Jak wynika z raportu państwowego Rostech, należąca do niego spółka Russian Helicopters w 2019 roku zawarła kontrakty na dostawy 121 śmigłowców do Chin. Są wśród nich Mi-171 z silnikami K-2500 stosowanymi w maszynach bojowych Ka-52 i Mi-28, ale też 18 najnowocześniejszych maszyn Mi-171Sz przeznaczonych prawdopodobnie dla chińskich wojsk specjalnych.
Raport dotyczący ubiegłorocznych wyników koncernu Rostech, do którego należy większość spółek rosyjskiego przemysłu zbrojeniowego, ujawnił zamówienia ze strony władz chińskich, obejmujące:
- 68 wielozadaniowych śmigłowców Mi-171;
- 14 wielozadaniowych śmigłowców Mi-171E;
- 18 bojowo-transportowych śmigłowców Mi-171Sz;
- 21 lekkich śmigłowców Ansat.
Część z maszyn Mi-171 (eksportowy wariant Mi-8AMTSz) i Mi-171E, wyposażonych w najnowszy wariant silnika WK-2500 z cyfrowym sterowaniem może nie być przeznaczonych dla sił zbrojnych, ale służb ratowniczych i transportu cywilnego. Podobnie lekkie maszyny Ansat, które w rosyjskiej armii służą do szkolenia pilotów i zadań łącznikowych.
Na szczególną uwagę zasługują natomiast Mi-171Sz, który pojawia się w liczbie 18 egzemplarzy. Jest to najnowszy wariant eksportowy śmigłowca Mi-8/17 w wersji bojowej, produkowany przez zakłady w Ułan-Ude. Wyposażono go w cyfrową awionikę z wyświetlaczami wielofunkcyjnymi, która umożliwia zredukowanie załogi z 3 do 2 osób oraz najnowsze silniki WK-2500 z cyfrowym sterowaniem, które poprawiają osiągi maszyny, szczególnie w wysokiej temperaturze i na dużej wysokości. Śmigłowiec jest dostosowany do lotów z użyciem gogli NVG, jak również do lotów w dowolnych warunkach wg. wskazań przyrządów. Otrzymał również głowice optoelektroniczne, umożliwiające również użycie pocisków kierowanych.
China has acquired a batch of Mi-171Sh helicopters from Russia's Ulan-Ude Aviation Plant.https://t.co/2JpzpGr5xn pic.twitter.com/aSMwCcg3N6
— Rob Lee (@RALee85) September 18, 2020
Pierwsze śmigłowce tego typu prawdopodobnie dostarczono już do chińskich sił zbrojnych. We wrześniu chińska telewizja Phenix News zamieściła reportaż z zakładów w Ułan-Ude, jednych z dwóch produkujących w Rosji warianty śmigłowca Mi-8/17. Zaprezentowano tam świeżo pomalowane śmigłowce Mi-171Sz przeznaczone dla chińskich sił zbrojnych. Maszyny zwróciły uwagę wielu ekspertów ze względu na kilka specyficznych cech. Utrzymano je w szarej kolorystyce, a nie w typowym chińskim kamuflażu z wielobarwnych plam, stosowanym na innych maszynach Mi-17/171. Śmigłowce noszą oznaczenia obniżonej widzialności i zostały wyposażone w nowoczesną, stabilizowaną głowicę optoelektroniczną, dodatkowe opancerzenie kabiny załogi oraz wyciągarkę i mocowanie dla lin desantowych. Potrójne bloki wyrzutni pułapek termicznych na bokach kadłuba wyglądają identycznie, jak w maszynach wyposażonych w system President-S.
W takiej konfiguracji śmigłowce Mi-171Sz z pewnością nie będą pełnić roli zwykłych maszyn transportowych. Najprawdopodobniej trafiły do jednostki wspierającej wojska specjalne lub realizującej misje ratownicze Combat SAR. Wskazuje to nie tylko na dalszą, bliską współpracę Moskwy i Pekinu, ale też sugeruje, że żaden z chińskich śmigłowców nie uzyskał zbliżonych osiągów, szczególnie w warunkach "hot and hight", czyli typowych np. dla działań w rejonie sporu granicznego z Indiami.
Rozumiem, że specjaliści od rosyjskiego "złomu" widzieli go, przelecieli nim chociaż kilka kilometrów, sprawdzili większość parametrów. Czy tylko tak pitu - pitu, odrywając się na chwilę od gierek na komputerze?
Panie Macierewicz, jak się czują śmigłowce dla Wojska Polskiego? Te 2 co to miały się pojawić do końca 2016 roku. I te 8 co miały się pojawić w 2017 roku. I te kolejne 8, które miały się pojawić do końca 2018 roku. Co z nimi się dzieje?
Ja się dziwię, że Chiny dokarmiają Rosjan takimi zamówieniami. Przecież zastój w rosyjskim przemyśle zbrojeniowym powinien być raczej Chińczykom na rękę, niż jego rozwój. Są dwie możliwości albo te helikoptery nie są takie złe, albo nie mięli możliwości kupić podobnego sprzętu od kogoś innego. Bo sama decyzja kupna od Rosjan wydaje się być irracjonalna.
Po prostu Ruscy bardzo tanio je klepią.
Co cie tak dziwi polski strategu. Was zawsze wszystko dziwi. Największa porażka w drugiej wojnie światowej ze wszystkich biorących udział też pwnie cie dziwi.
Widocznie nie potrafią zrobić coś podobnego to proste. Nie wystarczy wyklepać „budy” która wyglada jak black hawk czy mi aby to było tym samym. To lata doświadczeń, nauki na błędach, odpowiedniej technologii materiałowej - i tutaj Chińczycy są po prostu zacofani i musza kupić od innych. Wiec dalej uważajcie Rosję za kraj 3 świata - gratuluje znajmosci tematu. USA dostało 30 lat spokoju ale to już się skończyło. W energetyce jądrowej Rosja to top na świecie, w kosmicznej to top na świecie w materiałach to top na świecie. Do tej pory odstaje w elektronice bo to wynika z braku chęci rozwoju i braku wiary w wagę tych rozwiązań za czasów ZSRR kiedy ich władze nie były w stanie przewidzieć wagi elektroniki w przyszłości. Ale czasy ZSRR odchodzą w przeszłość i Rosja tez się zmienia, zmienia się rodzaj zarządzania projektami. Ile krajów na świecie potrafi wyprodukować samodzielnie silnik lotniczy, rakietowy czy zbudować elektrownie atomowa- jak odpowiecie na to pytanie to zrozumiecie swoją naiwność
Taak, w Kosmosie to Rosja ustepuje już nawet Japoni czy ESA, a co dopiero mówić o Chinach czy USA:) W Materiałach identycznie, top, ale od końca:) Chiny Rosji ustepują w technologii silników odrzutowych i tyle, w reszcie Rosja zostaje daleko w tyle.
Tylko zapomniales dodac Dima, ze gdyby nie ruskieSojuzy, to by na ISS z glodu poumierali :D
Co irracjonalnego jest w kupowaniu sprawdzonych, nadzwyczaj udanych i dobrze znanych wojskom maszyn? A rosyjski przemysł zbrojeniowy to nic innego jak zaplecze naukowo- techniczne dla przemysłu chińskiego, bo konkurentem jest żadnym.
Irracjonalne jest kupowanie sprzętu nie sprawdzonego w deklarowanych parametrach ( F35), kiedy rodacy umierają w karetkach bo nie ma miejsca w szpitalach. Hip że względu na swoje możliwości wszechstronność i trwałość użytkową jest jednym z najlepszych śmigłowców świata ( jeżeli nie najlepszym)....gdyby nie głupota PRL-owskich dysydentow Hip byłby produkowany w Świdniku i mieli by co produkować do IV pokolenia.....ale woleli opracować Sokoła aby potem go nie rozwijać sprzedać zakład i ogłosić przetarg na śmigłowce transportowe
Patrz punkt 2. A i same Mi17 złe nei są.
Dziwni ci Chińczycy, to oni nie wiedzą, że śmigłowce na współczesnym polu walki -a w szczególności dla sił specjalnych - to przeżytek?? Kto ich wojskowych decydentów uczył strategii?!
Ciekawe ile Chiny zapłaciły, bądź zapłacą za te 121 śmigłowców? Chiny kupują w Rosji śmigłowce, tudzież inne produkty przemysłu wojskowego. Podsumowując export rosyjskiego uzbrojenia ma się dobrze pomimo sankcji.
Przynajmniej na zdjęciach nie widać aby miały na wyposażeniu president s. Kiedyś widziałem film promocyjny i oprócz widocznych elementów na zewnątrz w środku siedział operator przed zabudową elektroniczną zajmującą około 1/3 wnętrza.
Najnowsze" w polowie z lat 80. Niby takie kumpelskie wsparcie sojusznika. Buhehe
Jak widać jakoś nie dowierzają swojej technice Made in China.Co prawda co poniektórzy przekonują że są już nr.1..hehe..
Rozbiorą, przeskanują, ulepszą co się da i zrobią 1000 kopii.
Rosyjskie/radzieckie silniki do samolotów i śmigłowców mają od dawna, a dalej z ich skopiowaniem są w czarnej d. Generalnie zawsze wszystko co bezlicencyjnie skopiowali miało gorsze parametry od oryginałów. No ale trzeba przyznać, że nadzwyczaj szybko robią postępy i nadrabiają dystans.
Głównie dlatego że nie kopiują rosyjskich silników ale opracowują swoje bazujące na technologii zachodniej.
USA też nie dowierzają swojej technice kupijąc chociażby ramiety NSM z Norwegii.
Kongsberg i Raytheon sa partnerami wiec co sie dziwic:) Aha, zobacz dla jakich jednostek kupuja te NSM-y:)
stare sowieckie Mi-8 po liftingu...
A jest coś lepszego na świecie pod względem cena/możliwości? To najdłużej na świecie produkowany aparat latający (licząc trafnie, że Mi-171 to naprawdę Mi-8). Nie bez przyczyny - po prostu nie ma nic lepszego. Nawet Mi-38 jest powiedzmy o 40% lepszy, ale za 2,5x wyższą cenę, więc nie jest to racjonalny zakup. Afgańczycy za darmo nie chcieli Blackhawków, tylko domagali się Mi-17... :)
Funku, nie że nei ma nic lepszego, ale że nic nie potraficie skonstruowac a nad nastepca czyli Mi-38 pracujecie od dekad a dopiero po 17-tu latach od oblotu produkujecie 15 sztuk:) Choc istotnie do Mi-8/17 należy rekord najwiekszej ilosci wyprodukowanych śmigłowców.
Davidku, wbrew twojej rusofobicznej propagandzie, hejtowi i calej tej zolci, Mi-8/17 to bardzo udana konstrukcja. I jest to ogolna opinia panujaca o tym smiglowcu, zarowno na wschodzie jak i na zachodzie.
Do dopiero dejvidku. To wyjasnij tutaj nam biednym zyjacym w niewiedzy jaki to nowoczesne konstrukcje zostaly opracowane w ostatnich dwoch dekadach w USA. Oczywiscie Black Hawki z lat siedemdziesiatych sie nie licza, Chinooki z lat szescdziesiatych sie nie licza, Apache z siedemdziesiatych tez sie nie liczy. czekam. czas start. Na odpowiedz czekam do konca nastepnej dekady.
To już ten Mi-38 jest czy go nie ma ?
Jest obecnie 8 sztuk zdaje się.
dejvidku, nie odpowiedziales na moje pytanie z 27 pazdziernika. Jakie to nowoczesne konstrukcje zostaly opracowane w ostatnich dwoch dekadach w USA? Dlaczego nie odpowiadasz?
Czemu w takim raxie nie zaoferowałeś jakiegoś nowoczesnego polskiego śmigłowca mając na stole lepszą polską ofertę pewnie by ją wybrali
Bo produkowane u nas smigłowce nei są na spzredaz dla Chin.
W dodatku te nasz produkowane wspólnie z ukrainą to są tak tajne, że nikt ich nawet nie widział.
To Chińczycy zamawiają 120 śmigłowców o większym gabarycie dla specjałów. A my mamy ile? 4? Oczywiście, Chiny to skala, mocarstwo etc. Ale ilość/możliwości robi wrażenie.
Abstrahując od wielkości armii i zapotrzebowania, to wyraźnie jest napisane, że maszyn dla specjalsów, i to tylko prawdopodobnie, jest 18 z tych 120. Stosując Twoją logikę, to podobnie marna ilość, jak nasze cztery.
Zauważyłeś, że Chiny mają ca. 40 razy większą ludność od Polski? To po co ten lament?
No to sprawdźmy 1,4 mld / 120 11,666 mln oraz 38 mln / 4 9,5 mln Chyba histeryzujesz.
Zamawiaja a ile mają a ile kupują ogolnie Boingow a Francuski Airbus bije rekordy dzieki zamowieniom z Chin.
to takie rosyjskie Ghost Hawki dla specjalsów?
Nie, to bardziej coś pośredniego pomiedzy MH--60 a UH-60DAP
Artykuł dedykowany tym którzy twierdzą, że Rosjanie produkują złom. Może to i modernizacje starszych modeli, ale na światowym poziomie.
Bo produkują złom. Jesli to dla Ciebie swiadczy o swiatowym poziomie tzn masz zerowe pojęcie o świecie, nie mówiąc już o produkcji.
Poważnie? Sądzisz, że w środku to nadal śmigłowce z początku lat 80 (a może i 60)? I nie mówię tu tylko o tym, że mają Glass-Cockpit. Cyfrowy autopilot, współczesne wyposażenie nawigacyjne (ruscy mają "własne" EGI), pełna integracja pokładu i szereg innych rzeczy. Zapewne te otrzymają i nowe kompozytowe łopaty. No cóż, jeżeli najbardziej uniwersalny śmigłowiec na świecie w swej wersji nie ustępującej wyposażeniem i osiągami innym na świecie to złom, no coż ....
@PL: B52 z lat 50-tych czy Huey i Cobra z lat 60-tych to też złom w takim razie. Też modernizowane.Ale dla ludzi zaślepionych rusofobią i amerykofilią takie „drobnostki” nie mają znaczenia.
Ciekawe: w najnowszych Mi-17 też zastosowano znaną z Mi-38 podwójną podłogę ze zbiornikami paliwa, przez co zewnętrzne charakterystyczne zbiorniki stały się zbędne. A na zdjęciach mają zewnętrzne zbiorniki. Dla zwiększenia zasięgu?
Nie to klasyczne rozwiązanie z MI-8/17 w którym zbiorniki w przypadku silniejszego zderzenia odpadają. To rozwiązanie naśladuje np. S-92. O rozwiązaniu z Mi-38 (zresztą rozwoju rozwiązań z Mi-18) mówiono w przypadku nowego Mi-171A2, ale go na razie nie wdrożono.
Czyżby Chiny szykowały się do szturmu na Wietnam? Dlatego japońskie satelity dla wietnamu
Te konstrukcje bazujące w latach 60 tych to najnowsze wyroby rosyjskie ? Chińczycy taka niby potęga to kupili?
A wiesz ile starszej wersji Mi-17 suży w SZ USA? Powiem ci w zaufaniu wielokrotnie więcej niż w SZ RP.
Zero? Ani w USAF, ani w US Army, ani w USNavy nie ma ani jednego Mi-8/17
Alez oczywiscie ze USA eksploatuje smoglowce z rodziny Mi-8/17. Sa one eksploatowane chociazby przez ATEC czyli US Army Test and Evaluation Command, sa takze uzywane przez Veritol Systems Company. Musisz sie douczyc dejvidku. Jak zwykle zreszta...
Myślisz że np apache są wiele młodsze? Nie po prostu na bieżąco modernizowane tak samo z mi 8 buda ta sama ale bebechy nowoczesne. No i przede wszystkim to tanie śmigłowce i pojemne.
Jedynie kształt "budy" i to nie do końca, bo np. drzwi po obu stronach, długi nos itp.
"Długi nos" jest dla wybranych klientów zagranicznych. Rosjanie i nie tylko wolą tradycyjny, bo twierdzą, że długi "zachodni" zaburza opływ z wirnika i dlatego jest gorszy.
No popatrz a nowe M-17/171 latją w Rosji ze zmienionym przodem kadłuba:)
Jest. Znalazł sie w końcu :-)
@Eee tam: Super Cobra i Huey też lata 60-te, B52 50-te... USA supermocarstwo i dalej taki „szmelc” trzymają? Albo uprawia pan demagogię albo nie zdaje sobie sprawy, że najnowsze modernizacje starych typów sprzętu to w zasadzie niemal inne komstrukcje.
Super Cobry wycofali, Hueye zastepuje UH-1Y nei majacy z poprzednimi wersjami praktycznie nic wspólnego. B-52 tez wycofali, zostały jedynie B-52H robiace za latające wyrzutnie pocisków manewrujacych AlCM/CALCM.
No i jest nasz ekspert od AIM-120, juz sie pojawil i musial wtracic swoje nie wnoszace niczego do dyskusji piec groszy. Rozumiesz dejvisku o czym mowa? O czym mowia @Monkey i @Gnom? Mowa o tym, ze zarowno Mi-8/17 jak i B-52 czy Huey to ze swoimi pierwszymi egzemplarzami wspolny co najwyzej maja tylko wyglad i nazwe. Rozumiesz w koncu czy trzeba dalej tlumaczyc?