Geopolityka

Kolejni dostawcy dla programu brytyjskich fregat

fot. BAE Systems
fot. BAE Systems

Brytyjczycy konsekwentnie realizując program budowy fregat typ 26 GCS (Global Combat Ship), wybrali kolejnych sześciu dostawców systemów okrętowych. Inwestycje w łańcuchu dostaw dla trzech pierwszych, nowych jednostek zwiększyły się w ten sposób do ponad 380 mln funtów.

Umowy z poszczególnymi firmami zostały zawarte przez koncern BAE Systems, który jest liderem całego programu GCS. Dokonano w ten sposób wyboru dostawców takich elementów jak m.in.: układy sterowania, stery, stabilizatory, włazy oraz instalacje żurawików i urządzeń cumowniczych dla pierwszych trzech okrętów. Kontrakty zostały przyznane sześciu firmom brytyjskim, włoskim i hiszpańskim:

  • Rolls-Royce, która w zakładach w Dunfermline wyprodukuje urządzenia sterowe i stabilizatory;
  • Johnsons Kontrole Ltd, z siedzibą w Baildon, która dostarczy urządzenia do chłodzenia wody;
  • Marine Systems Technology Ltd., która w zakładach w Middlewich wyprodukuje gazoszczelne, odporne na działanie warunków atmosferycznych i wodoszczelne drzwi, włazy oraz iluminatory, a także żurawie do Hangaru XY;
  • Salt Separation Services z siedzibą w Rochdale, która dostarczy urządzenia do odsalania wody działające na zasadzie odwróconej osmozy;
  • Detegasa z Hiszpanii, która dostarczy membranowe urządzenia do oczyszczania ścieków i separatory wody zaolejonej;
  • Pellegrini Marine Equipments S.r.l. z Włoch z zadaniem wyprodukowania urządzeń do obsługi kotwic i urządzeń cumowniczych, żurawików łodzi i osłon zmniejszających skuteczną powierzchnię odbicia radiolokacyjnego.

Swoje zadanie otrzymał też dział systemów walki (Combat Systems) firmy BAE Systems, który ma opracować i zainstalować na nowych fregatach nowoczesny system operacyjny tzw. Shared Infrastructure oraz „system kierowania czujnikami optoelektronicznymi (EOSCS), które są w stanie wykryć i zidentyfikować potencjalne zagrożenia w każdych warunkach pogodowych”.

Łańcuch dostaw współpracujących z BAE Systems przy budowie okrętów typ 26 liczy obecnie 33 spółki przemysłu morskiego. Piętnaście z nich ma już umowy i produkuje wyposażenie dla pierwszych trzech fregat GCS (w tym turbiny gazowe MT30 i generatory diesla MTU). Jest to konieczne, ponieważ dostawy muszą się rozpocząć równolegle z cięciem i scalaniem blach, które zaplanowano na połowę 2017 r.

Według dyrektora programu Typ 26 Global Combat Ship w BAE Systems Geoffa Searle'a: „Wzrost liczby partnerów w łańcuchu dostaw jest kluczowym elementem przygotowań przed cięciem stali na nasz pierwszy okręt tego typu latem następnego roku. Dzięki uzgodnieniu tych umów nasi dostawcy będą na dobrej drodze do dostarczenia wyposażenia do Glasgow wtedy, gdy będzie to wymagane w fazie produkcji”.

Plany modernizacji brytyjskiej marynarki wojennej zawarte w Strategicznym Przeglądzie Obrony i Bezpieczeństwa przewidują w sumie wyprodukowanie ośmiu nowoczesnych okrętów typ 26 Global Combat Ship. Mają one być wyspecjalizowane w zwalczaniu okrętów podwodnych i zastąpią w przyszłości fregaty typ 23.

Komentarze (1)

  1. ryszard56

    i takie okrety ze 4 widział bym w Polskiej MW i tyle w temacie