Reklama

Geopolityka

Polskie myśliwce MiG-29 ćwiczą w Bułgarii

Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl

Po raz pierwszy w historii na szkolenie lotnicze do Bułgarii udało się 40 lotników i klucz samolotów MiG-29M z Polski.

Po raz pierwszy w historii współpracy wojskowej Polski i Bułgarii na szkolenie lotnicze do tego kraju udało się 40 lotników i klucz myśliwców MiG-29M z 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Szkolenie ma potrwać dwa tygodnie, będzie realizowane w bazie Graf Ignatiewo.

Polskim komponentem, wydzielonym na czas ćwiczeń, dowodzi płk pil. Maciej Trelka, dowódca 23. BLT. W czasie szkolenia ćwiczona będzie realizacja misji przechwytujących, przeprowadzone zostaną walki powietrzne, personel polski i bułgarski będzie miał okazję do wymiany doświadczeń i porównania umiejętności sojuszniczych lotników, używających tego samego typu maszyn. Polacy powrócą do kraju 9 października.

Pod koniec sierpnia br. podpisano polsko-bułgarskie porozumienie o współpracy wojskowo-przemysłowej, będące podstawą prawną do przeprowadzenia remontów, modernizacji i serwisu myśliwców MiG-29 należących do sił powietrznych Bułgarii w Polsce - w zakładach WZL-2 i WZL-4, pod kontrolą Sił Powietrznych i ITWL. Oprócz remontu samolotów myśliwskich porozumienie dotyczy też współpracy w dziedzinie szkoleń wojskowych, czego pierwszym efektem jest właśnie wizyta polskich lotników w bazie Graf Ingatiewo.

Czytaj też: Remonty bułgarskich MiG-29 w Polsce. Porozumienie o współpracy wojskowej.

Dla strony bułgarskiej najbardziej istotnym elementem porozumienia jest możliwość przeprowadzenia remontu i modernizacji myśliwców MiG-29 w Polsce. Umowy z przedsiębiorstwami rosyjskimi, zajmującymi się dotychczas obsługą bułgarskich samolotów myśliwskich, wygasają z końcem września, dodatkowo są one - według Bułgarii - niekorzystne pod względem finansowym, uzależniają też ten kraj od Rosji.

Dyrektor generalny rosyjskiego przedsiębiorstwa RSK MiG, producenta MiG-29 Siergiej Korotkow poinformował w liście do przewodniczącego komisji obrony bułgarskiego parlamentu cytowanym przez "Standart", że Polsce nie udzielano licencji i aktualnej dokumentacji dotyczącej remontów MiG-29. Ostrzegł też zerwaniem umowy w wypadku przeprowadzenia prac remontowych w Polsce. Jak wspominano wcześniej, bułgarskie władze dążą do uniezależnienia się od Federacji Rosyjskiej w utrzymaniu sprzętu. W obecnych ćwiczeniach biorą udział maszyny zmodyfikowane przez Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 do standardu MiG-29M.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (8)

  1. Qba

    Od kiedy to niby mamy MiG-29M? Kogoś chyba fantazja poniosła.

    1. MW80

      To zapewne lokalne (polskie) oznaczenie dla własnej modyfikacji (nowy kamuflaż, wymienionych kilka urządzeń radiowych i wskaźników) no i mamy Mig-29M (Pl).

    2. Mr. T

      Zdecydowanie poniosła. Zamontowanie komputera misji i nowej radiostacji nie czyni z naszych Mig-ów wersji M...

    3. BUBA

      Nazwali go tak dla dodania otuchy. Przecież mogli nazwać go AM, a "pojechali na grubo". Oryginalny MiG-29M( 9.15) powstał na bazie przebudowanego płatowca 9.13 poprzez wzmocnienie konstrukcji, wydłużenie kadłuba i dodanie dwóch nowych węzłów na uzbrojenie w 1986 roku. Razem miał 9 węzłów podobnie jak dzisiejszy MiG-29M2 Kolejnymi zmianami był nowy radiolokator N010 Żuk, IRST z dalmierzem laserowym czyli OLS-29M, aktywnym układem sterowania, nowymi, mocniejszymi silnikami RD33K, nowy system kierowani uzbrojeniem. Uzbrojenie to powietrze-powietrze R-77 i powietrze-powierzchnia Ch-25, Ch-29 i Ch-31. Nasz zmodernizowany samolot najbardziej przypomina początki wersji MiG-29 9.13SM a w zasadzie tylko planowana modernizacja radiolokatora Rubin na wzór Topaza. Najważniejsze czyli uzbrojenie pozostało stare.

  2. Polak patriota

    Droga redakcjo, czy coś wiecie na temat samolotu polskiej konstrukcji "GROT 2"? Kilka lat temu tak hucznie zapowiadany samolot. Czy biuro konstrukcyjne prowadzi jakiekolwiek prace nad tym samolotem? Czy już został przekreślony przez wyższych przełożonych? Bardzo proszę o odpowiedź. Pozdrawiam!

    1. Ukryta opcja nierosyjska

      Polska wybrała samolot szkolny M-346. Projekt Grot-2 tym samym nie ma już racji bytu, zresztą nigdy nie wyszedł poza projekt koncepcyjny. Musimy się niestety z tym pogodzić, że na dzień dzisiejszy Polski Przemysł nie jest w stanie opracować i wyprodukować znaczącej broni nowej generacji (okręty, samoloty, czołgi). Może jakimś cudem za kilka lat uda się poskładać do kupy Borsuka, choć i tu bez licencji zagranicznych się nie obędzie. Koncepcje w stylu Grot-2, Concept PL-01 itp należy włożyć między bajki.

  3. Tomcat

    Ten samolot obok su22 to zakała naszego lotnictwa, ich możliwości bojowe kończą się na air show Radom. A my je jeszcze modernizujemy nie mogę jako podatnik tego zrozumieć.

  4. diidiidii

    Gdyby Amerykanie byki naprawdę po naszej stronie i chcieli zagrać PutInowi na nosie to by nam dali 16 używanych F-16 i powiedzieli olejcie ruskich i ich części macie tu F-16 co kika lat polatają a potem sobie je poremontujecie i będzie gitarra:) ale nie widzę aby się pchali?

  5. olo

    Ruskie płaczą i skomlą a pisze jak BYK że licencje rosyjskie WYGASAJĄ a do tego są POTWORNIE drogie. Dochodzi jeszcze do tego rosyjska napaść na Ukrainę i okupacja ukraińskiego Krymu i części Donbasu. Rosja jest znowu wrogiem NATO to po jaki uj ktoś ma być uzależniony od rosyjskich firm zbrojeniowych.

    1. okl

      No tak ale Polska modernizując te Migi szczególnie silniki skądś musi chyba brać części czy aby czasem nie od Rosjan?

  6. zibi

    Jestem za uniezależnianiem się od Rosji ale jedno pytanie; Czy bez dostaw części z Rosji jesteśmy w stanie wyremontować 16 samolotów? Czy na wolnym rynku jest wystarczająco części? Może trzeba skalkulować koszt wymiany silników i radaru na zachodnie? Zapewne drogi biznes ale stworzenie w pełni zachodniej wersji MiG 29 mogło by skłonić wiele państw do zlecenia takiej modernizacji. Oczywiście oznacza to integrację nowego uzbrojenia /warto postawić na współpracę z SABem i Sagem/ ale powstała by zapewne najlepsza wersja MIG 29 w historii. Może warto zawalczyć o rynek i niezależność wielu państw. Ukraina zapewne była by zainteresowana /ale brak kasy/ na Węgrzech są MIGi do zgarnięcia, może Indie, Azerbejdżan, Słowacja, Peru, Malezja? Oczywiście interes wart zabawy przy udziale kilku podmiotów i odpowiednio dużej ilości maszyn do modernizacji. Pytanie też ile lat wytrzyma struktura płatowca ale sprzęt z ZSRR zazwyczaj miał duży zapas wytrzymałości.

  7. TRĄBKA

    MiG-29M z Polski ćwiczą w Bułgarii ..raczej uzupełniają próźnię jaka powstała w tym kraju .... Bułgaria na dzień dzisiejszy nie ma lotnictwa bojowego

  8. Leo

    Jak najszybciej pozbyć się kiedy to będzie tylko możliwe całego rosyjskiego wyposażenia z armii i skończą się takie szantaże.

Reklama