Defence24.pl - wojsko, przemysł, bezpieczeństwo, geopolityka

Dziesiąty jednokadłubowy LCS w US Navy

Fot. fincantierimarinegroup.com
Fot. fincantierimarinegroup.com

Koncern Lockheed Martin przekazał amerykańskiej marynarce wojennej dziesiąty, jednokadłubowy okręt do działań przybrzeżnych typu Freedom (LCS 19). Oznacza to, że pomimo krytyki programu LCS (Littoral Combat Ship) w Stanach Zjednoczonych, budowa tego rodzaju jednostek pływających nie zostanie przerwana.

Dziesiąty jednokadłubowy okręt do działań przybrzeżnych typu Freedom został przekazany 6 lutego 2020 r. przez lidera całego programu - koncern Lockheed Martin oraz stocznię realizującą budowę - Fincantieri Marinette Marine w Marinette w stanie Wisconsin. Jednostka otrzymała nazwę USS „St. Louis” i jest siedemnastym z kolei okrętem ochrzczonym w ten sposób. Przekazanie amerykańskiej marynarce wojennej nowego LCS-a nie oznacza jednak jego wprowadzenia do służby. Ta uroczystość ma być zorganizowana dopiero latem 2020 r. w bazie Pensacola na Florydzie.

Amerykańska marynarka wojenna otrzyma wtedy do dyspozycji okręt o większych możliwościach niż pierwszy, jednokadłubowy LCS USS „Freedom”, który został przekazany 8 listopada 2008 roku. Ta poprawa jest widoczna przede wszystkim w zdolnościach do wykonywania misji zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych oraz realizowania operacji przeciwminowych.

Na najnowszych wersjach LCS-ów zaczęto też proces wprowadzania nowej generacji systemu informatycznego wraz z oprogramowaniem wspomagania dowodzenia (COMBATSS-21). Prawdopodobnie zmieniona też zostanie koncepcja okrętu. Wcześniej jego wielozadaniowość wynikała z możliwości zamontowania na pokładzie specjalnych modułów misyjnych, które w razie potrzeby operacyjnej pozwalały np. na prowadzenie operacji przeciwminowych czy na zwalczanie okrętów nawodnych. Teraz pewne zdolności mają być wprowadzone na stałe. Jest np. prawie pewne, że okręty LCS otrzymają na stałe rakietowe uzbrojenie przeciwokrętowe (poza będącymi obecnie na wyposażeniu: armatą Mk 110 kalibru 57 mm oraz rakietowym systemem przeciwlotniczym SeaRAM).

Zachowano przy tym generalnie konstrukcję, co oznacza że LCS-y są nadal jednostkami o długości 115,3 m oraz wyporności 3900 ton (tylko okręt prototypowy USS „Freedom” miał deklarowaną długość 115 m i wyporność 3500 ton). Dzięki dwóm turbinom gazowym Rolls-Royce MT30 o mocy 36 MW oraz dwóm silnikom diesla Colt-Pielstick 16PA6B o mocy 6.8 MW okręty typu Freedom są zaliczane do bardzo szybkich. Ich prędkość maksymalna to bowiem 47 węzłów.

Pomimo stosunkowo niewielkiej wyporności okręty LCS mają na rufie pokład lotniczy oraz hangar dla aż dwóch śmigłowców MH-60 (lub jednego MH-60 i jednego bezzałogowego statku powietrznego MQ-8 Firescout).

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.