Reklama
  • Wiadomości

Kolejne czterokołowce trafią do wojska. Przetarg na quady

Druga Rejonowa Baza Logistyczna ogłosiła przetarg nieograniczony na dostawę dla Sił Zbrojnych czternastu pojazdów samochodowych, czterokołowców typu QUAD za ponad pół miliona złotych.

  • Pojazd patrolowy Polaris Sportsman 500 EFI E, wykorzystywany przez polską Straż Graniczną ma silnik o zbyt małej pojemności jak na wojsko – „tylko” 498 cm sześciennych. Fot. M.Dura
    Pojazd patrolowy Polaris Sportsman 500 EFI E, wykorzystywany przez polską Straż Graniczną ma silnik o zbyt małej pojemności jak na wojsko – „tylko” 498 cm sześciennych. Fot. M.Dura
  • Pojazd Outlander 650 V-Twin BPI. Fot. M.Dura
    Pojazd Outlander 650 V-Twin BPI. Fot. M.Dura
  • Pojazd zamówiony przez wojsko nie musi być wyposażony w specjalne uchwyty na broń. Fot. archiwum autora
    Pojazd zamówiony przez wojsko nie musi być wyposażony w specjalne uchwyty na broń. Fot. archiwum autora

Przedmiotem zamówienia gwarantowanego jest tak naprawdę osiem pojazdów, ale z opcją zwiększenia zakupu o sześć kolejnych maszyn. Szacunkowa wartość umowy to około 588 tysięcy złotych. Termin składania ofert upływa 14 września br., a dostawa ma być zrealizowana do 9 grudnia br.

Co chce kupić wojsko

Przetarg dotyczy dostawy dwuosobowych pojazdów czterokołowych z napędem 2x4/4x4 (elektrycznie zmiennym), niezależnym zawieszeniem z przodu i z tyłu, blokadą mechanizmu różnicowego, automatyczną skrzynią biegów (z biegiem wstecznym) i wspomaganiem kierownicy.

Silnik ma być czterosuwowy, dwucylindrowy o pojemności minimum 800 cm3 z zapłonem iskrowym lub samoczynnym, chłodzony cieczą. Zbiornik paliwa ma mieć pojemność minimum 15,5 l. Pojazdy maja być wyposażone w dwa bagażniki: przedni do przewożenie ładunków minimum 40 kg i tylni do przewożenie ładunków minimum 90 kg.

Maksymalna masa pojazdu bez obciążenia to 400 kg, Maksymalne rozmiary to: długość – 2,5 m. szerokość - 1,4 m i wysokość – 1,5 m. Wymagane są trzy rodzaje układów hamulcowych: roboczy, awaryjny i postojowy.

Odporne i wszechstronne

Zgodnie z wymaganiami zawartymi w opisie przedmiotu zamówienia pojazdy muszą:

  • być zdolne do działania na drogach twardych, gruntowych oraz po bezdrożach w warunkach klimatycznych i terenowych charakterystycznych dla obszaru Europy
  • być przystosowane do uruchomiania silnika przy temperaturze otoczenia poniżej -5ºC;
  • być przystosowane do przechowywania w garażach nieogrzewanych - wentylowanych (bez własnych lub obcych źródeł ciepła) oraz przez okres od 6 do 12 miesięcy - na wolnym powietrzu, bez przeprowadzenia dodatkowych zabiegów konserwacyjnych;
  • być eksploatowane z użyciem paliw, olejów, smarów i płynów specjalnych spełniających stosowne Normy Obronne.

Każdy pojazd ma być pomalowany w kolorze ciemno zielonym z palety kolorów RAL lub czarnym zgodnie z NO-10-A800:2007, natomiast pokrowiec ma być w kolorze zielonym ciemnym lub czarnym.

Wojsko wymaga by quady posiadały: zaczep kulowy do holowania przyczepy, miejsce do mocowania liny/taśmy holowniczej pozwalające na ich ewakuację (z tyłu i z przodu) oraz wyciągarkę elektryczną o mocy minimum 0,7 kW z linką stalową o długości minimum 15 m z hakiem (lub z zabezpieczeniem) i o uciągu minimum 1 300 kg.

Pojazd Outlander 650 V-Twin BPI. Fot. M.Dura

Wyposażenie standardowe i specjalne

Poza pełnym zestawem wskaźników oraz elektronicznym zabezpieczeniem uniemożliwiające niepowołane uruchomienie silnika (typu immobiliser) quady mają posiadać:

  • komputer pokładowy min. z funkcją „Check Control”;
  • skrzynię ładunkową tylną z tworzywa sztucznego z zestawem do szybkiego montażu na tylnym bagażniku;
  • dodatkowy reling i torbę dopasowaną do przedniego bagażnika;
  • owiewkę na kierownicy (z możliwością samodzielnego montażu i demontażu);
  • osłony chwytów kierownicy wraz z metalowymi wzmocnieniami;
  • dodatkowe osłony przeciwbłotne przedłużające tylne błotniki od tyłu;

Pojazd patrolowy Polaris Sportsman 500 EFI E, wykorzystywany przez polską Straż Graniczną ma silnik o zbyt małej pojemności jak na wojsko – „tylko” 498 cm sześciennych. Fot. M.Dura

  • płyty osłonowe mechanizmów i wałków napędowych: przedniego i tylnego;
  • płyty osłonowe półosi;
  • szperacz ręczny z możliwością montażu na relingu przedniego bagażnika;
  • kaski ochronne integralne wykonane z włókien kompozytowych dla kierowcy i pasażera spełniające wymagania normy ECE 22-05;
  • skórzaną teczkę na dokumenty kierowcy (z pojazdami musi być dostarczona również dokumentacja eksploatacyjna).

Co ciekawe, nie ma wymagań by pojazdy były wyposażone w uchwyty do przenoszenia broni, co jest bezwzględnie wymagane przy quadach, które zaczyna się również wprowadzać w Rosji.

Pojazd zamówiony przez wojsko nie musi być wyposażony w specjalne uchwyty na broń. Fot. archiwum autora

W skład wyposażenia przewidzianego do montowania lub przewożenia na pojazdach mają wejść natomiast m.in.: gaśnica, podnośnik do wymiany kół, lina lub taśma (o dł. min. 4 m), apteczka sanitarna, dwie odblaskowe kamizelki ostrzegawcze koloru żółtego, trójkąt ostrzegawczy w opakowaniu ochronnym i łańcuchy antypoślizgowe na wszystkie koła napędzane.

W ramach umowy ma zostać również przeprowadzone szkolenie z zakresu obsługi i użytkowania pojazdów z kierowcami (1 osoba na pojazd) i mechanikami (1 osoba na pojazd).

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama