Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie
BME 2016: Udany debiut i wyróżnienia dla platformy sensorycznej CTM
Podwodna, stabilizowana platforma sensoryczna zaprezentowana po raz pierwszy publicznie przez Centrum Techniki Morskiej S.A. na Bałtyckich Targach Militarnych BALT MILITARY EXPO 2016 otrzymała na tej imprezie aż dwie nagrody: Wyróżnienie Ministra Obrony Narodowej oraz nagrodę Grand Prix im. Kontradmirała Xawerego Czernickiego.
Wyróżniono w ten sposób rozwiązanie, które Ośrodek Badawczo – Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. (OBR CTM) w Gdyni opracował w ramach europejskiego projektu BURMIN (Buried Mines) - realizowanego na zlecenie Europejskiej Agencji Systemy Obrony EDA (European Defence Agency), w ramach programu „Europejskie Bezzałogowe Systemy Morskie” („European Unmanned Maritime Systems”). Projekt ten jest ukierunkowany na opracowanie technologii przydatnych do detekcji i neutralizacji dennych i zagrzebanych min morskich oraz na ustalenie wspólnych standardów dla realizujących te zadania, przyszłych systemów bezzałogowych.
Realizację tych celów powierzono międzynarodowemukonsorcjum, w skład którego wchodzi poza spółką OBR CTM jeszcze: francuska firma Thales Underwater System z Francji (jako lider), Królewska Akademia Wojskowa (RMA) z Belgii, centrum badań nad okrętowym i morskim uzbrojeniem niemieckich sił zbrojnych WTD 71, niemiecka firma Atlas Elektronik, niemiecka organizacja badawcza Fraunhofer, niemiecki instytut badań hydroakustycznych IPHT (Institut für Photonische Technologien) z Jeny oraz holenderska organizacja do sprawa badan naukowych TNO (Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek). Polacy w tym konsorcjum są odpowiedzialni m.in. za podwodny, stabilizowany dynamicznie, sensoryczny system wykrywania. Został on z powodzeniem przetestowany pod koniec 2015 r.
W skład systemu wchodzi podwodna platforma sensoryczna, do której mogą być podwieszane urządzenia nowej generacji pozwalające na wykrycie i identyfikację min - w tym przede wszystkim sonary oraz urządzenia detekcji magnetycznej i elektromagnetycznej.
Platforma może być holowana przez niewielkie łodzie motorowe lub bezzałogowe jednostki pływające z prędkością od 2 do 6 w. Jest ona przy tym zanurzana do głębokości 50 m - z takim założeniem, by znajdowała się jak najbliżej dna. W takim położeniu istnieją bowiem optymalne warunki do detekcji i klasyfikacji min, szczególnie tych najtrudniejszych do wykrycia przez stacje hydroakustyczne – zagrzebanych w osadach dennych. W tym celu platforma musi być stabilizowana na zadanej wysokości względem dna. Pomaga w tym autopilot, który odpowiada również z minimalizowanie przechyłów i przegłębień (czujniki przechyłów pozwalają na utrzymanie żądanego położenia platformy z dokładnością do 1°).
Nagrodzenie na BME 2016 polskiego rozwiązania jest bardzo dobrym sygnałem przed zbliżającym się za pół roku zakończeniem programu UMS. Obecnie trwa faza analiz wyników badań i wypracowywania rekomendacji. Pozytywne oceny polskiej platformy sensorycznej mogą się później przełożyć na konkretne zamówienia ze strony sił morskich poszczególnych państw NATO i Unii Europejskiej.
Gloriana
A Lila falou no 68.69 ainda não tinha visto70 – falou com a Lila71 – falou da camisa do Flamengo (assume Dante)….72 – Branco passou em branco73 – falou com a Lila74 – Branco preocupado com o In2t3er0;..Pessoal, contrata a Lila pra comentar diariamente…..
Gall Anonim
Ciekawe, czy wolno i nisko lecący śmigłowiec mógłby holować takie ustrojstwo?