Reklama
  • Wiadomości

Holownik zbudowany w Gdańsku obsłuży brytyjskie lotniskowce

Port gdański opuścił zamówiony przez firmę Serco w grupie stoczniowej Damen, a zbudowany przez polską stocznię Safe Co. Ltd., holownik SD Tempest typu Damen ART 80-32. Nowa jednostka będzie służyła w bazie morskiej Portsmouth w charakterze obsługi nowych brytyjskich lotniskowców Queen Elizabeth i Prince of Wales.

Fot. Defence24 / AN
Fot. Defence24 / AN

Serco jest przedsiębiorstwem specjalizującym się w obsłudze okrętów Royal Navy w ich bazach i wiele jego jednostek służących do tego celu zostało zakupionych w grupie stoczniowej Damen. Konsorcjum niejednokrotnie zlecało ich budowę swoim stoczniom zlokalizowanym na terenie Polski lub podmiotom współpracującym, takim jak przedsiębiorstwo Safe.

SD Tempest został zbudowany przez Zakład Budowy Statków Safe zlokalizowany na terenie byłej Stoczni Gdańskiej. Jego wodowanie odbyło się 14 września 2016 roku. Jednostka ta charakteryzuje się uciągiem na palu wynoszącym 80 t, długością 32,9 m, szerokością 13,2 m. Łączna moc jego spalinowo-elektrycznej siłowni wynosi 5295 kW, zaś prędkość maksymalna 13,7 węzła. Holownik ten posiada trzy pędniki azymutalne - dwa pod kadłubem w części dziobowej i jeden na rufie. Każdy z nich napędzany jest oddzielnym silnikiem napędu głównego.

W celu obsługi dużych lotniskowców standardowy projekt holownika typu Damen ART 80-32 został zmodyfikowany poprzez zamontowanie na rufie wciągarki holowniczej z podwójnym bębnem oraz składanego masztu, pozwalającego na bezpieczną pracę przy burcie lotniskowca pod nawisami pokładu lotniczego. Zastosowane na nim odbijacze dziobowe i rufowe oraz odbojnice burtowe wykonane zostały z szarego tworzywa, dopasowanego kolorem do malowania okrętów Royal Navy. To z kolei ma uchronić je przed śladami pozostawianymi przez typowe odbijacze holowników wykonane z czarnego materiału.

(AN)

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama