Technologie
Kto chce dostarczyć Albatrosa Marynarce Wojennej?
Jak wynika z informacji udzielnych przez rzecznika Inspektoratu Uzbrojenia, w programie bezzałogowego systemu klasy taktycznej krótkiego zasięgu – pionowego startu Albatros sześć podmiotów stara się o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Spośród nich zgodnie z zapisami ogłoszenia wybranych zostanie pięć ofert do dalszego procedowania. Ponieważ dostawy mają zostać zrealizowane w okresie 15 miesięcy od zawarcia umowy, pod uwagę mogą być brani jedynie dostawcy produkowanych seryjnie maszyn.
Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę BSP klasy taktycznej krótkiego zasięgu – pionowego startu kr. ALBATROS złożyły następujące podmioty:
1. UMS Skeldar.
2. WB Electronics S.A.
3. WSK „PZL-Świdnik” S.A. wraz z Leonardo S.p.A.
4. Schiebel GmbH.
5. Works 11 Sp. z o.o. wraz z Martin UAV.
6. Siltec Sp. z o.o.
Nie upubliczniono wymagań technicznych, jednak jak wynika z dialogu technicznego dotyczącego systemu tego typu pod kryptonimem Albatros, realizowanego od roku 2016, chodzi o taktyczny bezzałogowy system latający pionowego startu, mogący operować zarówno z lądu jak i z pokładu okrętów Marynarki Wojennej. Wymagana jest możliwości działania w dzień i w nocy, zarówno nad lądem jak i morzem, przy zachowaniu minimalnej sygnatury akustycznej, termicznej i radiolokacyjnej. Cytując treść ogłoszenia o rozpoczęciu negocjacji z grudnia 2020 roku – „BSP przeznaczone będą do wyposażenia jednostek Sił Zbrojnych w sprzęt do prowadzenia obserwacji dzienno-nocnej w różnorodnym środowisku, tj. rozpoznanie sił przeciwnika nad morzem i linią brzegową, nad lądem oraz w poszukiwaniu rozbitków nad morzem przy wykorzystaniu sensorów elektrooptycznych, ale także z użyciem sensorów radarowych SAR.”
Planowany jest zakup jednego systemu z opcją na drugi.
W przypadku większości oferentów można z dużym prawdopodobieństwem określić jakie produkty zostały zaproponowane. Spółka UMS Skeldar oferuje jak sama nazwa wskazuje oferuje dość popularne śmigłowce bezzałogowe Skeldar V-200, które powstały w kooperacji szwedzko-austriackiej firm Saab i UMS AERO. Drugą bardzo dobrze znaną konstrukcją jest śmigłowiec austriacki Schiebel Camcopter S-100. Oba typy są stosowane przez marynarki wojenne kilku krajów. Kolejna rozpoznawalna konstrukcja to oferowany w kooperacji z PZL Świdnik śmigłowiec Leonardo Helicopters AWHero, który przeszedł testy na Morzu Śródziemnym w ramach inicjatywy europejskiej OCEAN 2020.
Ciekawa sytuacja pojawia się przy pozostałych trzech ofertach. Współpraca Works 11 z Martin UAV wskazuje na zbudowany w nietypowym układzie V-BAT tej właśnie amerykańskiej firmy. Jest to stałopłat z otunelowanymi śmigłami pchającymi, które służą również do pionowego startu i lądowania, podczas którego maszyna wygląda jakby „stała” pionowo na ogonie. Ten nietypowy bezzałogowiec jest obecnie testowany przez US Navy. Jeśli chodzi o propozycje spółek Siltec i WB Electronics, to trudno w obecnej chwili jednoznacznie stwierdzić jakie maszyny zaoferują.