Reklama

Siły zbrojne

Bundeswehra zamawia zestawy do transportu Leopardów

Oba typy eksploatowanych przez Bundeswehr ciężkich ciągników siodłowych. Fot. RMMV
Oba typy eksploatowanych przez Bundeswehr ciężkich ciągników siodłowych. Fot. RMMV

Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) podpisał kontrakt z Rheinmetall Group na dostawę dodatkowych, 48 szt. zestawów (ciągnik siodłowy plus niskopodwoziowa naczepa) o ładowności 70 ton dedykowanych do transportu ciężkiej techniki wojskowej, w tym czołgów podstawowych Leopard 2A7V. 

Dostawa 24 zestawów - SaZgM 70t mil - ma nastąpić w 2021 r., a kolejne 24 w 2022 r. Łączna wartość zamówienia wynosi 41 mln euro.

Każdy zestaw składa się z ciężkiego ciągnika siodłowego w układzie 8x8 - RMMV HX81 SaZgM Elefant 2, który jest napędzany ośmiocylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 680 KM. Dzięki temu pojazd może osiągnąć prędkość maksymalną 89 km/h oraz pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 60%. Dopuszczalna masa całkowita zestawu wynosi około 130 ton.

RMMV HX81 SaZgM ma tę samą, nieopancerzoną kabinę, co rodzina nieopancerzonych ciężarówek UTF (Ungeschützte Transportfahrzeug), dostarczanych do Bundeswehry a bazujących na rodzinie RMMV HX2. W razie potrzeby kabina ciągnika może być wymieniona na wersję opancerzoną. Pojazd jest również wyposażony w system dwóch wciągarek firmy Rotzler, z których każda ma siłę uciągu 20 000 kg.

image
Ciężarówka RMMV HX81 8x8 z rodziny UTF. Fot. Bundeswehr

Ciągniki RMMV HX81 SaZgM Elefant 2 stanowią ważny element floty ciężkich zestawów transportowych obok 12 szt. opancerzonych ciągników HX81 Mammut (SLT-2), które również zostały dostarczone przez RMMV (łączone są one w zestawy z naczepami dostarczanymi przez firmę DOLL Fahrzeugbau GmbH).

Zwiększenie liczby zestawów przeznaczonych do transportu ciężkiej techniki wojskowej (głównie pojazdów gąsienicowych) związane jest bezpośrednio z niemieckimi zobowiązaniami dotyczącymi wystawienia w 2023 r. kolejnej rotacji sił natychmiastowego reagowania NATO (Very High Readiness Joint Task Force, VJTF). Co ważne, także z polskiego punktu widzenia, niemieckie zdolności do transportu ciężkich pojazdów opancerzonych mają kluczowe znaczenie nie tylko dla Sił Zbrojnych Niemiec.

Reklama
Reklama
Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze

    Reklama