Reklama

Siły zbrojne

Boeing wykupił firmę szkolącą pilotów Apache

Ah-64 Apache z radarem Longbow. Fot. Boeing
Ah-64 Apache z radarem Longbow. Fot. Boeing

Choć żadna z zainteresowanych firm nie poinformowała o tym w oficjalnym komunikacie, Boeing wykupił udziały Leonardo Helicopters w spółce ATIL (Aviation Training International Limited) odpowiedzialnej za szkolenie brytyjskich pilotów śmigłowców Apache. Stało się to 31 grudnia ubiegłego roku – ustalił Jane’s 360.

Firma ATIL powstała w 1998 roku jako wspólny projekt Boeinga i ówczesnego GKN Westland Helicopters (potem AgustaWestland, a obecnie Leonardo Helicopters). Inwestycja ta, warta wówczas 1,3 mld USD, miała na celu stworzenie komercyjnego centrum, które zajęłoby się wyłącznie szkoleniem załóg i personelu naziemnego śmigłowców Westland AH1 (nazywanego także Apache AH Mk 1, jest to oznaczenie produkowanych w Wielkiej Brytanii maszyn będących odpowiednikiem AH-64D Longbow). Klientem tych usług był i jest obecnie wyłącznie Korpus Powietrzny Armii Zjednoczonego Królestwa. W 2017 roku ATIL otrzymał ostatni kontrakt na szkolenie pilotów śmigłowców AH1. Za 48 mln GBP powierzono wówczas firmie szkolenie personelu lotniczego do roku 2024 r., czyli do czasu kiedy śmigłowce tej wersji zostaną wycofane ze służby.

AH1 zastąpić mają wiropłaty w wersji Apache AH2 (Apache AH Mk 2), wprowadzane do służby począwszy od roku 2021 i bazujące na wersji Boeing AH-64E Apache Guardian. Zgodnie z decyzją podjętą przez władze brytyjskie w 2016 r., będą to maszyny dostarczone już wyłącznie przez Boeinga – czy to na skutek przebudowy obecnych AH Mk 1 (38 egzemplarzy) czy wybudowane od podstaw (50 egz.).

W tej sytuacji sprzedaż udziałów firmy ATIL Boeingowi przez Leonardo, które nie będzie miało prawdopodobnie wiele wspólnego z brytyjskimi śmigłowcami bojowymi, wydaje się decyzją zrozumiałą. ATIL stała się spółką podporządkowaną Boeingowi i zarządzaną przez Boeing Defence UK. Zgodnie z informacją podaną na stronie firmy podpisała już ona nowy kontrakt – tym razem dwudziestoletni. Jego przedmiotem jest szkolenie załóg i personelu naziemnego w obsłudze AH Mk 2, a także systemu planowania misji.

Obecnie firma ATIL dysponuje dwoma ośrodkami szkolnymi w Middle Wallop i Wattisham oraz rozległym terenem szkoleniowym koło miasteczka Sherborne w hrabstwie Dorset.

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. kołalsky

    Też przejdą na tablety podczas szkolenia ?

  2. kołalsky

    I przejdą na szkolenie pilotów tabletami jak wypadku MAX-a ?