W czasie Bałtyckich Targów Militarnych BALT-MILITARY-EXPO wyróżnienie w Konkursie o Nagrodę Grand Prix im. Kontradmirała Xawerego Czernickiego – Bursztynowy Medalion otrzymał sprzęt pozornie typowo lądowy – Mobilny Węzeł Łączności (MWŁ) proponowany przez spółkę Wojskowe Zakłady Łączności nr 1 w Zegrzu.
Jest to kolejne takie wyróżnienie dla WZŁ nr 1, ponieważ rok wcześniej Mobilny Węzeł Łączności otrzymał również nagrodę Defender w kategorii „sprzęt dowodzenia i rozpoznania” na XXIII Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach.
MWŁ to zestaw integrujący na średniej wielkości pojeździe wiele różnych systemów łączności i zapewniający ciągłą komunikację na wysokim poziomie transmisji pomiędzy różnymi szczeblami dowodzenia, a podległymi oddziałami w ruchu i podczas postoju. Może być też wykorzystywany dla potrzeb pododdziałów działających w czasie misji lub sytuacji kryzysowych.
Jest to możliwe, ponieważ w kontenerze „technicznym” udało się zintegrować zarówno środki łączności satelitarnej (terminale satelitarne: do pracy w ruchu SOTM – „Satellite On The Move” i do pracy na postoju) jak i radiowej - w pasmach KF, VHF oraz LOS UHF (Line-of-Sight – łączność radioliniowa).
Dzięki temu Mobilny Węzeł Łączności to rozwiązanie multisystemowe, z którego może korzystać wielu użytkowników. Producent podkreśla pełną kompatybilność tego zestawu z już wdrożonymi i użytkowanymi w Siłach Zbrojnych RP środkami łączności. Połączenie tego MWŁ z innymi węzłami systemu komunikacyjnego może się przy tym odbywać: albo drogą satelitarną, albo poprzez łączność radioliniową. Opcjonalnie do wyposażenia można jeszcze dołożyć systemy bezprzewodowe Wi-Fi lub WiMAX.
Na targach BME był prezentowany prototyp MWŁ zbudowany w oparciu o transportowego Mercedesa, ale cały zestaw urządzeń radiowych był umieszczony w szczelnym i klimatyzowanym kontenerze. Może więc być zamontowany także na innym podwoziu.
System charakteryzuje się zautomatyzowanymi procesami komunikacyjnymi dzięki czemu obsada składa się jedynie z dwóch operatorów. Projektanci zakładali również ułatwienie przygotowania MWŁ do pracy na postoju, w tym: automatyczne rozkładanie masztu z radioliniową Anteną Reflektorowo Logarytmiczną ARL-09/20/M i podpór stabilizujących kontener podczas pracy na postoju oraz anteny satelitarnej, a także włączenie się do polowej sieci teleinformatycznej. Pomaga w tym m.in. uniwersalny zestaw złączy w tablicy przyłączeniowej.
Jest to dodatkowo system autonomiczny „energetycznie”, ponieważ posiada własny system zasilania.
Olo
Zgadzam się z "oceniający" Jaśmin to znana marka. Dobrze ją przedstawia materiał zamieszczony obok zdjęcia MWŁ które jest częścią niniejszej publikacji. Wydaje się że jest to dobry zbieg okoliczności
oceniający
w MWŁ istotną rolę odgrywają rozwiązania sprzętowe i programowe Jaśmina - warto o tym pamiętać, bo to zostało dostrzeżone i wysoko ocenione przez komisję
SZELESZCZĄCY W TRZCINOWISKU
wszystko piękne i ok ale niech to będzie usadowione na skutecznej platformie która potrafi działać w terenie ..a jak ma to być "mariaż niemiecki " to może niech zamontują na ciężarówce klasy "UNIMOG"