Siły zbrojne

Dwa Raptory w Powidzu [AKTUALIZACJA]

Dwa amerykańskie samoloty bojowe piątej generacji F-22 Raptor przebywały we wtorek po południu w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu. Po godz. 15 obie maszyny wyruszyły w dalszą drogę.

Informację o lądowaniu wczesnym popołudniem potwierdziły w mediach społecznościowych US Air Force i polskie Ministerstwo Obrony Narodowej. Jak powiedział Defence24.pl oficer prasowy 33 BLTr mjr Leszek Rybacki, oba F-22 odleciały z Powidza po godz. 15.W tej samej bazie wylądowała także latającą cysterna KC-135 Stratotanker, która wspierała przelot Raptorów.

Od 13 października w 33 BLTr są amerykańscy żołnierze 37 eskadry lotniczej z 86 Skrzydła Transportowego stacjonującej w Ramstein oraz 96 eskadry lotniczej z 934 Skrzydła Transportowego z Minneapolis. Lotnicy z Ramstein przylecieli na 2 C-130J Super Hercules, a z Minneapolis - na 2 C-130H Hercules. Ich rotacja potrwa do 10 listopada.

8 października należące do 27. i 94. eskadry 1. Skrzydła Myśliwskiego z Joint Base Langley-Eustis w stanie Wirginia F-22 pojawiły się w Wielkiej Brytanii. Wówczas oficjalnie informowano, że będą one brać udział w ćwiczeniach (Flying Training Deployment) zarówno z innymi znajdującymi się na kontynencie amerykańskimi samolotami, jak i tymi należącymi do sojuszników z NATO. W ramach treningu będą przemieszczać się do innych europejskich baz, w celach "maksymalizacji okazji treningowych" oraz m.in. w celach odstraszania.

Zobacz także: Raptory wróciły do Wielkiej Brytanii

Poprzednim razem Raptory dwa F-22 gościły w Polsce 31 sierpnia 2015 r. Natomiast w ubiegłym roku F-22 były także w Rumunii oraz w bazie lotniczej Šiauliai (Szawle) na Litwie, skąd na co dzień operuje misja NATO Baltic Air Policing.

Zobacz także: F-22 Raptor w Łasku. Wizyta pełna symboli [GALERIA]

Komentarze (12)

  1. bęcki

    Boszsss... Dwa paździerze przeleciały a ludek już się jara. Ludek jak to ludek wierzy w koraliki i świecidełka a że to świecidełko ŁADNIE wygląda no to ludek przeróżne wygibasy słowne wyczynia. Samolot jak samolot. Zbudowany INACZEJ niż pozostałe ale według TAKIEJ SAMEJ koncepcji. Ja przyleci coś z zupełnie NOWYM rodzajem napędu co lata INACZEJ niż wszystkie inne samoloty to może i będzie zachwyt z moje storny ale tylko przez chwilę bo świat idzie bardzo szybko naprzód a w zakresie programów WOJSKOWYCH i tak to co jest w NOWYCH technologiach jest zazwyczaj poza zasięgiem oczu i na światło dzienne wychodzi po kilku czasem nastu latach o ile w ogóle. A już się nawalanka że amerykańskie czy tam rosyjskie coś jest ma tle sensu co chodzenie w baletkach po biegunie północnym. Rozwój nie jest zdeterminowany państwowością a poziomem użytych technologii, praktycznością i przydatnością rozwiań i zastosowaniem najnowszych odkryć Nauki. Paździerz to paździerz, nie ma znaczenia w których kraju go składali i w którym produkowali części. Ważne jest jak.

    1. bender

      Alez sie kolega rozpisal. I to niepotrzebnie. Tak sie sklada, ze F-22 sa unikalnymi konstrukcjami lotniczymi i wojskowymi i jak na razie naprawde (czyli nie na rosyjska mode) bez odpowiednikow na swiecie. O ile ktos nie mieszka przy lotnisku gdzie takowe stacjonuja na co dzien, ich przylot jest gratka dla pasjonatow lotnictwa i militariow. PS. Jak Rosjanie zrobia sobie samolot V generacji to pagadamy. Na razie "pazdzierz" z Twojej wypowiedzi jest poza ich zasiegiem technologicznym. Maja za to kore z drzewa.

    2. KEK

      Spotterzy już tak mają. Święcie wierzą w tabelki reklamowe i dane producenta. Dopiero prawdziwy konflikt zweryfikuje zdolności F-22.

  2. obalaczmitow

    No akurat to Raptory w Polsce moga korzystać z 2 lotnisk - Powidz i Łask - bo tylko te 2 bazy są na tyle odremontowane i mają odremontowane pasy, hangary że nadają się do korzystania. I tutaj dla bajarzy o zasięgu Raptora. Oni ćwiczą podejścia, po muszą wgrać w komputery pokładowe charakterystyki lotniska i kręgu nadlotniskowego. Bo może im po prostu zabraknąć paliwa. Więc latają i sprawdzają czy dane lotnisko się nadaje czy nie. A takie mają super zasięgi że po Europie muszą latać z cysterną u boku / i latają bez uzbrojenia/ . Bo zasięgi z wikipedii można sobie cytować w nieskończoność ale samolot jak udaje się na misję bojową musi mieć wgrany w komputer lotniska zapasowe, musi mu zostać paliwo do lądowania na lotnisku docelowym jak i ewentualnie zapasowym. Więc latają żeby w ogóle mieć plan i określić rejony działania i lotniska główne i zapasowe. Nic w tym nadzwyczajnego.

    1. Member

      I rozumiem że twierdzisz że inne maszyny połączone np LINK-16 nie są w stanie im dych danych "udostępnić" ? ciekawe.

    2. ktos

      Ojej... a nie sadzisz ze charakterystyki lotniska mozna po prostu sciagnac z internetu? Sa dostepne na cyfrowych mapach lotniczych ktore mozna po prostu kupic. Jesli nawet potrzebuja jakis super tajnych wojskowych danych to przeciez wystarczy ze napisza maila i Polacy im je udostepnia. Na tym polega sojusz. Co do cysterny to widac taniej jest zawiesc swoje paliwo (przy okazji trenujac tankowanie w powietrzu) niz kupowac na miejscu?

    3. chateaux

      Tak, a Krzesiny i Malbork maja pasy oczywiscie w ruinie.

  3. zenonX

    kupimy dwa do końca roku, reszta w 2018 wszystkie wykonaja nasi szpece w Świdniku ;)

  4. Cf251

    ciekawe kiedy takie będziemy mieć ? może za 2 dekady

    1. X

      Nie nie, do końca roku pierwsze dwa, a kolejne najdalej od marca. Dokładnie tak jak śmigłowce.

  5. AM

    Właśnie przed chwilą, gdy wchodziłem powiedziano mi, że w tym roku pierwsze takie myśliwce pozwalające na realizacje ćwiczeń zostaną dostarczone. W grudniu będzie ich dwa, w roku 2018 będzie ich osiem, potem jedenaście. W poniedziałek ma ten przetarg zostać ogłoszony, oferty mają zacząć spływać

    1. PolExit

      Oby PGZ wystartowała w tym przetargu.

  6. Marco

    Latający cud techniki, nijak nie do porównania z przerośniętym Su -27 , zwanym dla zmylenia Su - 57...

    1. janek

      57 oznacza rok wprowadzenia na uzbrojenie:)))))

  7. Niki

    Ciekawe czy nasza oplot ćwiczyła wykrywanie tych F-22?

  8. Aaa

    Sprawdzają lotnisko oraz podejścia do lądowania w praktyce. Amerykanie są bardzo praktyczni, im nie wystarczą głupie plany i inna biurokracja. USA Wielki Szacunek dla Was!

  9. matt

    Ma ktoś z was informację czy w Powidzu stacjonują elementy 1 brygady lotnictwa wojsk lądowych, która miał liczyć 1000 żołnierzy i mieć na wyposażeniu m.in. apache, chinooki, bo wszystkie informację jakie znajduję pochodzą z okolic marca i mówią o symbolicznej grupie żołnierzy, która miała wszystko przygotować na przyjazd pozostałych żołnierzy, a nic nie ma chwili obecnej.

    1. Wojciech

      A co ci do tego?

  10. Plush*

    Dwa Raptory plus rotacyjna brygada. Uffff Czuję się bezpieczny.

  11. olo

    Ruskie mogą sobie popatrzeć na maszynę V GENERACJI które to w razie W zmiotą ich lotnictwo i OPL.

  12. Fan

    Ale jak to?? Przecież niektórzy znafcy pisali wielokrotnie, że nie mogą operować z każdego lotniska. A tutaj latają po całej Europie. To pewnie dlatego, że nie czytają tego forum.

    1. mentor

      A kto je eskortował - czy na pewno przyleciały ? Lub zostały dostarczone - mowa o czterech C-130 Hercules ! potajemnie zostały przywiezione a rano pokazane ?