Reklama
  • Wiadomości

Włosi dostarczą samoloty szkolne dla polskiego lotnictwa?

Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosiło wartość ofert złożonych w przetargu na dostawę Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego (Advanced Jet Trainer). Oferentami są Alenia Aermacchi, BAE Systems i Lockheed Martin UK. Najniższą cenę zaproponowała włoska firma.   

  • M-346 Master - fot. Alenia Aermacchi
    M-346 Master - fot. Alenia Aermacchi
  • Samolot KAI T-50 Golden Eagle Koreańskich Sił Powietrznych -fot. Konstantin von Wedelstaedt/wiki
    Samolot KAI T-50 Golden Eagle Koreańskich Sił Powietrznych -fot. Konstantin von Wedelstaedt/wiki

Przedmiotem przetargu są nie tylko samoloty szkolenia zaawansowanego, ale cały kompleksowy system.

Obejmuje on oprócz 8 samolotów również pakiet logistyczny w którym zawiera się sprzęt i wyposażenie naziemnej obsługi samolotów, części zamienne oraz materiały eksploatacyjne, wsparcie techniczne, system informatyczny wsparcia jak też pełną dokumentację techniczną. W skład systemu ma też wchodzić kompleksowe symulatory lotu, symulator katapultowania, komputerowy system wspomagania szkolenia i pakiet szkoleniowy. 

Według oficjalnych danych MON zamierza przeznaczyć na realizację przedmiotowego zadania kwotę wysokości 1,2 mld zł. 

Najniższą cenę, dokładnie 1 167 754 500 zł, zaoferowała firma Alenia Aermacchi proponując samolot M-346 Master. Druga pod względem wartości była oferta BAE Systems, który zaoferował system oparty o samolot Hawk T Mk.2, za cenę 1 754 006 167 zł. Najdroższa okazała się propozycja Lockheed Martin UK z samolotem T-50 Golden Eagle za sumę 1 802 757 431 zł.

W obecnej chwili Inspektora Uzbrojenia przystąpił do badania i oceny ofert wg kryteriów przewidzianych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, którymi są cena, koszt cyklu życia produktu (czyli koszt eksploatacji) oraz parametry premiowane. Podpisanie umowy przewidywane jest na pierwszy kwartał 2014 r.

Jako jedyny mieszczący się w limicie wyznaczonym przez MON, włoski M-346 Master ma największe szanse na sukces, choć specjaliści zaznaczają, że w ostatecznej decyzji powinien być brany pod uwagę przede wszystkim całkowity koszt eksploatacji. 

M-346 Master jest dwumiejscowym, dwusilnikowym samolotem przeznaczonym do zaawansowanego treningu. Wysoka manewrowość i współczynnik ciągu do masy, oraz awionika zbliżona do stosowanej w nowoczesnych samolotach bojowych pozwalają dobrze odwzorować warunki ich realnego działania przy znacznie mniejszych kosztach. 

Dobrej marce, jaką zyskał ten samolot nie zaszkodziła nawet wypadek przedseryjnego egzemplarza, jaki miał miejsce 11 maja 2013 roku.

M-346 został już wybrany jako maszyna treningowa przez siły powietrznych Włoch, Izraela, Singapuru i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Jest też mocnym kandydatem w programie T-X, następcy T-38 Talon - samolotu szkolnego US Air Force. Koncerny EADS i Finmeccanica (do którego należy Alenia Aermacchi) zaproponowały M-346 jako następcę samolotów Alpha Jet, czyli  samolot szkolny dla 12 państw UE w programie Advance European Pilot Training (AEPTJ) który ma wejść do eksploatacji w 2016 roku. 

 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama