Reklama
  • Wiadomości

Kontrakt na nowe Sidewindery. Osprzęt dla polskich Jastrzębi

Departament Obrony USA poinformował, że koncern Raytheon Missile Systems (RMS) otrzymał warte prawie 200 mln USD dodatkowe zamówienie stanowiące uzupełnienie wcześniejszej umowy na wyprodukowanie 317 sztuk pocisków powietrze-powietrze krótkiego zbiegu AIM-9X Sidewinder Block II. To już 17 zamówienie związane z ta umową, a pozyskane w ramach jego realizacji pociski trafią do US Navy (107 sztuk) i USAF (210 sztuk).

Fot. TSgt. Michael Ammons, USAF/Domena Publiczna
Fot. TSgt. Michael Ammons, USAF/Domena Publiczna

Dodatkowo w ramach tego zamówienia pozyskane będzie 199 pocisków szkolnych, 15 specjalnych pocisków szkoleniowych, 160 pojemników, siedem zapasowych zaawansowanych detektorów optycznych, 11 zapasowych urządzeń nawigacyjnych, 23 kontenery oraz części zamienne. Te wszystkie pozycje trafią nie tylko do USA, ale również do Australii, Turcji, Danii, Finlandii, Izraela, Belgii, Holandii, Singapuru, Polski, Szwajcarii, Japonii, Norwegii, Maroka, Rumunii, Korei, Arabii ​​Saudyjskiej i Tajwanu.

Główne prace prowadzone będą w zakładach RMS zlokalizowanych w Tucson w stanie Arizona i mają być planowo zakończone w marcu 2020 roku. Polska pozyska m.in. 4 pociski szkolne, jeden pojemnik i zapasowy detektor optyczny czy części zamienne. W 2016 roku MON zawarł umowę na dostawę pocisków AIM-9X Block II dla polskich myśliwców F-16, wcześniej wykorzystywały one rakiety AIM-9X Block I.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem w roku budżetowym 2017 produkowane będą pociski AIM-9X Block II All Up Round (AUR) i AIM-9X Block II Captive Air Training Missile (CATM).

Pociski w wersji Block II mają nowy procesor, elektroniczny system sterowania oraz system detekcji optycznej – DSU-41/B Active Optical Target Detector (AOTD). Ten ostatni zastąpił DSU-37/B używany w wersji Block I. Pocisk zachował jednak jednokierunkowe łącze wymiany danych zapożyczone z pocisku AIM-120D. Modernizacja oprogramowania do wersji Operational Flight Software (OFS) 9.3 pozwala na uzyskanie dodatkowych funkcji nadzorujących trajektorię lotu (m.in. dla zwiększenia zasięgu), poprawę pracy łącza wymiany danych od nosiciela, zwieszenie możliwości detekcji po odpaleniu czy odporności na zakłócenia.

Przypomnijmy, że RMS niedawno ujawnił stan prac nad kolejną modyfikacją swoich pocisków do wersji AIM-9X Sidewinder Block II Plus (Block II +). Powstają one na zlecenie Departamentu Marynarki w ramach wartego 8,3 mln USD kontraktu. Pociski testowe Block II+ Captive Test Missiles (CTM) otrzymały nową konfigurację aerodynamiczną poprawiającą nie tylko ich charakterystyki lotne, ale też sposób ich odpalenia z wyrzutni. Unowocześnione będą systemy sterowania i kontroli (AOTD) oraz przenoszona głowica bojowa. 40 nowych sekcji napędowych – Propolusion Stering Section połaczonych z nowym CTM da pocisk w wersji AIM-9X Block II+ NATM. Wizualnie różnice między wersją Block II i II+ będą niewielkie, a same pociski będą kompatybilne ze sobą.

Wcześniejszy program mający na celu zwiększyć zasięg tej rakiety o ok. 60 proc. został zakończony, a jedynym przyjętym do eksploatacji elementem z testowanych wówczas pocisków była głowica bojowa PBXN-112. Starsze modele AIM-9 zostały zmodyfikowane do pełnienia roli precyzyjnego pocisku powietrze –ziemia.

RMS dostarczył już ponad 5000 pocisków rodziny AIM-9X dla SZ USA oraz dziewięciu innym krajom. 

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama