Kajman: trwa ocena wniosków

26 marca 2021, 16:05
WZT_2_Dziuba
WZT-2, takie wozy mają być zastąpione przez Kajmany. Fot. por. Przemysław Dziuba
Reklama

Inspektorat Uzbrojenia ocenia wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na nowej generacji wozy zabezpieczenia technicznego Kajman. O zamówienie ubiega się dwóch oferentów.

W odpowiedzi na pytania Defence24.pl rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia mjr Krzysztof Płatek poinformował, że w programie Kajman obecnie trwa „ocena złożonych przez Wykonawców wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, po zakończeniu której Zamawiający wystosuje do podmiotów spełniających wymogi uczestnictwa zaproszenia do złożenia ofert wstępnych”.

Do udziału w tym postępowaniu, rozpoczętym w czerwcu 2020 roku prowadzonym zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych w procedurze negocjacyjnej zgłosiły się dwa podmioty.

Pierwszym jest spółka Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft mbH (FFG), mająca w swojej ofercie m.in. uniwersalne pojazdy Wisent 2, które mogą być przekonfigurowane na wozy wsparcia inżynieryjnego, drugim natomiast Rheinmetall Defence Polska Sp. z o.o. (RDP) wraz z Rheinmetall Landsysteme GmbH (RLS), która może zaproponować ciągle doskonalone wozy Bergepanzer 3 (ARV 3), używane m.in. w siłach zbrojnych Niemiec i Holandii.

Obaj oferenci zaproponowali więc najprawdopodobniej pojazdy oparte o podwozie czołgu Leopard 2. Zgłoszenia wniosków o dopuszczenie do udziału w procedurze przyjmowane były do końca września ubiegłego roku, proces ich oceny trwa więc na razie około pół roku.

Program Kajman ma na celu nabycie 29 nowych wozów zabezpieczenia technicznego w ramach zamówienia podstawowego i kolejnych nawet 37 w ramach opcji. Jako termin wykonania zamówienia ustalono listopad 2035 roku.

Wóz Zabezpieczenia Technicznego KAJMAN jest opancerzonym pojazdem gąsienicowym wyposażonym między innymi w obrotowe urządzenie dźwigowe, lemiesz do spychania uszkodzonych pojazdów i wykonywania innych prac, dwie wyciągarki (główną i pomocniczą), zdalnie sterowany moduł uzbrojenia, dzienno-nocne przyrządy obserwacyjne i celownicze, system obrony przez działaniem broni masowego rażenia, układ klimatyzacji i ogrzewania, dodatkowy agregat prądotwórczy, system przeciwpożarowy i przeciwwybuchowy, system ewakuacji bojowej (Combat Recovery System), system obserwacji dookólnej, system łączności wewnętrznej i zewnętrznej

Inspektorat Uzbrojenia - Dziennik Urzędowy UE

Nowe wozy zabezpieczenia technicznego mają w założeniu zastąpić pojazdy używane obecnie (w tym typu WZT-2, na podwoziu T-55, które są najliczniejsze, a być może także WZT-3M na podwoziu T-72) oraz zapewnić zdolności wsparcia pojazdów o masie do 63 t, a więc także nowszych wersji czołgów Leopard 2 (w tym 2A5 i 2PL). Dziś do ich wsparcia są używane m.in. starsze niemieckie wozy Bergepanzer 1. W ramach odrębnego postępowania przygotowywana jest ich modernizacja.

Potrzeby Wojska Polskiego w zakresie nowych wozów zabezpieczenia technicznego są szerokie, nie tylko w związku z koniecznością wymiany starszych WZT, ale i wprowadzaniem nowoczesnych pojazdów wymagających odpowiedniej obsługi (Krab, w perspektywie Wilk).

Na polskim rynku promowane są także inne rozwiązania, jeśli chodzi o wozy zabezpieczenia technicznego, nie oparte na podwoziu Leoparda 2. Są to m.in. M88 produkcji BAE Systems (używany do wsparcia amerykańskich Abramsów i wykorzystywany przez Amerykanów także w Polsce, również do współpracy z Leopardem 2A5) oraz koreański WZT nowej generacji oparty na czołgu K2 i oferowany wraz z nim oraz czołgiem saperskim w programie Wilk.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 44
Reklama
Wiedzacy
sobota, 27 marca 2021, 21:23

Panie Autorze, SZ RP użytkuje obecnie niemieckie wozy Bergepanzer 2 na podwoziu Leoparda 1 A nie wozy Bergepanzer 1 Widząc jak RLS modernizuje Leopardy 2A4 to jedyna słuszna decyzja jest FFG. Rzetelna firma, której można śmiało powierzyć to zamówienie!

KrzysiekS
niedziela, 28 marca 2021, 18:16

Wiedzacy masz racje ale w zasadzie jej nie masz. Moje uzasadnienie Kupiliśmy tanio LEO A2 i mamy potężne problemy z jego modernizacją (a w zasadzie z utrzymaniem). Jeżeli dokupimy Bergepanzer dalej będziemy miel problem (generalnie ze wszystkim). Po prostu LEO A2 się kończy jak T-72 albo wchodzimy w LEO A3 (ale nas nie chcą) albo wchodzimy w słabszy ale jedyny obecnie w całości produkowany czołg na zachodzie K2BP (czyli raczej modernizację K2PL czy jak kto woli K2M). Osobiście wybieram K2PL (i chyba nie tylko ja) szkoda że nie MON.

Grzyb
poniedziałek, 29 marca 2021, 07:49

Słusznie piszesz na temat Leopardow ale skąd pomysł, że K2Pl bedzie słabszy po jakimkolwiek względem? Po dopancerzeniu i dodaniu 7 pary kół to będzie monstrum.

KrzysiekS
poniedziałek, 29 marca 2021, 12:05

Zakładam że będzie słabszy od LEO3 ale to rozważania.

KrzysiekS
sobota, 27 marca 2021, 20:10

Odnoszę wrażenie że politycy uważają wszystkich za idiotów. Niestety to oni wychodzą na nich. Przecież to wszystko jest do policzenia (dodając nawet wzrost kosztów) . Należy przede wszystkim ocenić jakie możemy mieć pieniądze (mówię o widełkach). Następnie ustalić priorytety (zostawiając jakąś rezerwę). I konsekwentnie to realizować. NAWET JEŻELI BEDĄ POSLIZGI CZY BŁĘDY BĘDZIE TO IŚĆ DO PRZODU .... GENIUSZE POLITYKI!!!!

Hahaha
sobota, 27 marca 2021, 15:38

2035 ??? :)))) to żarty czy pomyłka ?

Wiedzacy
sobota, 27 marca 2021, 21:25

Żartem jest ten komentarz i wskazuje że jego autor nie ma pojęcia ile zajmuje produkcja wozów tego typu i jak skomplikowane jest zabezpieczenie materiałowe, logistyczne i obsligowe tego typu wozow/kontraktow

wiarus
niedziela, 28 marca 2021, 15:08

Ciekawe jak bardzo? A w zasadzie: jak długo można coś komplikować? :)))

KrzysiekS
sobota, 27 marca 2021, 15:00

Kupiliśmy już tanio Leo A2 od Niemiec i jaki ból głowy mamy. Porównując zakup podwozi do KRABA i co z tego wyszło może czas na konkretne decyzje i związanie się ściśle współpracą z Koreą. Może zacząć WILKA od zakupu 29 KAJMANÓW z Korei i ciągnąć potem ten temat.

Wiedzacy
sobota, 27 marca 2021, 21:32

A czy kolega wie jak gigantyczne problemy sa z Krabem? Kolejny komentarz nic nie wiedzącego specjalisty od siedmiu boleści

Dropik
sobota, 27 marca 2021, 13:08

2035? Chyba ktoś się pomylił i chodzi o 2025 , jeśli nie to jakiś ponury żart.

2 Plm ''Krakow''
sobota, 27 marca 2021, 11:03

Moze lepiej sie wstrzymac i poczekac na decyzje odnosnie nowego MBT czy kupujemy Abramsy od amerykanow, a moze Leony A7 czy idziemy w budowe z koreanczykami K2 pl i dopiero na podstawie tej decyzji kupywac WZT !?

Jarecki
sobota, 27 marca 2021, 06:55

Ciekawe, wymogiem MON jest by WZT miał system obserwacji dookólonej. Czy nasze np. Rosomaki takowy mają, albo T72?

Wiedzacy
sobota, 27 marca 2021, 21:34

A czy WZT ma celowniki? Chyba nie bardzo. T72 czy roski maja. Leopard ma celowniki dookólny dodatkowo. Pomyślmy zanim coś napiszemy.

Monkey
piątek, 26 marca 2021, 22:14

Z Rheinmetall robimy juz modernizację Leopardów 2A4 do standardu 2PL. Fakt, początek delikatnie mówiąć był kiepski, szło to jak po grudzie. Ale nie tylko z winy Niemców. Najbardziej interesująca jednak byłaby oferta koreańska. Jeśli chcemy jeszcze utrzymać możliwości budowy czołgów podstawowych, to należy połączyć siły z nowym graczem, bo Niemcy i Francja nas w projekcie czołgu przyszłości najwyraźniej nie chcą. Tam mamy tylko szanse jeśli się poróżnią i spróbują projektować nowy MBT oddzielnie. Bo gdzie dwóch się bije tam trzeci, czyli my powinniśmy skorzystać. Ale to mniej prawdopodobna sytuacja. I dlatego powinniśmy nawiązać współpracę z Koreańczykami. Włosi raczej jednak odpadają, chociaż na początku coś przebąkiwali o współpracy. Ale teraz będą modernizować czołgi Ariete.

Tja
sobota, 27 marca 2021, 14:06

Na 80% sie "poroznia" i Niemcy bardzo chetnie Polske "pod skrzydla" wezma.

Ewa
sobota, 27 marca 2021, 07:37

Juz sobie daruj te narzekania na Niemcy i Francje. Od tych bredni glowa boli. Co my mamy wniesc do ptojektu czolgu? Bumar i zwiazki zawodowe?. Nie mamy pojecia o nowoczesnych technologiach i nie mamy kasy nz takie projekty. Ochlon.

Monkey
sobota, 27 marca 2021, 17:49

@Ewa: Załóżmy, że masz rację. Że nie mamy czego wnieść do projektu (co nie jest prawdą). I że nie mamy pieniędzy (co również nie jest prawdą). Ale niech będzie na twoje. Moje pytanie jest proste: co proponujesz w takim razie jako alternatywę? Bo jeśli ja napisałem brednie, to ty nie raczyłaś napisać nic, co by wniosło cokolwiek konstruktywnego do dyskusji. Już więc moje brednie są bardziej konstruktywne, bo przynajmniej jest nad czym się pochylić, zgodzić się z tym lub nie. Ale jestem ciekaw twoich pomysłów, bo zauważyłem, żę zazwyczaj na tym forum rzucasz posty z krytyką, ale do dyskusji wchodzić nie lubisz. A wszystkim pozostałym wielkie dzięki za wejście w dyskusję. Spojrzenie z innej strony jest zawsze ważne. A jeszcze co do Ciebie, Ewo: z jednym się zgodzę, związki zawodowe w naszym przemyśle, nie tylko zbrojeniowym pełnią zbyt często rolę hamulcowego.

Chyżwar dawniej Marek
sobota, 27 marca 2021, 15:55

Droga Ewusiu u Niemców mówi się po cichu, że woleliby współpracować z nami niż z Francuzami. Ten niemiecko-francuski program to nic innego jak euro polityka. Sami zaś Niemcy i tu by nas widzieli. Tyle, że panowie Francuzi już nie za bardzo. Tak na marginesie. Ci ostatni tak dużo "wnoszą" do tego programu, że niektórzy Niemcy uważają, iż Rheinmetall powinien wykupić KMW i podziękować kapryśnym partnerom za współpracę.

Alaris
sobota, 27 marca 2021, 15:02

Wbrew pozorom jesteśmy w stanie wneść co nie co, choćby foneta czy obrę. Tylko po co? Francuzi i Niemcy już dwa razy robili wspólnie czołg i dwa razy im nie wyszło. Nawet teraz na samym wstępie nie są w stanie się między sobą dogadać i sformułować wymagań pod ten czołg. Ich prace są na tyle nie pewne że nawet lepiej że z nimi tego nie robimy.

Box123
sobota, 27 marca 2021, 13:11

Lepiej odpowiedź jaki byłby sens wchodzenia we współprace w tak ważnym projekcie z kimś kto ma nas za swój podnozek? Bardzo dobrze, że nic z tego nie będzie. Lepszych warunków niż Korea nikt nam nie da i tego należy się trzymać

emeryt
piątek, 26 marca 2021, 21:43

To się nazywa rozmach - 14 lat na dostarczenie 29 wozów z półki no i 8 miesięcy na ocenę 2 wniosków. rozumiem że plany wozów zabezpieczenia technicznego dopiero znalazły się na deskach kreślarskich a urzędnicy w IU dopiero poznają specyfikę problemu .To chyba żarcik , w takim tempie to i BUMAR Łabędy coś by zespawał .

Alaris
sobota, 27 marca 2021, 15:04

Ale ty wiesz że ta data 2035 to data dostarczenia wszystkich wozów w tym opcji?

pabloran
piątek, 26 marca 2021, 19:31

Mam nadzieję że ten 2035 r to pomyłka

Radek
piątek, 26 marca 2021, 19:21

LISTOPAD 2035 - do tego czasu z tym postępem tech. inni opracują juz AI, sieci 6-7G a oni planują zakup pojazdów które już istnieją (podane przykłady) za 14!!! lat. IU śmiechu warte.

Wojciech
piątek, 26 marca 2021, 18:45

Polskie wojsko zamawia wozy zabezpieczenia technicznego, niszczyciele min, holowniki, śmigłowce SAR, kalesony i inne dziwne sprzęty. Natomiast sprzęt stricte bojowy to albo wcale albo w ilościach defiladowych. Dużo lepiej to wygląda w policji, która najwyraźniej niedługo będzie miała też czołgi i samoloty. W sam raz do pacyfikowania restauratorów. Jak takiemu wjadą czołgiem to już nigdy nie odważy się nawet pomyśleć o nieposłuszeństwie.

Racja
sobota, 27 marca 2021, 15:40

Dokładnie :)

X
sobota, 27 marca 2021, 11:55

Pełna zgoda. I nawet mnie to zastanawia, choć daleki jestem od teorii spiskowych.

Patryk
piątek, 26 marca 2021, 18:41

Nikt z PGZ nie wysilił się na złożenie oferty? Czyżby wymagania były absurdalne?

zdolności
piątek, 26 marca 2021, 18:34

Trzeba być prawdziwym specjalistą z dziedziny sabotażu gospodarczego, żeby doprowadzić do całkowitego zniszczenia produkcji hitu eksportowego jakim były WZT-2 i WZT-3. Chciały je kupować państwa afrykańskie, azjatyckie i ameryki łacińskiej, nawet nie było problemu z punktu widzenia legalności bo formalnie to nie było traktowane jako uzbrojenie a maszyny budowlane. Ze względu na jakość wykonania i niezawodność przy racjonalnej cenie byliśmy w tym nawet bardziej konkurencyjni od odpowiedników produkowanych w Chinach.

Davien
sobota, 27 marca 2021, 09:37

Taak, hit eksportowy nie majacy żadnych zamówień od 2004r( Indie kupiły sobie licencję) i sprzedany do 6 państw łacznie z Polską.

Grzyb
piątek, 26 marca 2021, 18:29

Nie ma co się oglądać wstecz. Trzeba gadać z Koreańcami o K2Pl, czołgu saperskim oraz WZT na bazie K2. Panowie decydenci, potrzeba odważnych decyzji!

Chyżwar dawniej Marek
sobota, 27 marca 2021, 16:55

Uważam dokładnie tak samo.

Tja
sobota, 27 marca 2021, 14:08

Koreanczykami, Marsjanami, Papuasami... i moze jeszcze dalej? Trzeba szukac wspolpracy za miedza a nie 15 godzin lotu od Polski! Nic nowoczesniejszego ani tanszego Korea nie zaproponuje, wiec moze juz wystarczy tych peanow i wizji na temat K2PL czy jakiegos wyimaginowanego K3PL!

postępowiec
sobota, 27 marca 2021, 22:05

Najlepiej z Niemcami. Nie chcieli nas w swoim nowym projekcie czołgu i będą nam sprzedawać po zawyżonej cenie wozy wyprodukowane u nich więc to oczywiste że nas traktują poważnie i to korzyść dla naszego przemysłu. Koreańczycy to żart i kpina bo oferują transfer technologii i produkcję u nas a nawet mają już praktycznie gotowy projekt czołgu dla nas wię widać wyraźnie że to oferta niepoważna i zaszkodzi naszemu przemysłowi. Tylko Niemcy, tylko UE i tylko demokratyczna Polska rządzona przez wskazanych przez Timmermansa ludzi.

sx
sobota, 27 marca 2021, 21:50

Za miedzą budują gwiazdę śmierci z francuzami i mają nas gdzieś. Mamy u nich kupować gotowe i nie podskakiwać. Koreańczycy jak pokazuje przykład ich współpracy z Turcją traktują partnerów poważnie, to nie Niemcy.

Grzyb
sobota, 27 marca 2021, 20:28

Kolego nam potrzeba odcięcia się od tego sąsiada w kwestii dostaw sprzętu, licencji i zakupu części. Niemcy nie są wiarygodni. Gdy przyjdzie rozkminka w sprawie gazu, Niemcy przymkną oczy gdy Ruskie zaczną z nami robić porządek. Musimy mieć własny sprzęt na licencji kogoś kto nie jest zaangażowany politycznie. Dlatego powinniśmy wiązać się układami z Anglią, Szwecją i Koreą.

Grzyb
sobota, 27 marca 2021, 18:40

Nie, no pewnie, lepiej z Niemcami. Tylko co mamy z nimi niby robić? Leopard2 to niestety już pieśń przeszłości. Nawet gdyby nie brać pod uwagę jego wad konstrukcyjnych, to i tak ich się już nie produkuje. A wyśmiewany przez Ciebie pomysł K2Pl to najszybsza droga do własnego czołgu.

Ja
piątek, 26 marca 2021, 18:14

Tylko licencja na Bergepanzer 3 , podwozie tożsame z leopard 2. Niższy koszt eksploatacji. Szanse na zamówienie zagraniczne. Wstrzymać doposażenie t-72 i kupić wzt

mc.
piątek, 26 marca 2021, 18:08

Obie oferty "uwalić" !!! Tak zwana "Współpraca" z Niemcami przy modernizacji Leopardów pokazuje, że tylko i wyłącznie Polski podmiot z wiązany z MON może być gwarancją, że przez wiele lat będzie możliwość ich modernizacji i dostępu do części zamiennych

Inżynier
piątek, 26 marca 2021, 17:41

Tylko M88 wyciągnie Leo 2 PL, Abramsa albo Leoparda, no ale nie ma obrotowego dźwigu...

asf
piątek, 26 marca 2021, 17:32

Termin wykonania zamówienia... listopad 2035. Dla 29 pojazdów!!! Opcja (dalsze 37) pewnie jeszcze później. Takie terminy to jest żenada!!!

Box123
piątek, 26 marca 2021, 17:23

Ważne że nie kupujemy opl, czołgów, wyrzutni rakiet ani wystarczającej liczby samolotów. Musimy koniecznie iść w więcej pontonów, kutrow i wozów technicznych i ładować wszystko w marynarke wojenną tak jak nauczyli nas w XX leciu międzywojennym. To gwarancja sukcesu

taka prawda
piątek, 26 marca 2021, 17:19

Cytuje z tekstu termin wykonania ustalono na 2035 , to są jakieś jaja

Tweets Defence24