Reklama
  • Wiadomości

"Generał Kazimierz Pułaski" wyląduje w Bydgoszczy. Zakończenie dostaw G550

W najbliższą sobotę, 29 lipca na lotnisku w Bydgoszczy wyląduje drugi samolot Gulfstream G550 przeznaczony do przewozów VIP. W uroczystości weźmie udział sekretarz stanu w MON Bartosz Kownacki.

Fot. Siły Powietrzne via Facebook
Fot. Siły Powietrzne via Facebook

29 lipca w godzinach porannych na lotnisku w Bydgoszczy odbędzie się uroczystość powitania i przyjęcia do służby drugiego zamówionego przez MON samolotu do przewozów VIP typu Gulfstream G550. Maszyna, po wylądowaniu na lotnisku, zostanie poświęcona i otrzyma imię „Generał Kazimierz Pułaski”.

Dwa samoloty Gulfstream G550 dostarczane są na podstawie umowy jaką MON podpisał w listopadzie ub.r. Wartość kontraktu to 440,57 mln zł netto. Przy czym wprowadzenie obu maszyn do służby w 1. Bazie Lotnictwa Transportowego w Warszawie jest planowane na jesień 2017 roku poprzez osiągnięcie przez nie gotowości operacyjnej, co równoznaczne jest z odzyskaniem przez polskie Siły Powietrzne zdolności do przewozu najważniejszych osób w państwie za pomocą specjalnych samolotów, utraconej po wycofaniu Tu-154M i Jak-40. 

Pierwszy z samolotów "Książę Józef Poniatowski" wylądował w Warszawie 21 czerwca 2017 roku. W ceremonii przyjęcia maszyny do służby uczestniczyli m.in. szef MON Antoni Macierewicz oraz sekretarz stanu w resorcie obrony Bartosz Kownacki.

Czytaj więcej: "Książę Józef Poniatowski" od środka. Kownacki: Przywracamy normalność [Defence24.pl TV]

Gulfstream G550 to jedna z najnowocześniejszych maszyn tego typu na świecie, wyposażona w „szklany kokpit” z wyświetlaczem przeziernym HUD i system poszerzonej rzeczywistości EVS (Enhanted Visual System). Wspiera on pilota w trudnych warunkach, nakładając na obraz widziany przez pilota odczyty z umieszczonej pod nosem maszyny kamery termowizyjnej. Maszyny będą też wyposażone w wojskowy system identyfikacji swój-obcy w standardzie NATO IFF Mark XIIA.

Nowoczesne silniki i wysokie parametry lotne zapewniają G550 zasięg ponad 12 tys. km, co umożliwia na przykład lot z 14 pasażerami z Warszawy na Florydę, bez międzylądowań. W polskim wariancie samoloty będą skonfigurowane dla 16 pasażerów, którzy mają do dyspozycji kabinę długości 13,39 m, szerokości maksymalnej 2,24 m i wysokości 1,88 metra.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama