Reklama
  • Wiadomości

Drugi polski Kobben przygotowywany do wycofania

Komenda Portu Wojennego w Gdyni ogłosiła przetarg na usługę: „wyokrętowanie baterii akumulatorów okrętowych wraz z oprzyrządowaniem na ORP Sokół”. Jest to jednoznaczne z rozpoczęciem przygotowań do opuszczenia bandery na drugim z kolei, polskim okręcie podwodnym typu Kobben.

Fot. M.Dura
Fot. M.Dura

Zgodnie z ogłoszeniem termin składania ofert do Komendy Portu Wojennego w Gdyni upływa 14 marca 2018 r. natomiast wykonanie umowy ma zostać zakończone do 25 kwietnia 2018 r. Zadanie nie jest takie proste, ponieważ obejmuje również m.in.: zadokowanie i wydokowanie okrętu w asyście dwóch holowników (które ma zapewnić wykonawca), uziemienie okrętu w dwóch miejscach, zapewnienie energii elektrycznej, podłączenie telefonu numerowego (z wyjściem na centralę wojskową), zabezpieczenie okrętu w dwie niezależne linie przeciwpożarowe, doposażenie okrętu w dodatkowe gaśnice śniegowe, zapewnienie załodze toalety oraz pomieszczenia z bieżącą ciepłą wodą, a także dostępu do pomieszczenia socjalnego dla 10 osób (pomieszczeni/kontener nie może być usytuowane dalej niż 100 m od okrętu), utrzymanie w trakcie naprawy temperaturę w części socjalnej okrętu w zakresie 21- 25°C oraz temperaturę dławicy wyjściowej linii wałów powyżej 20°C, zabezpieczenie odbioru śmieci oraz wody zaolejonej.

Sam demontaż ogniw z okrętu ma polegać m.in. na: przygotowaniu drogi transportu ogniw z jamy bateryjnej, rozłączeniu kabli łączących baterie akumulatorów, demontaż systemu monitoringu, systemu mieszania, systemu chłodzenia oraz koneksji (połączeń poszczególnych ogniw). Zgodnie z wykazem prac: zdemontowane elementy w/w systemów oraz koneksje mają zostać przetransportowane w skrzyniach drewnianych do Punktu Bazowania w miejscowości Hel. W podobny sposób na Hel mają zostać dostarczone ogniwa wyokrętowane z okrętu (ustawione na europaletach i w skrzyniach drewnianych).

Po demontażu ogniw wykonawca zlecenia ma umyć jamy bateryjne w celu neutralizacji wycieków elektrolitu z ogniw, osuszyć je po umyciu, zaokrętować wyliczoną ilość balastu stałego do jam bateryjnych zapewniającą stateczność okrętu podwodnego po wyokrętowaniu baterii akumulatorów oraz zasztauować balast (uwzględniając dopuszczalny przechył okrętu do 0°±0,5°, trym - 2,5°±0,5° na rufę, zalane zbiorniki balastowe 1,2,3, wyszasowany zbiornik balastowo-paliwowy nr 2 z linią wodną przechodzącą na wysokości maksymalnie – połowy pokryw (masek) wyrzutni torped nr 3 i 4 i minimalnie – górnych krawędzi pokryw (masek) wyrzutni torped nr 5,6,7,8).

Konieczne będzie dodatkowo wykonanie: dwóch sztuk linii oświetlenia na 220V, zapewniającej oświetlenie wnętrza całego okrętu z podłączaniem do skrzynki zasilającej z mola o długości 75 m, zamknięcia włazu wejściowego na kiosk okrętu oraz drewnianej lub aluminiowej pokrywy górnego włazu.

Wykonawca ma dodatkowo:

  • zdemontować z ORP „Sokół” i zainstalować na ORP „Bielik” system rozgłośni okrętowej RONDOK wraz z okablowaniem (demontując wcześniej wykorzystywany tam system rozgłośni okrętowej INTERCOM),
  • odłączyć od systemu gaśniczego i zdemontować 3 sztuki butli z halonem (25l, 10l, 7,5l z neutralizacja halonu);
  • dostarczyć wyokrętowane, puste butle ułożone na europalecie do Punktu Bazowania w miejscowości Hel.

Proces wyokrętowania baterii akumulatorów i demontaż wyznaczonego sprzętu jest początkiem nieodwracalnego procesu przygotowań do wycofania okrętu podwodnego ORP „Sokół” z linii. Jest to zresztą zgodne z informacjami przekazanymi przez szefa Inspektoratu Marynarki Wojennej, który 20 grudnia 2017 r. zapowiedział opuszczenie bandery na ORP „Sokół” w 2018 r. Proces ten właśnie się rozpoczął.

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama