Reklama

Terrier to kompaktowy, opancerzony pojazd inżynieryjny, który jest używany w wojskach lądowych Wielkiej Brytanii od 2013 r. Jest to system dużej mobilności (jest przystosowany m.in. do przewozu na pokładzie samolotu transportowego Airbus A400M). Może się on poruszać z maksymalną prędkością 70 km/h i w bardzo trudnym terenie. Według BAE Systems, dzięki wprowadzonym obecnie zmianom Terrier będzie zdolny do pokonywania głębszych przepraw wodnych - przy falach dochodzących do wysokości 2 m. Pozwala to na użycie pojazdu „…na obszarach przybrzeżnych czy depresjach, gdzie może on odegrać ważną rolę zarówno podczas usuwania skutków klęsk żywiołowych czy w działaniach bojowych”.

Jednak głównym zadaniem Terriera jest: służenie pomocą dla jednostek wsparcia wojsk lądowych, wykonywanie ogólnych zadań inżynieryjnych, zwiększanie przeżywalności jednostek sojuszniczych oraz działanie w celu utrudnienia ruchu przeciwnikowi. Pomaga w tym modułowa konstrukcja pojazdu i jego wyposażenia oraz szerokie zastosowanie technologii „drive-by-wire”, w której mechaniczne układy sterujące są zastępowane systemami elektronicznymi (np. drążek kierowniczy, lub układ mechaniczny pedałów).

Pojazd Terrier wyposażony w pług przeciwminowy – fot. BAE Systems

Terrier to system wielozadaniowy, który w bardzo niebezpiecznym obszarze może być kierowany zdalnie - z odległości do 1000 m. Może on służyć m.in. do torowania drogi w dżungli i gęstych lasach, jak również do budowania przejść w polach minowych. Dlatego jako podczepiane wyposażenie przygotowany został podpowierzchniowy trał minowy, który: „…może penetrować grunt podczas jazdy z prędkością od 1 do 15 km/h, szybko tworząc drogę wolną od min i improwizowanych ładunków wybuchowych”. Przy czym pług przeciwminowy oczyszcza pasy o szerokości 725 mm dla każdej sekcji lemiesza, co w zupełności wystarcza na bezpieczne i szybkie przejście przez zagrożony rejon.

Terrier może współpracować również z rakietowym systemem przeciwminowym Python (opracowanym przez BAE Systems), który za pomocą ładunków wydłużonych może budować przejścia przez pola minowe o długości 200 m.

Dla wykonywania zadań ściśle inżynieryjnych pojazd przystosowano do zabierania całej gamy wyposażenia wspomagającego. Całkowitą nowością jest nowej konstrukcji wysięgnik teleskopowy o długość ponad 8 m. Jest to jedno z najdłuższych urządzeń na świecie dostępnych dla pojazdów tego rodzaju. Dzięki temu załoga może odsłaniać obiekty zakopane w ziemi i je podejmować z bardziej bezpiecznej odległości.

Pojazd Terrier wyposażony w lemiesz „inżynieryjny” – fot. BAE Systems

Przedni lemiesz „inżynieryjny” może pomieścić 5 ton ładunku i przerzucić 300 ton ziemi przez godzinę. Dodatkowym wyposażeniem Terriera może być również młot do rozbijania skał i betonu, zrywarka (do niszczenia nawierzchnię dróg lub pasów startowych w sposób uniemożliwiający ich użycie) oraz świder (potrzebny podczas wykonywania różnych prac inżynieryjnych).

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Podbipięta

    Pojazd nowej generacji? Generacji fafnaście i pół.