- PRZEGLĄD PRASY
Czwartek z Defence24.pl: Kanibalizacja maszyn w polskich siłach powietrznych; Dowódca sił NATO w Europie zarekomendował przed senatem zwiększenie amerykańskich sił; Jaki jest stan polskiego lotnictwa bojowego?
Czwartkowy przegląd prasy pod kątem bezpieczeństwa i obronności.
Marek Kozubal, Rzeczpospolita, „Postępująca kanibalizacja samolotów”: Polscy piloci MiG-29 boją się latać na postsowieckich maszynach, rozważając odejście z armii lub przekwalifikowanie na inny typ samolotów. „Już po ubiegłorocznej katastrofie piloci mówili, że boją się latać na MiG-ach. MON zapewniał jednak, że są one bezpieczne. [...] Odbywała się tzw. kanibalizacja, czyli przenoszenie części samolotu z jednego do drugiego. - Jest to zjawisko normalne w wojsku, dotyczy nie tylko samolotów bojowych, ale i śmigłowców - opisuje oficer. W poprzednim roku przypadki kanibalizacji samolotów ujawnił były dowódca generalny Rodzajów Sił Zbrojnych gen. rez. Mirosław Różański, tyle że miały dotyczyć samolotów F-16.”
Gazeta Polska Codziennie, „Zwiększyć siły przeciwko Rosji”: Dowódca sił NATO w Europie gen. Curtis Scaparrotti zarekomendował przed amerykańskim senatem zwiększenie amerykańskich sił w Europie. „Naczelny dowódca sił NATO w Europie gen. Curtis Scaparrotti ostrzegł przed rosnącym zagrożeniem ze strony Rosji. Przemawiając przed amerykańskim Senatem, zarekomendował zwiększenie liczby amerykańskich żołnierzy oraz okrętów w Europie. [...] Rosja modernizuje swoje siły zbrojne i prezentuje coraz bardziej agresywną postawę - wskazał dowódca sił NATO w Europie. [...] Jego zdaniem należy skierować do Europy dwa dodatkowe niszczyciele (obecnie w porcie w Hiszpanii cumują cztery takie jednostki), a także zwiększyć amerykańską pomoc wojskową dla Ukrainy.”
Paweł Wroński, Estera Flieger, Gazeta Wyborcza, „Dlaczego spadają migi”: Jaki jest stan polskiego lotnictwa bojowego? „Chałupnicze naprawy maszyn, ciągłe wymiany dowódców - to dzisiejszy obraz polskiego lotnictwa wojskowego. [...] Polska jest obecnie największym użytkownikiem samolotów MiG-29 w NATO - mamy ich 28. W ostatnich latach z maszyn tych zrezygnowali Węgrzy, a Słowacy i Bułgarzy chcą je zastąpić najnowszym typem F-16. [...] Nie wiadomo, kiedy F-35 miałyby trafić do polskiej armii (mówi się najwcześniej o latach 2025-26) i za ile. Cena jednej maszyny to ok. 90-100 mln dol., do tego dochodzą koszty szkolenia pilotów i obsługi, a także dostosowania infrastruktury do nowej konstrukcji.”
WIDEO: Stado Borsuków w WP | AW149 z polskiej linii | Defence24Week #140