Reklama
  • Wiadomości

Francja inwestuje w nowe samoloty rozpoznania radioelektronicznego

Francuskie ministerstwo obrony przyjęło do wdrożenia długoterminowy program rozwoju nowego typu samolotów dalekiego zwiadu i walki radioelektronicznej. Zgodnie z jego założeniami Francja rozpocznie w perspektywie 2025 roku wymianę obecnie użytkowanych Transall C-160 Gabriel na systemy oparte na odrzutowcach Dassault Falcon. W pracach nad odpowiednim przystosowaniem tych cywilnych platform weźmie udział koncern Thales.

Fot. Dassault Aviation
Fot. Dassault Aviation

W decyzji ogłoszonej 28 lutego br. francuskie ministerstwo obrony wskazało konsorcjum Dassault Aviation-Thales jako dostawcę nowej generacji lotniczej platformy rozpoznania i walki radioelektronicznej na użytek rodzimych sił zbrojnych. Zawarty w tej sprawie kontrakt zakłada pozyskanie co najmniej trzech lekkich systemów opartych na maszynach serii Dassault Falcon. Typowane na następców obecnie użytkowanych przez Armée de l’Air samolotów Transall C-160 Gabriel, odpowiednio przystosowane cywilne odrzutowce miałyby stopniowo przejmować ich zadania począwszy od 2025 roku.

Kierunek dalszego postępu prac nad nową francuską maszyną dalekiego rozpoznania powietrznego Epicure określono w ramach programu CUGE (Capacité Universelle de Guerre Electronique – uniwersalne zdolności w zakresie walki elektronicznej). Jego założenia stanowią ważny zakres realizacji postanowień francuskiej strategii programowej dla sił zbrojnych na lata 2019-2025 (Loi de Programmation Militaire; LPM). Uzgodnienie zaangażowania firm Dassault Aviation (producent płatowca) oraz Thales (dostawca aparatury zwiadowczej i wyposażenia operacyjnego) poprzedziło blisko 10 lat prac przygotowań i prac analityczno-koncepcyjnych.

Choć nie jest jeszcze jasne, który z dostępnych rodzajów Dassault Falcon zostanie wytypowany do roli docelowej platformy operacyjnej, ich producent w przeszłości realizował już podobne zamówienia obejmujące modyfikację zadaniową konkretnych modeli tej serii. W dedykowanej ofercie znajdują się już warianty Falcon 2000 (zwiad nadmorski) i Falcon 900 (morski samolot patrolowy). Wersja 2000 znalazła się jak dotąd na wyposażeniu Japońskiej Straży Przybrzeżnej oraz Korei Południowej, która prowadzi zadania rozpoznawcze z użyciem dwóch egzemplarzy Falcona 2000.

Choć koncepcja francuskiego Epicure obrazowana jest aktualnie w oparciu o trójsilnikowy model Falcon 7X/8X, prawdopodobne jest również wykorzystanie w tej roli dwusilnikowego Falcona 6X. Francuskie siły powietrzne użytkują już zresztą w szerokim zakresie całą gamę samolotów tej serii, wśród których są m.in. Falcony 10, 200, 50, 2000, 900 i 7X.

Istotną cechą programu CUGE/Epicure ma być również nowej generacji układ czujników opracowywany przez firmę Thales. System ma działać w oparciu o zminiaturyzowaną aparaturę i zintegrowane funkcjonalności, które ograniczają zapotrzebowanie gabarytowe platformy nośnej i konieczną liczebność personelu obsługi pokładowej.

Eksportowane do ponad 90 krajów lekkie samoloty Falcon znajdują szerokie zastosowanie na wielu różnych polach działania. W ciągu ostatnich 50 lat Dassault Aviation dostosowywał je do celów ewakuacji medycznej, transportu ładunków czy nadzoru morskiego. Modele specjalnego przeznaczenia stanowią około 10 proc. floty Falconów firmy Dassault w służbie na całym świecie.

[MK]

WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama