Wojna na Ukrainie
"Afgańskie" Mi-17 lecą z USA na Ukrainę

Autor. Chief Master Sgt. Mark Snyder/US Air National Guard
Amerykańskie służby prasowe opublikowały informację o transporcie do Ukrainy śmigłowców Mi-17W-5 ze składowiska wycofanych statków powietrznych Davis Monthan-Tucson w stanie Arizona. Na pokładzie C-17 Globemaster maszyny dostarczono na słowackie lotnisko Sliač, skąd trafiają na Ukrainę. Amerykanie planują przekazać siłom zbrojnym Ukrainy łącznie co najmniej 16 maszyn Mi-8 i Mi-17 służących wcześniej w siłach zbrojnych Afganistanu.
Służba prasowa USAF opublikowała na początku czerwca zdjęcie z 20 maja przedstawiające załadunek Mi-17W-5 w bazie lotniczej Davis Monthan-Tucson. Śmigłowiec ze zdemontowanymi łopatami wirnika głównego umieszczono w ładowni ciężkiego samolotu transportowego C-17 Globemaster III. Maszyna należy do 167th Airlift Wing będącego częścią West Virginia National Guard. Jednostka ta od dawna zaangażowana jest w transport amerykańskiej pomocy przez Atlantyk.

Autor. mil.gov.ua
Pierwsze „poafgańskie" śmigłowce trafiły do ukraińskich sił zbrojnych już w lutym. Były to maszyny które w momencie upadku władz w Kabulu były remontowane m.in. Na Litwie i w Czechach. Pięć maszyn przechodziło prace w zakładach Motor Sicz w Zaporożu, ale nie wiadomo czy udało się je na czas uruchomić i ewakuować. Z kolei do składowiska wycofanych statków powietrznych Davis Monthan-Tucson w stanie Arizona trafiło co najmniej 7 śmigłowców Mi-17W-5 w barwach afgańskich i one właśnie są transportowane przez samoloty C-17 do Europy. Na zdjęciu widać śmigłowiec w charakterystycznym kamuflażu, z zamalowanymi znakami rozpoznawczymi na kadłubie i numerem taktycznym 750 na ogonie.
Mi-17W-5 to eksportowa wersja Mi-8MTW-5 produkowanego przez zakłady w Kazaniu. Wprowadzono w nim wiele modyfikacji, z których najbardziej widoczny jest nowy przód maszyny mieszczący radar i awionikę oraz tylna rampa, która zastąpiła mało funkcjonalne dwudzielne drzwi skorupowe, znane ze starszych modeli. Dzięki modernizacji podniesiono nie tylko funkcjonalność, ale również osiągi. Masa startowa wynosi 13 ton i maszyna może przetransportować 36 żołnierzy z pełnym wyposażeniem lub 4,5 t ładunku. Mi-17W-5 osiąga maksymalną prędkość 250 km/h i zasięg 580 km, ale można go zwiększyć do 1065 km, stosując pomocnicze zbiorniki paliwa.
CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!