- Wiadomości
L-39NG nowym czeskim samolotem szkolnym?
Niedawno mianowany dowódca czeskich sił powietrznych generał major Jaromír Šebesta stwierdził, iż Czechy są zainteresowane jako pierwsze pozyskaniem samolotów szkolnych L-39NG, produkowanych przez firmę AERO Vodochody Aerospace.

Generał major Jaromír Šebesta odwiedzając fabrykę AERO Vodochody Aerospace stwierdził, że Czechy powinny być pierwszym użytkownikiem L-39NG. Samoloty miałyby trafić na wyposażenie Lotniczego Centrum Treningowego w Pardubicach kierowanego przez państwową spółkę LOM Praha.
L-39NG jest dalszym rozwiązaniem koncepcji L-39 Albatros i L-159 ALCA. Litery NG oznaczają skrót Next Generation. Pierwsze informacje na temat prac nad tą maszyną, wówczas pod robocza nazwą L-169, pojawiły się w 2013 roku. Założenie w L-39NG jest podobne jak w wypadku rozwoju brytyjskich maszyn typu BAE Hawk – konsekwentne rozwijanie awioniki (przystosowanej do samolotów 4. i 5. generacji), silnika i innych elementów przy możliwie małej ingerencji w sam płatowiec. Napęd nowego czeskiego samolotu szkolnego stanowi lekki i bardziej ekonomiczny silnik Williams International FJ44-4M. Ma on zastąpić zarówno amerykański silnik Honeywell F124 (używane w L-159) jak i rosyjski Progress AI-25TL stosowany w L-39 Albatros.
Czytaj także: L-39NG demonstruje możliwości nowego silnika
Producent samolotu informował, że wkrótce zamierza wyprodukować pierwszego L-39NG od podstaw. Albowiem wykorzystywane do tej pory maszyny powstały w wyniku przebudowy klasycznych L-39 Albatros. Przy czym, jak zaznacza firma AERO Vodochody Aerospace, testy w powietrzu powinny rozpocząć się w połowie 2017 roku, zaś jego certyfikacja powinna zakończyć się przed 2018 rokiem. Dlatego też produkcja mogłaby najwcześniej ruszyć dopiero w 2019 roku.
Obecnie czeskie lotnictwo wojskowe w zakresie samolotów odrzutowych przeznaczonych do szkolenia dysponuje maszynami L-159T1 i L-39ZA.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS