Ile będzie kosztował turecki samolot przyszłości TF-X?

18 marca 2021, 13:00
TF-X JSabak51 (1)
Model TAI TF-X prezentowany w Paryżu. Fot. J. Sabak (Defence24)
Reklama

Podczas rozmowy z dziennikarzami dyrektor generalny koncernu Turkish Aerospace Industry (TAI) Temel Kotil oświadczył, że pierwszy lot samolotu bojowego nowej generacji odbędzie się w 2025 roku. Chodzi o maszynę wielozadaniową TAI TF-X, nazywaną w Turcji TAI MMU (Milli Muharip Uçak - Narodowy Samolot Bojowy). Pojawiła się również wstępna wycena myśliwca przyszłości.

Zgodnie ze słowami Temela Kotila, koszt TF-X ma nie przekraczać 100 mln dolarów za egzemplarz. Pierwszy lot prototypu ma odbyć się już w 2025 roku. Na rok 2029 planowane jest wprowadzenie maszyny do służby w tureckim lotnictwie. Obecnie, jak powiedział dyrektor koncernu TAI, 1000 spośród jego 4000 inżynierów pracuje nad programem TF-X. Firma liczy, że po uruchomieniu produkcji dostarczać będzie dwa samoloty nowej generacji miesięcznie, co powinno zapewnić przychody na poziomie 2,4 mld dolarów rocznie.

Projekt jest dość ambitny i wiele kwestii, takich jak silniki,, nie zostało dotąd wyjaśnionych. Nie jest jasne czy zgodnie z pierwotnym planem TF-X otrzyma silniki Rolls-Royce EJ-200. Z ostatnich informacji wynika raczej, że będą to dwa pochodzące z myśliwców F-16 silniki  F110-GE, produkowane na licencji  przez TUSAŞ Engine Industries (TEI). Odbije się to na osiągach maszyny, ale jednocześnie uniezależni ją od dostawców zagranicznych. To ważny element projektu.

Awionika dostarczona zostanie przez turecką firmę zbrojeniową ASELSAN i ma umożliwiać przesyłanie danych między różnymi samolotami oraz sterowanie bezzałogowcami (jak np. TAI Anka). ASELSAN ma dostarczyć również pokładowe systemy radarowe z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA zbudowane w technologii azotku galu (GaN). Samolot ma być przy tym zbudowany tak, by zachować wszystkie cechy zmniejszonej wykrywalności, w związku z czym uzbrojenie ma być przenoszone w wewnętrznych komorach. Jednocześnie planowana prędkość maksymalna to 1,8 Macha a pułap ok. 17 000 metrów.

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 25
Reklama
Satanisław
piątek, 19 marca 2021, 16:33

A Turcja ma zdolność samodzielnej budowy F110? Raczej nie, kluczowe elementy części gorącej dostarczają Amerykanie, podobnie jak Szwedom do RM12 dla starszych Gripenów. Żaden producent silników nie wypuszcza kontroli nad tym gdzie indziej, podobnie jak Rosjanie nie sprzedali Chińczykom ani Hindusom technologii produkcji Al-31. Turcy składają, robią osprzęt, znają dokumentację, ale zrobienie części gorącej byłoby dla nich wyzwaniem ogromnym.

Davien
sobota, 20 marca 2021, 08:02

Chiny nawet nie chciały AL-31, zrobili sobie własny odpowiednik AL-41 bazujac na zachodnich technologiach i silniku CFM56.

Wojmił
czwartek, 18 marca 2021, 22:29

Turcja nie jest w stanie samodzielnie zbudować takiego myśliwca.. tylko USA, EU i Chiny są... możliwe, że rosjanie - reszta jak korea, japonia, turcja czy indie (ci są najdalej w tej grupie) muszą korzystać ze współpracy i polegać na wielu elementach z importu...

Adam
piątek, 19 marca 2021, 13:01

Ale wiesz że F-35 jest produkowany w Turcji?

Davien
sobota, 20 marca 2021, 08:03

Nie , nie ejst, w Turcji powstają drobne elementy do F-35 do roku 2022, potem koniec.

Tom
niedziela, 23 maja 2021, 22:17

Tych elementów drobnych 900 set )))

Funklub Daviena i GB
czwartek, 18 marca 2021, 19:48

Wiadomo, że poziomu F-35 czy najnowszych F-18 i 15 nie osiagnie. Ale fajna altaernatywa dla biedniejszych panstw w stosunku do MiGow-35 czy Gripenow. Możliwościami pewnie porównywalny bedzie z najnowszymi Su i J.

Wiki
czwartek, 18 marca 2021, 21:09

Jeżeli Erdoganowi przejdzie. A musi, to zdeklasuje również Su. Co do J-20 nie byłbym taki powiem. Oni Co prawda do zachodu startu nie mają, Rosje wyprzedzili jak widać juz dawno. Su-57 jest niesprawny, trwa dezinstalacja systemu sterowania lotem- jak w prototypach. Ma wzniec się w powietrze pod koniec marca.

asd
czwartek, 18 marca 2021, 17:01

"pochodzące z myśliwców F-16 silniki F110-GE" Tia, 5-ta generacja, nie ?

Ryszard 56
czwartek, 18 marca 2021, 14:31

i to jest przykład jak My powinnismy dzialać brawo Turcja

viper
czwartek, 18 marca 2021, 18:46

Nie chwal dnia itd. Zbudują 5 generację po rozsądnych kosztach, to się pogratuluje. Jeżeli nie wyjdzie, duuużo kasy w projekcie utopią.

Fro
czwartek, 18 marca 2021, 17:33

Dokladnie turcja robi wszystko z głową a my niestety 0.

vvv
czwartek, 18 marca 2021, 16:12

tak...co najwyżej wybudują sobię makietę jak iran.

Marek
czwartek, 18 marca 2021, 15:11

To naprawdę imponujące!

Ciekawy
czwartek, 18 marca 2021, 14:57

Ale wiesz o tym, że z silniki od F-16 do samolotów typu stealth nie za bardzo?

Fanklub Daviena i GB
czwartek, 18 marca 2021, 15:25

Silnik od F-35 jest jeszcze gorszy... I nie chodzi o stealth tylko osiągi naddźwiękowe, których F -35 nie ma, więc nie jest maszyną 5 generacji... Właśnie manewrowe walki z prędkością naddźwiękową mają być domeną maszyn 5 generacji i tym, co najbardziej je odróżnia od 4 generacji (wszystkie generacji 4.5 są też tworzone z uwzględnieniem walk manewrowych na prędkościach naddźwiękowych). :D

Stary zgred
piątek, 19 marca 2021, 14:58

Dokument "F-35 Lightning II Program Status and Fast Facts" w tabelce F-35 Lightning II Specs przy pozycji Speed (full internal weapons load) podana jest wartość Mach 1.6 (~1,200 mph). Radzę zauważyć, że wartość Mach 1.6 uzyskuje z pelnymi komorami uzbrojenia (full internal weapons load). Oznacza to że F-35 może prowadzić walkę odpalając rakiety na predkościach naddźwiękowych. Silnik F135 posiada zaawansowany system LOAN powodujący obniżenie sygnatury termicznej i RCS.

viper
czwartek, 18 marca 2021, 18:41

Walki manewrowe na maszynach 5 generacji? Polecam w takim razie lekturę pt. "Dywizjon 303". Tam to dopiero manewrowali. Była też sowiecka o tym pilocie co bez nóg latał, ale tytułu nie chciało mi się zapamiętać.

R
piątek, 19 marca 2021, 12:23

A dlaczego nie, juz dwa razy amerykanie wierzyli w rakiety, i zobacz jak wygladaly np. pojedynki w powietrzu w Korei i Wietnamie, czy myslisz, ze Irak to tez tak kolorow i na dystans, wszystko bylo?

Fanklub Daviena i GB
piątek, 19 marca 2021, 09:32

A udało się komiku trafić Flankera rakietą średniego zasięgu, że twierdzisz iż manewrowanie jest zbędne? :D

Davien
czwartek, 18 marca 2021, 21:52

Viper, to akurat fakt, podobnie jak w Angli Douglas Bader. Rosjanin to Aleksiej Maresjew a ksiażka to Historia Prawdziwego Człowieka Borisa Polewoja.

Monkey
czwartek, 18 marca 2021, 22:36

@Davien: I we Włoszech „Gamba di Ferro” Ernesto Botto, który stracił nogę jeszcze podczas hiszpańskiej wojny domowej.

Davien
piątek, 19 marca 2021, 10:14

I Bader i Maresjew stracili obie nogi, było więcej pilotów co latali po amputacji jednej jak własnie Botto cy Rudel.

Robert
czwartek, 18 marca 2021, 14:56

Tak jest. Moza za 20 lat zbuduja latajacy prototyp.

Czytelnik
wtorek, 23 marca 2021, 08:58

Ale zbudują.

Tweets Defence24