Błąd człowieka przyczyną zestrzelania ukraińskiego samolotu

29 czerwca 2020, 14:08
840_472_matched__q3xoav_1024pxURPSRB738atBenGurionAirport
Zestrzelony ukraiński Boeing 737-800. Fot. LLBG Spotter/CC BY-SA 2.0

Zestrzelenie w styczniu ukraińskiego samolotu koło Teheranu było spowodowane błędem ludzkim, a nie nastąpiło w wyniku rozkazu dowództwa irańskiej armii - poinformował w poniedziałek irański prokurator wojskowy Gholam Abbas Torki.

Nic nie wskazuje na to, że zestrzelenie samolotu, w którym zginęło 176 osób, było spowodowane cyberatakiem na irański system rakietowy lub obrony przeciwlotniczej - powiedział Torki, cytowany przez irańską agencję Tasnim.

Dodał, że trzy osoby zostały aresztowane w związku z tym zdarzeniem.

Boeing 737-800 linii Ukraine International Airlines, wykonujący lot z Teheranu do Kijowa, został 8 stycznia zestrzelony przez irańską obronę przeciwlotniczą w okolicach irańskiej stolicy. Zginęło 176 osób, w tym 82 Irańczyków, 57 Kanadyjczyków, 11 Ukraińców (dwoje pasażerów i dziewięcioro członków załogi), a także obywatele Szwecji, Afganistanu i Wielkiej Brytanii.

Władze Iranu przyznały 11 stycznia, że siły zbrojne tego kraju zestrzeliły ukraiński samolot pasażerski w rezultacie "katastrofalnego błędu" ludzkiego w okresie zwiększonych napięć z USA. Wcześniej Teheran zaprzeczał, jakoby ponosił odpowiedzialność za tragedię.

Los rejestratorów parametrów lotu z ukraińskiego boeinga był przedmiotem międzynarodowego impasu, który został przyćmiony kryzysem związanym z koronawirusem. Według władz Iranu kryzys ten przyczynił się również do opóźnień w dochodzeniu prowadzonym przez irańską radę ds. badania wypadków lotniczych.

W zeszłym tygodniu francuski urząd badania wypadków lotniczych BEA poinformował, że władze Iranu oficjalnie zwróciły się do niego "o pomoc techniczną" w celu pobrania danych z czarnych skrzynek ukraińskiego boeinga. Badanie rejestratora dźwięków w kokpicie (CVR) i rejestratora danych lotu (FDR) powinno zacząć się w połowie lipca.

PAP - mini

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 31
Reklama
dux
wtorek, 30 czerwca 2020, 17:03

Podobna sprawa jak z KAL 007 w wyniku kolejnego napięcia w zimnej wojnie ZSRR zestrzelił samolot pasażerski koreańskich linii lotniczych który latał sobie ponad 2 godz nad ZSRR bo "zabłądził" a w całej sprawie maczali jak zwykle swoje ręce hamburgery i kowboje...

Davien
czwartek, 2 lipca 2020, 23:46

No popatrz jak kłameisz. Po przekazaniu Korei czarnych skrzynek z Boeinga okazało sie ze Rosjanie zwyczajnie kłamali bo doszło do awarii autopilota.

klaun-szyderca
środa, 1 lipca 2020, 11:01

Podobna ? Te 2 sprawy są praktycznie pod każdym względem inne, jedynym wspólnym punktem jest fakt że zestrzelono samolot pasażerski. Najbardziej podstawowa różnica- KAL007 wleciał z zewnątrz w przestrzeń powietrzną ZSRR w miejscu odległym od jego trasy o chyba 600 km, a PS752 wystartował 2 minuty przed zestrzeleniem z Teheranu, w samym środku irańskiej przestrzeni powietrznej. Ciekawy artykuł o PS752 był w NYT (mozna go tam znależć, jak nie to na pprune w wątku o PS752 był przeklejony)-dlaczego Iran nie zamknął przestrzeni powietrznej, pomimo że domagał sie tego dowódca OPL ? Otóż z 2 powodów- nie chcieli robić paniki u siebie oraz jednocześnie chcieli utrudnić USA ewentualne działania odwetowe po ataku rakietowym. Czyli- użyć samolotów pasażerskich jako tarcze, a gdyby USA jakiś trafiły to by mogli zrobić wielki raban. Tyle że wstrętni jankesi w swojej złośliwości nie przylecieli, a irańska OPL zaorała sie sama, demonstrując swoje kompetencje całemu światu...

stop foliarzom i trolom
środa, 1 lipca 2020, 00:30

Jasne. W koreańskim samolocie maczali palce kowboje i zmusili jego kapitana by źle zaprogramował kurs autopilota w oparciu o biegun magnetyczny a nie geograficzny. Te kilkaset ofiar to zapewne szpiedzy CIA z lornetkami.

Gracz
wtorek, 30 czerwca 2020, 08:53

Ja się zastanawiam czy loty pasażerskie powinny się odbywać nad regionami zapalnymi.

Protadek
wtorek, 30 czerwca 2020, 00:09

Co do sporu Panów Ech i Davien , to oboje mają rację. Kmdr. Rogers został odznaczony za dowodzenie USS Vincennes w okresie 1987 - 89 , ale bezpośrednio po tragicznym wydarzeniu po przybyciu do USA , gdzie załoga została powitana jako bohaterowie , odznaczony został koordynator ognia por. Scott Lusting. Tragedia została dobrze zilustrowana w "Katastrofach w przestworzach". W mojej , i nie tylko ocenie , winę ponosi US Navy.

Davien
wtorek, 30 czerwca 2020, 13:01

Wina tam akurat była istotnie postronie głównei US Navy ale tez i nieco Iranczyków których Airbus nie odpowiadał na liczne wywołania z krazownika. A jak pamieta pan z "katastrof w przestworzach" Amerykanie byli gotowi w kazdej chwili zniszczyc pociski jakby tylko Irańczycy zareagowali.

R
środa, 1 lipca 2020, 12:43

I Dawidek jak zawsze pol prawdy powie.

taki tam
wtorek, 30 czerwca 2020, 22:10

Chyba dokładnie nie oglądałeś programu katastrof w przestworzach dotyczącego tego akurat przypadku. Samolot był rejsowy, który odbywał loty codziennie na tej samej trasie między Iranem a Katarem bądź ZEA. Wywołania były na falach nie tej częstotliwości, którą odbierali piloci. Poza tym zadziałał czynnik psychologiczny nastawienia się załogi, że to z pewnością atak mimo iż obiekt nie zniżał a zwiększał pułap zbliżając się do okrętów na trasie na południe Zatoki Perskiej.

Davien
czwartek, 2 lipca 2020, 23:48

No popatrz ten akurat obejrzałem sobie dokładnie i znowu zmyslasz jak ci napisał poniżej @złosliwy

złośliwy
środa, 1 lipca 2020, 18:27

Tylko, że zapisy czarnych skrzynek mówią o tym, że 3 ostatnie wezwania Amerykanów zostały odebrane przez załogę Airbusa, tylko że je zlekceważyli myśląc że są skierowane do irańskiego P-3 Orion. Nie ma co bronić załogi USS Vincennes - popełnili błędy.

złośliwy
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 18:12

Czyli już znaleźli kozła ofiarnego? Pojedyncze baterie tak mogą sobie strzelać bez rozkazu/autoryzacji z centrum dowodzenia obroną przeciwlotniczą?

xx
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 16:42

w końcu się dogadali

gegroza
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 16:21

Chwała im za przyznanie się do katastrofalnego błędu. zarówno - Rosja jak i USA przez lata nie przyznają sie do błędów albo głupio tłumaczą.

Xorer
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 16:53

Głównie Rosja: patrz choćby ostatnio na MH17. Do tej pory zaprzeczają, choć dowody są ewidentne.

RUDY
wtorek, 30 czerwca 2020, 00:56

Te dowody są tak "oczywiste", że prokuratura i sąd Holandii już szósty rok nie mogą zamknąć tej sprawy, ponieważ opiera się ona na dowodach z Internetu i Wikipedii. Devi potwierdzi moje słowa, Bo na pewno bierze udział w śledztwie. ))

Daruj sobie kłamstwa
wtorek, 30 czerwca 2020, 16:48

Holendrzy przecież złożyli pozew, wskazali nawet sprawców! Brednie rosyjskiego trolla, z "nickiem" z propagandowego, komunistycznego filmu.

Davien
wtorek, 30 czerwca 2020, 13:02

Jak na razie to twoich kłamstw nikt nie potwierdza ruski trollu .

Młot na ruskich agentów
wtorek, 30 czerwca 2020, 08:45

Ruski młocie. Sąd szuka winnych z imienia i nazwiska. Ruskie mendy ukrywają tych zbrodniarzy stad taka trudna sprawa. To, że zestrzelili to jest pewne dla wszystkich z wyjątkiem tępych ruskich debili czerpiących wiedzę tylko z ruskiej telewizji.

prawnik
wtorek, 30 czerwca 2020, 11:36

Niektóre nazwiska już znają i co z tego jak ci których nazwiska znają siedzą sobie na ciepłych emeryturkach na radzieckiej okupowanej części Krymu ......Holandia i Australia i inne kraje których pasażerowie byli w tym samolocie to nie Izrael który już by tych morderców skasował ....

Ech
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 19:11

Amerykanie dali medal dla goscia ktry zestrzelil Iranski pasazerski samolot

Urko
wtorek, 30 czerwca 2020, 02:24

Tak, to coś znaczy gdy dajemy komuś nagrodę za tzw. "wcześniejsze dokonania". Mówimy, prawda że później zamordowałeś kilkaset ludzi, ale to nie ważne. Ważne że wcześniej byłeś miły więc masz tu nagrodę. Co innego było w Norymberdze. Tam nikomu z powieszonych nie dawano przy okazji nagród za wcześniejsze dobre uczynki, prawda? A czy w tym przypadku kogoś ukarano, zdegradowano, czy chociaż pogrożono palcem?

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 21:21

udowodnij to

Davien
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 22:45

Istotnie załoga USS Wainwright dostała odznaczenia ale nei za Airbusa jak Ech sugeruje ale za wczesneijsze dizałania w Zatoce , w tym akcję ratownicza fregaty Roberts.

R
wtorek, 30 czerwca 2020, 11:25

A moze jednak warto dodac, ze USS Vincennes dostal medal za sluzbe bojowa na wodach Zatoki w czasie zestrzelenia Airbusa. Juz nie mowiac, ze po latach wyszlo, ze okret nie znajdowal sie na wodach miedzynarodowych tylko Iranskich.

Davien
wtorek, 30 czerwca 2020, 13:03

R-ciu po pierwsze stanowisko Irańskie w tej katastrofie jest mało wiarygodne, po drugie dostali odznaczenia za wczesneijsze dizałania po tzrecie znowu zrobięłs z siebie...

R
wtorek, 30 czerwca 2020, 17:33

Prawda obce Ci slowo. To nie Iran potwierdzil przebywanie na wodach Iranskich tylko US, trzy lata po zestrzeleniu, notoryczny klamco a medaliki przyznano za udzial w dzialaniach bojowych z okresu zetrzelenia Airbusa, takze druj sobie dzieciaku. Moze twoje chlopaki na trzepaku darza wiare w twoje bzdury, ale nie tutaj.

bobry w Montanie są bystrzejsze
czwartek, 2 lipca 2020, 21:35

Jeżeli chodzi o zestrzelenie tego Airbusa Davien wielokrotnie Tu kłamał, kłamie i kłamał będzie. Choć i tak jest malutki postęp w jego retoryce (widocznie dostał nowe wytyczne). Kto wie? Może za dziesięć, dwadzieścia lat centrala napisze mu, że śledztwo komisji pod przewodnictwem adm. Williama Fogarty’ego było farsą.

złośliwy
wtorek, 30 czerwca 2020, 13:03

A może warto dodać, że na wodach międzynarodowych były irańskie motorówki atakujące tankowce, za którymi na wody Iranu popłynął ten krążownik?

R
wtorek, 30 czerwca 2020, 17:34

"a którymi na wody Iranu popłynął ten krążownik?" a moze warto zapytac jakie mial prawo na wplywanie na obce wody.

złośliwy
środa, 1 lipca 2020, 18:33

Mniej więcej takie jak irańskie jednostki atakując cywilne tankowce na wodach międzynarodowych czy ustawiając nocami miny na międzynarodowych szlakach żeglugowych. Żadne. Różnica jest tylko taka, że to Iran był agresorem a USA chroniło międzynarodową żeglugę podczas tzw "wojny tankowców".

Tweets Defence24