Apache i Abrams powstały do walki "ramię w ramię" [SKANER Defence24]

7 października 2021, 09:40

Defence24 rozmawia z Adamem Hodgesem, Business Capture Team Leaderem  z marketing globalnej sprzedaży firmy Boeing Defense, Space & Security. Zapytany o możliwości współpracy AH-64E z innymi amerykańskimi platformami które już zakupiła, bądź przymierza się do nich Polska, powiedział:

„Jako były pilot Apache w lotnictwie wojsk lądowych USA, mam tu sporo doświadczenia, zebranego osobiście w kwestii integracji Apache z wszystkimi tymi systemami. (…) niektóre z tych systemów projektowano tak, by mogły być używane w walce równolegle do zdolności śmigłowca Apache. W szczególności, czołg M1 Abrams. Należy on do grupy systemów wstępnie rozwiniętych w toku Zimnej Wojny, w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia. A Apache i Abrams zaprojektowane zostały w zasadzie <<obok siebie>>, ramię w ramię, by walczyć na równinach Europy środkowej, przeciwko zagrożeniu z ZSSR z przeciwnikiem ze sporą przewagą liczebną (…) i zdolności opracowane wstępnie pod koniec lat osiemdziesiątych ubiegłego stulecia tylko się rozwinęły, w epoce nowoczesnych rozwiązań sieciowych zarówno w przypadku Apache, jak i Abramsa. To pozwala, tym śmigłowcom i tym czołgom na współpracę bez zakłóceń - do tego stopnia, że US Army nigdy nie wysyła w bój czołgu Abrams, bez śmigłowców szturmowych Apache obok, lub nad nimi”.

Jak dodał w Polsce aktualnie stacjonują zarówno czołgi Abrams, jak i śmigłowce Apache, w ramach operacji Atlantic Resolve. „To trwająca w sposób ciągły rotacja, gdzie mamy ciągłe stacjonowanie (lokalnie) amerykańskich żołnierzy w Polsce, jak i w innych państwach NATO na flance wschodniej. Obecnie mamy eskadrę śmigłowców AH-64E Apache na lotnisku w Powidzu. Mamy też brygadę sił pancernych, gdzie mamy do czynienia z mieszanką czołgów M1 Abrams, i innych jednostek opancerzonych, w północnowschodniej Polsce”.

Adam Hodges potwierdził ponadto, że US Army zamierza posiadać flotę złożoną całkowicie z AH-64E w ciągu najbliższych lat i przejść na nie całkowicie z AH-64D. „AH-64E wyposażono w mocniejszy silnik i lepszą przekładnię. [..] Radar, służący wykrywaniu celów, zwany przez nas radarem kierowania ogniem ma podwojony zasięg wykrywania celów. Zatem zdolności ich detekcji znacząco wzrosły. Chodzi tu konkretnie o zdolność do wykrywania nawet najmniejszych BSP.” Wcześniej radar Apache posiadał zdolność powietrze-powietrze, do wykrywania celów powietrznych jednak strojono go bardziej pod wykrywanie śmigłowców i samolotów, jako głównych obiektów.

image
Defence24
Defence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 103
Sojer
niedziela, 10 października 2021, 10:24

Obawiam się, że budżetowo nie udźwigniemy Guardiana (aka Apache). Zacznijmy może od tego, że rozmawiamy o Abramsach, a niczego nie kupiliśmy, bo jesteśmy mocni w gębie.

Murf fanem Polski
piątek, 8 października 2021, 17:14

Dla tych, którzy nie rozumieją systemu New.F-35s - najbardziej zaawansowany myśliwiec na świecie, który podczas ćwiczeń Czerwonej Flagi zabijał 12:1. To także możliwość pełnej integracji z HIMMARS i Patriotem, aby nadać obronie przeciwlotniczej Narew zdolności ofensywnej i obronnej. 35 wykryje cele takie jak Isksander lub SAM i przekaże współrzędne do IBCS. IBCS zleci Patriotowi przechwycenie pocisku. Następnie może zlecić HIMMARS, aby wystrzelił kontr baterii w wyrzutnię, zanim będzie mogła się ruszyć. Wszystko w kilka sekund. F-35 może być również używany jako kontroler roju dronów, wyrzutnie celów i inne przypadkowe cele, wszystkie wykorzystując swój IRST i nigdy nie ujawniając swojej lokalizacji. Głównym priorytetem są F-35 i Patriot. Więcej HIMMARS można kupić w późniejszym terminie. Ten system będzie w pełni zdolny do interakcji z systemami amerykańskimi w kraju. Polska będzie miała najnowocześniejszy system obrony powietrznej na świecie.

Dalej patrzący
sobota, 9 października 2021, 20:55

Doceniamy gorliwość lobbystów sprzętu amerykańskiego, ale to tłumaczenie z translatora jest naprawdę okropne. Doradzałbym zatrudnienie osoby z płynną znajomością polskiego. I przekaz winien być bardziej merytoryczny, mniej bombastyczny, to nie reklama superbohaterów z filmu Marvela.

Trzcinq
piątek, 8 października 2021, 17:08

Czyli wiemy po co był.. Po Abramsach Narew i Apache

Dalej patrzący
piątek, 8 października 2021, 13:34

Panie Bezimienny - A czym niby się różni koncepcyjnie Mi-28 od Apache - którego naśladuje? Tak sumując - zamiast kupować Abramsy i [w przyszłości] Apache - winniśmy budować własne suwerenne systemy rojów dronów - zeskalowanych, w tym EW, retransmisji, pozycjonowania celów, C5ISR/C2 z AI - i mieć ich w rojach ca 100 tys. Te same pieniądze - a możliwości bojowe i polityczny efekt odstraszania strategicznego - o dwa rzędy wielkości większy. Dobrym początkiem jest system rojów przełamujących A2/AD i do rolowania sił pancerno-zmechanizowanych i podstawy operacyjnej przeciwnika WB W2MPIR - ale na pewno jest to dopiero na początku drogi rozwojowej - na razie drony wykorzystuja najwyżej 10% możliwej synergii systemowej możliwej do wygenerowania. No i ilość sama w sobie przechodzi w nowy poziom jakości. A załogowe czołgi i załogowe samoloty i śmigłowce są już na końcu swego potencjału modernizacyjnego - bardzo dobre na zimna wojnę - ale w 2035 ich wartość bojowa stopnieje do poziomu niewartego ponoszonych nakładów na ich utrzymanie. Oczywiście lobbyści producentów i stara generalicja i cała dotychczasowa grupa utrwalonych interesów jest na pewno innego zdania - potem będą się tłumaczyli "dobrymi chęciami" albo udawali głuptasków, że niby "kto mógł wiedzieć, że załogowe czołgi, samoloty i śmigłowce zostaną wyparte z symetrycznego saturacyjnego pola walki ery RMA?"

We
piątek, 8 października 2021, 07:36

Przypominam co nie którym że w tle jest fabryka chipów za 80 miliardów. Jak się kupuje amerykański sprzęt i ma się amerykańskie wojsko to gdzie amerykańskie będą inwestować.

Dalej patrzący
czwartek, 7 października 2021, 20:43

I Abrams i Apache powstały na bazie koncepcji początku lat 70-tych - z grubsza 50 lat temu. Obie konstrukcje zaprojektowano do operowania bezpośrednio na polu walki. Ówczesne rakiety ppanc wymagały bezpośredniej obserwacji celu - dlatego Apache musiał być w bezpośrednim polu walki. To powodowało wystawienie na ogień ówczesnych Szyłek 4x23 mm - dlatego Apache otrzymał pancerz odporny na ówczesny kaliber plot - czyli 23 mm. Ponieważ BWP-1 i BTRy były lekko opancerzone - to korzystając z bezpośredniego zaangażowania Apache nad pole walki - dodano mu działo 30 mm do zwalczania lżej opancerzonych celów ogniem bezpośrednim. Obecnie kppanc są w większości "wystrzel-i-zapomnij", projekcja siły przeniosła się za horyzont. Z drugiej strony kaliber rosyjskiego plot to 30 mm, a niedługo 57 mm - i pancerz Apache nie zapewnia ochrony. Tym bardziej, że po stronie rosyjskiej nastąpił rozwój systemów rakietowych plot średniego zasięgu - pozahoryzontalnych. Także nowe rosyjskie BWP i KTO będą miały dość silne opancerzenie i zwalczanie ich działkiem pokładowym 30 mm Apache może być problematyczne. Dlatego zakup Apache jest nieracjonalny. Powinien to być śmigłowiec - załogowy lub bezzałogowy [dla realizacji misji wysokiego ryzyka - opłacalnych w przyjętej kalkulacji koszt/efekt] - wyposażony w pozahoryzontalne kppanc i inne efektory precyzyjne dalszego zasięgu, operujący na bardzo niskim pułapie zza horyzontu. Pancerz zbędny -zabiera tylko masę użyteczną na uzbrojenie, wyposażenie i paliwo. Tak samo działko pokładowe zbędne - bo operacje będą robione spoza horyzontu. Co do Abramsa - dalej jest efektorem ognia bezpośredniego - tymczasem w prawdziwym pełnoskalowym konflikcie symetrycznym [np. z Rosją] - większość środków ppanc [rakiety kppanc, precyzyjna amunicja lufowa] będzie pozahoryzontalna. Sumując: i Apache i Abrams należą do generacji nosicieli/efektorów z czasów zimnej wojny - gdy decydował zasięg i naprowadzanie wzrokowe i ogień bezpośredni - tymczasem rewolucja precyzyjnych efektorów pozahoryzontalnych - na dodatek wpiętych w rozległe środowisko sieciocentryczne real-time - z biegiem czasu [do ok. 2035] całkowicie zniweluje ich rzeczywistą wartość bojową do zera. Warto zaznaczyć, że już obecnie saturacja rojów uderzeniowych i amunicji krążącej stawia pod znakiem zapytania sens użycia czołgów w kalkulacji koszt/efekt. Także przenoszenie przez drony rakiet plot postawi systemy załogowe samolotów i śmigłowców w niekorzystnej kalkulacji koszt/efekt i zbytniego, nieakceptowalnego ryzyka dla załóg. Zapewnienia o "nowoczesności" i "przydatności" takich systemów, jak Apache i Abramsy, płyną nie tylko ze strony ich producentów - ale także ze strony "doradców" amerykańskich - jak też rodzimego lobby generalicji przyzwyczajonej do sztuki wojennej ery zimnej wojny. Koncepcyjnie są to systemy sprzed 50 lat, a ostra rewolucja RMA, jak dokona się w połowie lat 30-tych, przez saturację dalekiej, pozahoryzontalnej, precyzyjnej projekcji siły w czasie rzeczywistym - całkowicie przekreśli sens ich użycia. Warto zauważyć, że Kreml stawia na "odcinanie kuponów" - tj. modernizację sprzętu post-zimnowojennego - który jednak ma operować pod pełną osłoną "parasola" A2/AD i pozahoryzontalnej projekcji siły rakiet i pocisków manewrujących i artylerii dalekiego zasięgu. Jest tu zasadnicza dysproporcja i nierównowaga - bo Polska powinna się skupić w takim razie na budowie własnej, najlepiej całokrajowej, saturacyjnej A2/AD Tarczy i Mieczu Polski - spinającym "każdy nosiciel - każdy sensor - każdy efektor" wszystkich domen - w jeden nadrzędny system czasu rzeczywistego - generujący asymetryczna przewagę - przy maksymalnej synergii.

Oszołom
piątek, 8 października 2021, 21:59

Pozahoryzontalne - a kto namiary poza horyzont?

Andrzej
piątek, 8 października 2021, 10:46

Bardzo mądra wypowiedz.

piątek, 8 października 2021, 00:59

A kiedy zaczęto prace nad Mi-28?

Lord Godar
piątek, 8 października 2021, 16:51

Ruscy to najpierw zrobili Mi-24 , natomiast Mi-28 to jego następca . Brak dostępu do odpowiednich nowoczesnych technologii opóźnił znacznie jego wejście do służby .

KrzysiekS
czwartek, 7 października 2021, 17:48

Tutaj akurat nie mamy zbytniego wyboru są tylko 2 opcje z USA (specjalnie pomijam Włochów bo to tylko zwykłe drenowanie portfela chyba że odsprzedadzą 51% Świdnika w co wątpię). Jeżeli w Polsce będzie serwis na UE któregoś z nich to wszystko co można dostać. I jeszcze jedno brać jak już to wersję standardową żadnego wydziwiania jak Brytyjczycy bo będzie tylko drożej.

say69mat
czwartek, 7 października 2021, 20:34

Hmmm ... USMC wykorzystywał zarówno Brabramsy jak i Żmije. Na drodze do Kuwejtu, jak i na drodze do Bagdadu.

Qba
piątek, 8 października 2021, 11:30

Dokładnie, to Bell współpracował z M1 na polu walki. Ale widocznie Winetu kiepsko się sprzedaje więc trzeba trochę bajek poopowiadać żeby zapewnić Jamerykanom życie na poziomie. Szkoda że za pieniądze innych.

czwartek, 7 października 2021, 16:20

48 apaczy w wersji jak dla kataru to 24 mld złotych . Po 12 ma dywizje. Ogólnie polska wdrenuje w USA ponad 100mld złotych na sprzęt + eksploatacja to 300-400 mld zlotych przez 30 -40 lat użytkowania. Oczywiście dochodzi cały czas możliwość zdalnego wyłączenia sprzętu lub nałożenia sankcji na części. Tak naprawdę nawet da(łn)vien nie wie jakie będą stosunki polska usa za 15 lat

zbigg
czwartek, 7 października 2021, 18:06

Reklama dźwignią handlu ! Jak Abramsy to i Apache z polki a do ochrony baz NASAMS-y a skoro HIMARS-y są kompatybilne z F35 to będą IBCS-y nie tylko w Patriotach. Do tego Javeliny nie tylko dla WOT. Polska staje się czołowym importerem amerykańskiego sprzętu i płatnikiem kosztów życia sprzętu.

wert
czwartek, 7 października 2021, 17:28

może pretensje POd właściwy adres? Do tych co likwidowali zakłady zbrojeniowe i nie tylko zbrojeniowe. Do tych którym wystarczał szrot z demobilu. Nie łaska odrobinę uczciwiej?

piątek, 8 października 2021, 10:39

Przemysl nie zostal zniszczony przez po tylko raczej za rządów SLD w latach 90. Zreszta i Tusk i kaczynscy brali w tym czynny udział . Idź głosuj na pis

wert
piątek, 8 października 2021, 14:22

przemysł został zniszczony w momencie zgody, na narzucone naszym mięczakom, na ochronę i forsowanie interesów firm zachodnich. I tyle. SLD tylko kontynuowało

Marcin
czwartek, 7 października 2021, 17:05

"Możliwość zdalnego wyłączenia sprzętu" padłem ze śmiechu...

Olegino
piątek, 8 października 2021, 22:01

Mi elektrownia czasami zdalnie wyłacza TV...

piątek, 8 października 2021, 10:41

hehe hehe ale zabawne. Zakazujac użycia sprzętu to jest zdalne wyłączenie. Nie wiem czego nie rozumiesz. Ustaw się w kolejce po socjal za 500 zł

Nie inż.
czwartek, 7 października 2021, 18:03

Pewnie smsa przyślą aby wyłączyć Abramsa haha haha

Zaq
piątek, 8 października 2021, 11:25

Może nie SMS ale mogą nie dosłać części zamiennych lub amunicji ewentualnie zablokować systemy elektroniczne czyniąc z Abramsa ślepcem itd

Maks
piątek, 8 października 2021, 10:10

W Gruzji Izrael wyłączył część funkcji.

Lord Godar
piątek, 8 października 2021, 16:56

Się uśmiałem ...

Dr Fred
czwartek, 7 października 2021, 15:50

Warto zamówić apacze ze Spike NLOS, tak jak zrobili to Grecy, w końcu zasięg 32km to nie 8km Hellfire'a

12315
czwartek, 7 października 2021, 22:32

nie warto , jak bedziesz wskazywal im cele ?

ZZ
czwartek, 7 października 2021, 15:48

Apache stworzony dla Abramsa, Pancerz stworzony przeciwko Apache, wszystko na świecie jest połączone

Meteor
czwartek, 7 października 2021, 14:23

Przydałby się przynajmniej 32szt apache E

mxxa
czwartek, 7 października 2021, 13:56

To jak w przypadku Patriot i Himarsa zamówią kilka śmigłowców do pokazania na defiladzie :)

kocia łapka
czwartek, 7 października 2021, 14:22

to ile majo kupic ? 600 ?

Ernst Stavro Blofeld
piątek, 8 października 2021, 21:53

4 na każdą brygadę to minimum, policz sobie.

Gnom
piątek, 8 października 2021, 08:36

O, i właśnie o to idzie! Sądzisz, że MON prowadziło jakiekolwiek prawdziwe, a tym bardziej własne i bez nadzoru z USA analizy na temat potrzeb obronnych RP? Niestety, jestem przekonany, że od wielu, wielu lat wszelkie analizy prowadzone są wespół i pod nadzorem USA, zatem nic dziwnego, że wychodzą tylko standardy USA i to co ciekawe wybiórczo bez efektów zwielokrotnienia systemowego. To już było, za UW tez kupowano wybiórczo bo "wielki brat " i tak pewne droższe rzeczy dostarczy gdy "będzie wojna". Pierwsze pokazy tego co zrobi obecny wielki brat (poprzedni zrobiłby pewnie to samo) MON mogło zauważyć (i o dziwo zareagowało) w misjach F-16 nad Syrią.

Ernst Stavro Blofeld
piątek, 8 października 2021, 21:53

W punkt!!

Kruk
czwartek, 7 października 2021, 18:46

2 baterie patriot, 4 szt Black Hawk, 20 szt haimarsów. 32 samolociki. Też mi potencjał obronny za miliardy....

Murf fanem Polski
piątek, 8 października 2021, 17:11

Spójrzmy na to, dobrze? „2 baterie Patriot” w fazie 1 plus IBCS, aby połączyć je z F-35 i HIMMARS. W fazie 2 będzie sześć dodatkowych baterii, w sumie 8. 32 F-35s - najbardziej zaawansowany myśliwiec na świecie, który podczas ćwiczeń Czerwonej Flagi zabijał 12:1. To także możliwość pełnej integracji z HIMMARS i Patriotem, aby nadać obronie przeciwlotniczej Narew zdolności ofensywnej i obronnej. 35 wykryje cele takie jak Isksander lub SAM i przekaże współrzędne do IBCS. IBCS zleci Patriotowi przechwycenie pocisku. Następnie może zlecić HIMMARS, aby wystrzelił kontr baterii w wyrzutnię, zanim będzie mogła się ruszyć. Wszystko w kilka sekund. F-35 może być również używany jako kontroler roju dronów, wyrzutnie celów i inne przypadkowe cele, wszystkie wykorzystując swój IRST i nigdy nie ujawniając swojej lokalizacji. Głównym priorytetem są F-35 i Patriot. Więcej HIMMARS można kupić w późniejszym terminie. Ten system będzie w pełni zdolny do interakcji z systemami amerykańskimi w kraju. Polska będzie miała najnowocześniejszy system obrony powietrznej na świecie.

piątek, 8 października 2021, 21:55

Bajki

yar
piątek, 8 października 2021, 09:58

Te 32 "samolociki" to o 32 więcej niż mają i będą mieć Rosjanie samolotów TEJ generacji! :-) To nie tłuczenie od dekad różnych wersji tego samego Suchoja! To skok generacyjny, o którym Rosja może tylko marzyć. I to Was boli! A Black Hawki są dla Wojsk Specjalnych. Na razie...

piątek, 8 października 2021, 22:00

Polska nie tłucze ani Suchojów anie nie tłucze F-35 tylko kupuje za ciężkie pieniądze awaryjnego bubla na podstawie głupich sloganów o 5 generacji, folderów reklamowych oraz ustawek i pod wpływem agentury pracującej dla firmy LM z USA i dla rządu USA dokładnie tak jak kiedyś dla Rosji.

Ja
sobota, 9 października 2021, 01:07

Bubla o którym Rosjanie będą marzyli jeszcze przez co najmniej 10 lat.

Jaca
sobota, 9 października 2021, 08:45

jak by o tym bublu marzyli to by sobie taka podróbę tego bubla F-35 zrobilili, tak jak Chińczycy. Ruscy ze swoim ogromnym obszarem potrzebuja duze dwusilnikowe nmaszyny, a nie nielota F-35 przenoszącego mikroskopijne ilosci uzbrojenia.

R
czwartek, 7 października 2021, 15:24

Napewno wiecej niz pare sztuk na parady.

kocia łapka
czwartek, 7 października 2021, 15:55

czyli ile ?

mxxa
czwartek, 7 października 2021, 16:54

Dwie baterie Patriot i jeden dywizjon Himars na kraj wielkości Polski hehe to będzie z 8 śmigłowców na defiladę :)

dearisto
czwartek, 7 października 2021, 18:17

Czyli konkretnie- ile mamy kupić? Pochwal się swoją analizą, albo przestań trollować.

Mike
czwartek, 7 października 2021, 13:27

Niedawno widziałem Apacza nad Łodzią (WZL1). Coś jest na rzeczy.

Ernst Stavro Blofeld
piątek, 8 października 2021, 22:03

Ja też widziałem tego Apacza w patriotycznych barwach latał pięknie, pewnie minister finansów latał nim i patrzał gdzie jeszcze można ukraść.

Ja Sam
czwartek, 7 października 2021, 18:11

A leciał nim Geronimo albo Winnetou ?

Mike
piątek, 8 października 2021, 08:25

A skąd. Sam Siedzący Byk

biblo
czwartek, 7 października 2021, 13:24

zapowiada sie ambrams i apache. jeszcze jakis czas temu mozna bylo pomazyc zeby polaska miala taki sprzet. a tu prosze. bardzo mila wiadomosc, to bedzie ralne wzmacnianie bezpieczenstwa.

drftg
czwartek, 7 października 2021, 22:33

to nawet z koszar sie nie ruszy bo eksploatacja za droga . sprzet tez trzeba dopasowac do mozliwosci finansowych

Ja
sobota, 9 października 2021, 01:14

Kup sobie T34 z armatą 76 i zgłoś się do obsługi. Będzie tanio i (nie) bezpiecznie.

L
piątek, 8 października 2021, 11:51

Czyli tylko kopie i zbroje z suszonej skory.,

Żołnierz
czwartek, 7 października 2021, 15:44

Dobrze by było

Carell
czwartek, 7 października 2021, 14:00

Na chleb nie bedziesz mial, ale amerykanski kredyt i sprzet zapewni bezpieczenstwo.

franz
czwartek, 7 października 2021, 19:05

lepiej nieco mniej chleba ale w wolnej Polsce. To moze sie udac tylko wtedy kiedy bedziemy mieli najlepszy sprzet bojowy swiata i to w mozliwie najwiekszekj ilosci. przypomne jedynie ze na razie nie mamy mozliwosci samemu wyprodukowac sprzetu ktory moglby stawic czola obojetnie jakiej agresji, nie znaczy to ze mamy nie inwestowac we wlasna produkcje uzbrojenia. problem polega na tym ze programy finansowania wlasnej produkcji sprzetu moze z latwoscia zostac storpedowany przez zmiane rzadu RP. Natomiast sprzet juz kupiony . bez wzgledu na to jaka ekipa bedzie rzadzic krajem zostanie w Polsce i nawet Tusk nie odwazy sie by sprzedac F35 czy abramsa.

Davien
czwartek, 7 października 2021, 18:02

Ty sie lepiej martw swoja Rosja i panujaca tam nędzą.

Paweł P.
czwartek, 7 października 2021, 16:27

tak tak a chleb będzie po 10 zł od 5 lat słyszę... Już zaraz. Fakt ostatnio kupiłem za 20 zł, ale 5kg, starczył na 1,5 tygodnia.

ech Mykoła, Mykoła
czwartek, 7 października 2021, 18:02

Ale u was płacicie chyba w hrywnach Mykoła?

R
czwartek, 7 października 2021, 15:25

Krotko i na temat.

Inżynier
czwartek, 7 października 2021, 15:46

To niech Rosja zmniejszy budżet na wojsko bo wydaje tyle że ludziom lepiej by się żyło gdyby zmniejszyli kwoty wydawane na zbrojenia...

Kruk
czwartek, 7 października 2021, 18:51

TE inzynier. Niemce na wojsko 30 mld wydają, Rosjanie 70 mld. A Amerykance 750 mld. Rosjanie wydają zdecydowanie za mało na zbrojenia :P

montańska norka
czwartek, 7 października 2021, 18:05

Bankrutujące USA już zmniejsza ale ludziom jak na razie lepiej się nie żyje. Bieda z nędzą coraz większa a będzie tylko gorzej hihihihi.

Lord Godar
czwartek, 7 października 2021, 16:50

I jeszcze im się w dup.ch poprzewraca jak im będzie za dobrze , a tak to będzie miał ich kto spacyfikować i gąsienicami pomasować po plecach ...

Geo
czwartek, 7 października 2021, 12:56

krótko pisząc 36 Apaczy do kupienia?

Gnom
czwartek, 7 października 2021, 13:42

36x55 mln USD (minimum), czyli 8 mld PLN minimum (+24 mld za M1, +20mld+ za Wisłę, +himars itd itp), czyli ile w ostatnich latach: dobrze ponad 100 mld PLN. Potem co roku ile? Co w zamian, oprócz zniszczenia jakiegokolwiek krajowego przemysłu zbrojeniowego (w połączeniu z M1 i innymi super decyzjami). Do tego BH, być może z Mielca (no przynajmniej blachy centralnej części kadłuba). Witamy w bantustanie pod kontrolą USA wyprowadzonym z UE przez Pisda radę wszytko spier.... Efekty końca XVIII w. RON coraz bliżej.

Geo
piątek, 8 października 2021, 10:42

Zadałem pytanie, a nie stwierdziłem. Ty zaś od razu zagotowałeś. Co do RON, to tego nie ma, choć Targowica aktywnie się udziela.

Gnom
sobota, 9 października 2021, 20:10

Nie Kolego, po prostu rozszerzam odpowiedź na Twoje pytanie o konsekwencje realizacji tej wizji.

Sum
czwartek, 7 października 2021, 17:35

Nie jest źle że okupujemy skoro nas stać. Jest źle że za tym nie idzie przekazanie technologii tak jak to było w przypadku Izraela. Nie mówiąc już o tym że Izrael dostaje wiele mld dolarów co roku w prezencie. Jest wiele państw które dostają kasę z USA w prezencie Tylko Polska płaci, płaci, płaci ... I niewiele z tego ma. Uważam że gdybyśmy tyle kupowali u Koreańczyków mielibyśmy WP 2x silniejsze. Więc czy dobrze robimy? Mam wątpliwości.

Levi
piątek, 8 października 2021, 11:55

Nie wszystko korea ma...

Gnom
piątek, 8 października 2021, 08:31

Ja ich nie mam. Czopkogłowość rządzących wobec USA wywołuje już nawet w USA hemoridy! Żałosne, ale dla gospodarki RP, szczególnie w pozyskiwaniu i rozwoju zaawansowanych technologii - zabójcze!.

Michnik
czwartek, 7 października 2021, 12:55

Czyli po 250 Abramsach czas na Apache. Pomijając wartość bojową tego sprzętu (jak mniemam jednego z lepszych) nie wiem czy desowietyzacja naszej armii i jej amerykanizacja to dobra droga. Gdybyśmy jeszcze mogli co nieco z tego produkować u siebie to może bym był spokojniejszy, ale tak to mam więcej wątpliwości...

......
piątek, 8 października 2021, 05:37

Obrona to jest cały system. Dobrze czy źle Polska wybrała system Amerykański, po Abrams musi być Apache. Nawet jak byś my mieli własny czołg to dalej musieli byś my wybrać Apache przez F-35. Najlepszy przykład Izrael, system obrony też Amerykański.

Darek
czwartek, 7 października 2021, 16:29

Tak, zgadza sie, mogli bysmy cos produkowac np. choc by klamki, jakies uchwyty, pokrowce na siedzenia no i moze kolpaki plastykowe na kola do Abramsow. Przynajmniej ladnie by wygladaly. Pozdrawiam

Seboho
czwartek, 7 października 2021, 13:12

Jasne że fajnie byłoby mieć zdolność do produkowania tej klasy sprzętu. Tylko- powiedz,mamy zdolność?

LMed
czwartek, 7 października 2021, 15:52

Metodycznie jesteśmy pozbawiani możliwości nabycia i rozwoju tych zdolności. Model " szczęśliwi Indianie w rezerwacie" kolego.

Xzibit
czwartek, 7 października 2021, 12:46

Toż wiadomo że Polska kupi Apache bo tutaj wszystko musi mieć naklejkę made in USA i patrząc na zakup Himarsa i Patriota to MON kupi ze 4 Apache do pokazania na defiladzie :)

NOC
czwartek, 7 października 2021, 13:47

Dlaczego 4? A gdzie kasa przeznaczona na caracale?

edgar
piątek, 8 października 2021, 00:53

Chodzi ci o tę francuską łapówkę? No cóż, będziecie musieli oddać :)

Gnom
czwartek, 7 października 2021, 13:35

6 lub 8 po to aby 4 były zawsze na defiladzie!

Davien
czwartek, 7 października 2021, 14:05

Gnomie, nie mówimy o waszych rosyjski Mi ilestam:))

Gnom
piątek, 8 października 2021, 08:28

No cóż, każdy sadzi wg siebie, zatem dzięki za wyjaśnienie skąd piszesz. A ponieważ masz niewielkie pojęcie o technice (dawałeś tego wiele dowodów), wyjaśnię ci, że przy takiej oczekiwanej długofalowej dostępności (stale 4 sztuki), populacja (zasadniczo bez względu na przeciętny poziom sprawności) nie może być mniejsza niż 6 sztuk. Przy niższych poziomach sprawności wymagana liczebność populacji będzie tylko rosła. Dlaczego, poszukaj w swym ukochanym necie, opracowań z zasad eksploatacji jest bez liku. Nie czas i miejsce na wyjaśnienia tu, bo zacząć należałoby od podstaw matematyki.

Xzibit
czwartek, 7 października 2021, 16:57

O "spec" z piaskownicy się objawił,to jak tam budowa defiladowej armii w Polsce ?? 2 baterie Patriot i jeden dywizjon Himars.Taką ilością sprzętu to możecie postraszyć kraje Bałtyckie hahaha

Pjoter
czwartek, 7 października 2021, 12:12

Czyli co ? Apache też z półki a co tam suweren zapłaci

Chyżwar
czwartek, 7 października 2021, 14:12

Owszem. Suweren płaci. Nieśmiało pragnąłbym jednak przypomnieć, że poprzednicy przed przegranymi na szczęście wyborami publicznie oświadczyli, że ukradną kasę z MONu na in vitro.

Jkl
piątek, 8 października 2021, 10:43

Aby pipetowcy mogli kupować sobie X5 lub maserati

Pilot Wojskowy
czwartek, 7 października 2021, 13:20

Najlepsze śmigłowce,brać zamawiać!

alkaprim
czwartek, 7 października 2021, 15:41

Pilot Wojskowy-a masz pieniadze na ten horendalnie drogi zakup? To sobie kup...

inc
czwartek, 7 października 2021, 14:20

kupić, a nie brać

Seboho
czwartek, 7 października 2021, 13:10

Wolisz żeby suweren płacił za tablice Mendelejewa?

Carell
czwartek, 7 października 2021, 14:01

Nie.Wole zeby suweren sam sie bronil i sam produkowal sprzet wojskowy. A nie wypompowywal miliardy dla kolesi zza oceanu

Observik
czwartek, 7 października 2021, 18:51

Co to za bełkot. Sam , sam, już czytać tego nie idzie. Luuudzie ,musicie sobie wreszcie uzmysłowić zaistniałe fakty. Przemysłu zbrojeniowego u nas już nigdy nie będzie . Dbają o to Niemcy i Francuzi .Nie po to wpakowali tyle kasy w demontaż posowieckiego przemysłu ciężkiego ,by im nagle wyrosła konkurencja. Natomiast dla USA jesteśmy tylko szeregowym, który pilnuje byśmy znali swoje miejsce w szeregu. Tak ja to widzę.

Paweł P.
czwartek, 7 października 2021, 16:31

Są rzeczy dziedziny które mamy na tapecie, pewnych spraw nie przeskoczymy nawet w dekadę. Po za tym, wejdziemy w łańcuch i zarobimy na tym, z czasem więcej będziemy jeszcze produkować, jakości nikt nam nie odmówi. Polska jakość, jest coś takiego – chociaż wielu próbuje wmawiać, że tak nie jest.

sdfgsd
czwartek, 7 października 2021, 22:50

niby gdzie ta jakosc ? chyba za masz na mysli : " jakos to bedzie"

say69mat
czwartek, 7 października 2021, 20:44

Sęk w tym, że jakość oraz innowacyjność stały się synonimem wysokich kwalifikacji naszych naszych rodaków, zatrudnionych - z reguły - w zagranicznych koncernach funkcjonujących na terytorium naszego kraju. Co się żadną miarą nie przekłada na relacje w sferze jakości pracy obowiązujące w zakładach funkcjonujących na zasadzie feudalnej zależności od Skarbu Państwa. Czyli - faktycznie - od dobrej lub złej woli naszych polityków.

R
czwartek, 7 października 2021, 15:29

Niestey po covidowa odbudowa US kosztuje i my sie do tego dorzucamy.

Davien
czwartek, 7 października 2021, 18:07

Ciekawe, pierwszy raz słysze by Rosja musiała cos płacic USA na odbudowe? Do tej pory zawsze było odwrotnie a patrząc co się u was w Moskwie dzieje to i teraz Zachód będzie musiał wam tyłki ratowac.

Gnom
piątek, 8 października 2021, 08:22

Skąd On (R) jest nie wiem , ale że Polska dorzuciła (lub dorzuci wg deklaracji rządzących) w sumie co najmniej 100 mld PLN na odbudowę gospodarki USA to fakt nie podlegający dyskusji. Zakup broni wytwarzanej w USA, bez praktycznie jakiegokolwiek offsetu, oznacza, że nie tylko gospodarka RP nic an tym nie zyska,a le brak w wielu wypadkach wymogu krajowego wsparcia oznacza wywalanie kasy do USA prze kolejne dziesięciolecia.

Davien
piątek, 8 października 2021, 13:21

No to polecam ci Gnomie zapoznac sie z offsetem za F-16, takze z offsetem za Patrioty( wiem ze mały, ale wbrew twoim kłamstwom jest) wiec daruj sobie wyssane z palca "fakty"

Gnom
niedziela, 10 października 2021, 22:26

A co wiesz o owym offsecie? Wyszukałeś już artykuły z początku XXI wieku które ci sugerowałem byś przeczytał? O offsecie za F16 pogadamy jak je przeczytasz. Pokaż mi offset za F-35, pokaż za VIPy, za parę innych "darów" z USA.

POLAK
czwartek, 7 października 2021, 15:48

Ale najlepszy sprzęt przynajmniej będziemy mieli

R
piątek, 8 października 2021, 09:59

Na defildy jak znalazl.

xcvxcv
czwartek, 7 października 2021, 22:49

i garnek pusty jak bedziemy tak bezmyslnie szastac pieniedzmi

Tweets Defence24