilotów i czy Polska stanie się posiadaczem międzynarodowej szkoły lotnictwa bojowego? O tym w artykułach Macieja Szopy.
W zeszłych roku w polskich portach lotniczych obsłużono 25,2 milionów pasażerów i przewieziono 92 tys. ton ładunku, z czego ponad połowa ruchu przypadła na Lotnisko Chopina w Warszawie. Jak funkcjonują polskie porty lotnicze, jakie mają znaczenie, jakie stoją przed nimi wyzwania i perspektywy? O tym w dokładnej analizie pióra Jerzego Liwińskiego.
Tupolew Tu-22M pojawił się w służbie wojsk lotniczych ZSRS jeszcze pod koniec lat 60. Jednak po kolejnych modernizacjach nadal pozostaje podstawowym ciężkim bombowcem Federacji Rosyjskiej i ma pozostawać służbie przez następne dziesięciolecia. Ma im to umożliwić modernizacja i program remontów kapitalnych. Perypetie całego programu od czasu jego rozpoczęcia, aż po najnowsze burzliwe wydarzenia z udziałem urzędującego aktualnie ministra obrony Siergieja Szojgu przedstawia Piotr Butowski.
Ostatnia dekada to przełom techniczny w dziedzinie śmigłowców z jakiego niewielu zdaje jeszcze sobie sprawę. Nie zmienia to jednak faktu, że wkrótce na niebie zagoszczą maszyny w układzie współosiowym ze śmigłami pchającymi i różnego typu zmiennopłaty, także te znacznie większe od użytkowanych dzisiaj V-22 Osprey. Jakie śmigłowce projektowane są dla poważnie myślącej o wymianie generacyjnej armii Stanów Zjednoczonych i co chyba jeszcze bardziej interesujące - kiedy? O tym w artykule Pawła Heńskiego.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie