- Wiadomości
DSEI 2015: Wielozadaniowa łódź bojowa od JFD dla polskich komandosów?
Firma JFD (James Fischer Defence) zaprezentowała w Londynie pojazd podwodno–nawodny SEAL Carrier, który idealnie wkomponowuje się w postępowanie prowadzone przez Inspektorat Uzbrojenia - związane z zakupem Wielozadaniowej Łodzi Bojowej WŁB dla Wojsk Specjalnych.
JFD oferuje łódź zdolną do przerzutu ośmiu osób - w tym dwóch nurków obsługujących pojazd (pilot i nawigator) oraz sześciu pasażerów. Łódź może się poruszać zarówno na powierzchni, jak i pod wodą. SEAL Carrier na powierzchni płynie z prędkością maksymalną do 30 w i ma zasięg do 150 Mm. Wykorzystuje w tym celu silnik turbodiesel o mocy 350 KM, który napędza pędnik strugowodny Rolls Royce. Zasięg ten można zwiększyć dwukrotnie po zamontowaniu dodatkowego zbiornika paliwa (standardowo zbiornik mieści 360 litrów paliwa).
Pod wodą łódź wykorzystuje napęd elektryczny (dwa pędniki o mocy 10 kW) zasilane akumulatorami litowo-polimerowymi LiPo (w wersji bazowej o pojemności 38 kWh). Napęd ten pozwala na osiągnięcie prędkości 5 w w zanurzeniu, łódź ma zasięg do 15 Mm (przy prędkości 3 w). W półzanurzeniu pojazd może poruszać się z prędkością maksymalną do 6 w z maksymalnym zasięgiem 150 Mm (przy prędkości 4 w).
Łódź ma długość 10,45 m, szerokość 2,21 m, wysokość 1,65 m i zanurzenie przy pływaniu na powierzchni – 0,5 m. Całość ma masę 3800 kg, przy czym można zabrać ładunek użyteczny o wadze 1200 kg (załoga plus wyposażenie). Silniki, baterie akumulatorów oraz generator, który je doładowuje na powierzchni, zostały umieszczone w specjalnej szczelnej komorze umieszczonej w części rufowej. Pozwala to nie tylko na jej bezpieczne zanurzanie, ale dodatkowo zmniejsza hałas i obraz termiczny łodzi. Maksymalna głębokość, na jaką można opuścić łódź, to około 50 m. Ograniczenie to trzeba więc uwzględnić przy transporcie pojazdu na pokładzie okrętu podwodnego. Ograniczeń tych nie ma przy załadowaniu pojazdu do suchego kontenera. Firma JFD wyraźnie zaznacza, że wielkość łodzi SEAL Carrier została dopasowana do obecnie wykorzystywanego pojemnika ładunkowego DDS (Dry Deck Shelter).
Jest to pojazd typu mokrego, ale załoga w czasie transportu może korzystać, poprzez system BIBS (Built In Breathing System), z zewnętrznych zbiorników powietrza po 80 litrów 300 barów każdy. Za przedziałem ładunkowym znajdują się dodatkowo dwa pojemniki po 10 litrów 300 barów do wynurzenia alarmowego.
Dwuosobowa załoga kieruje łodzią z wykorzystaniem dwóch konsol sterowniczych do pływania nawodnego i podwodnego. Pilot zajmuje stanowisko z lewej strony. Na powierzchni pozwalają one na kontrolę kierunku (koło sterowe), prędkości (przepustnica), zmianę biegu i sterowanie pędnikiem. Konsola podwodna pozwala na sterowanie łodzią w obu płaszczyznach, kontrolę balastu, regulowanie pędnika i zanurzenia. Łódź wykorzystuje dwa zbiorniki balastowe na rufie i na dziobie o pojemności 850 litrów.
W trymowanie łodzi pomaga system komputerowy SINC (Steering, Information, Navigation and Communications), który jest zresztą wykorzystywany na wszystkich typach pojazdów SEAL proponowanych przez JFD (Torpedo SEAL i Sub SEAL). Zadaniem tego systemu jest wspomóc załogę podczas wykonywania zadań. Pilot i nawigator mają przy tym do dyspozycji: echosondę, log DVL, GPS z mapą elektroniczną, kompas magnetyczny, system nawigacji inercyjnej, sonar, „telefon podwodny” oraz radio VHF.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS