Geopolityka

Francuski Rafale odpalił "jądrowy" pocisk

Fot. Ministère de la Défense, defense.gouv.fr
Fot. Ministère de la Défense, defense.gouv.fr

Francuski resort obrony poinformował o przeprowadzeniu udanej próby wystrzelenia pocisku samosterującego powietrze-ziemia ASMP-A, przenoszącego głowicę jądrową (test odbył się bez głowicy bojowej). Odpalenia dokonano z wielozadaniowego Rafale-M należącego do francuskiej marynarki wojennej.

Próba przeprowadzona została 14 lutego br., a sam lot trwał ok. 4 godzin. Jak informują Francuzi, sprawdzono wszystkie fazy związane z misją odstraszania jądrowego a wiec długodystansowy lot, tankowanie w powietrzu, próbę penetracji obszaru podczas lotu na małej wysokości zgodnej z profilem terenu i odpalenie precyzyjnego pocisku ASMP-A (Air-Sol Moyenne-Portée – Amélioré) na obszarze centrum testowego rakiet DGA. Próba miała na celu potwierdzenie osiągnięcia zdolności przez samolot Rafale-M do wykonania misji związanej z atakiem nuklearnym w ramach powietrznego komponentu strategicznego.

Integracja ASMP-A z Rafale związana jest z wycofywaniem od 2018 roku samolotów Mirage 2000N przenoszących łącznie 54 starszej wersji pocisków ASMP oraz wycofanych już samolotów bazowania pokładowego Super Etendard (1 eskadra, która zakończyła eksploatację tych maszyn w 2016 roku).

ASMP-A to rakieta samosterująca przeznaczona do wykonywania uderzeń z użyciem broni jądrowej. Jest ona naprowadzana bezwładnościowo i  może lecieć z prędkością odpowiadającą Mach 3 na maksymalną odległości 500-600 km od miejsca odpalenia. Uzbrojenie stanowi głowica termojądrowa o mocy 300 kiloton. Ich następca, ASN4G, może mieć zdolność do poruszania się z prędkością hipersoniczną i prawdopodobnie będzie charakteryzować się obniżoną wykrywalnością.

Pocisk ASMP-A mógł zostać wykorzystany na Rafale od standardu F3 (zintegrowano go z oprogramowaniem bojowym tego samolotu). Francuskie Siły Zbrojne mają docelowo posiadać stanie 180 takich maszyn (w tym 63 dwumiejscowe Rafale B, 69 jednomiejscowych Rafale C i 48 morskich Rafale M). Samoloty bazowania lądowego mają 80-procentowy współczynnik zgodności konstrukcji z wariantem pokładowym, przy czym cena tych pierwszych wynosi ok. 90 proc. ceny wersji morskiej. W standardzie F3 samolot posiada pełne możliwości wykonywania zadań myśliwskich i uderzeniowych co wynika z integracji sensorów w tym radiolokatora RBE2, stacji optoelektronicznej OSF, systemu samoobrony Spectra oraz taktycznego łącza danych.

 

 

 

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.