Reklama

Siły zbrojne

Antonow w przetargu na transportowiec dla Indii. Pokona Rosjan?

Fot. Koncern Antonow
Fot. Koncern Antonow

Ukraińskie zakłady lotnicze „Antonow” podpisały umowę o partnerstwie z indyjskim koncernem Reliance Defence w przetargu na dostawę dla lotnictwa Indii wielozadaniowego samolotu transportowego średniej pojemności (MTA). Ukraińcy mają nadzieję, że uda im się w tym postępowaniu wyprzeć z indyjskiego rynku rosyjskiego Iliuszyna.

„Antonow” chce uczestniczyć w miliardowym przetargu ze swoim transportowcem An-178 oraz samolotami pasażerskimi An-148 i An-158. Kontrakt będzie mieć znaczną wartość, ponieważ zapotrzebowanie na MTA w samym tylko lotnictwie wojskowym Indii szacuje się na około 200 statków powietrznych.

W indyjskim przetargu wcześniej faworyzowano rosyjskie zakłady Iliuszyna, który proponował wersję samolotu Ił-214. W styczniu 2016 r. poinformowano jednak, że wspólny, rosyjsko-indyjski projekt w tej dziedzinie został zawieszony. Rosjanie oczywiście twierdzą, że zamrożenie współpracy jest tylko chwilowe i pauza ma pozwolić na skorygowanie programu i uszczegółowienia zasad współdziałania, jednak ukraińska oferta może całkowicie zmienić tą sytuację.

Tym bardziej, że Antonow proponuje samolot nowy, opracowany w latach 2010-2015 na bazie samolotów pasażerskich An-148/158. Tymczasem Ił-214 był budowany tak naprawdę od 2000 roku, z wielokrotnymi przerwami i trudnościami. Umowa o partnerstwie z indyjskim przemysłem zwiększa szanse Ukraińców na pokonanie Rosjan.

Reklama
Reklama

Komentarze (9)

  1. ddr

    Jaki zastrzyk technologii da Ukraina? Make in India jest bardzo wazny dla Hindusow. Co w przypadku problemow, czy maja odpowiedni potencjal by je szybko rozwiazac? Co w przypadku zaognienia sytuacji, czy produkcja nie stanie lub bedzie odbywac sie na potrzeby Ukrainy? Co w przypadku wykupienia Antonowa przez inna firme, czy ten typ bedzie rozwijany (nasz Sokol)?

  2. duma

    Jaki zastrzyk technologii da Ukraina? Make in India jest bardzo wazny dla Hindusow. Co w przypadku problemow, czy maja odpowiedni potencjal by je szybko rozwiazac? Co w przypadku zaognienia sytuacji, czy produkcja nie stanie lub bedzie odbywac sie na potrzeby Ukrainy? Co w przypadku wykupienia Antonowa przez inna firme, czy ten typ bedzie rozwijany (nasz Sokol)?

  3. duma

    Jaki zastrzyk technologii da Ukraina? Make in India jest bardzo wazny dla Hindusow. Co w przypadku problemow, czy maja odpowiedni potencjal by je szybko rozwiazac? Co w przypadku zaognienia sytuacji, czy produkcja nie stanie lub bedzie odbywac sie na potrzeby Ukrainy? Co w przypadku wykupienia Antonowa przez inna firme, czy ten typ bedzie rozwijany (nasz Sokol)?

  4. Boehringer

    Witam! Na początku zaznaczę że jest bardzo sceptycznie nastawiony do tego huraoptymizmu. Przecież ten samolot lata z prawie 2 (dwoma) tonami balastu i posiada poważne wady konstrukcyjne które trzeba wyeliminować, nawet Ukraińcy (a także ich media) o tym piszą. Z tego powodu samolot min. nie posiada planowanej ładowności czy też zasięgu. To gorsze niż kupowanie kota w worku. Silniki to zmodernizowane jednostki D-436 wywodzące się z początku lat 80', poniekąd duża modernizacja prawie 50 (pięćdziesięcio, tj. początek lat 70’) letniego silnika D-36 (dlatego dodano numer 4 do starej nazwy). Zapewne w wersji eksportowej będzie miał on tyle Ukraińskich komponentów ile Rosyjskie Rysie od Kamaza montowane z włoskich części czy też ciężarowe Jelcze od HSW. Trudno oczekiwać iż Indie wybiorą radziecki silnik zamiast jednostki Rolls-Royce bądź awionikę z instytutu lotniczego w Charkowie zamiast Garmina. Jak poradzą sobie z taką ogromną produkcją i zobowiązaniem jeśli od 4 lat ich przemysł wyprodukował 10 Opłotów, a BTR-4 i BTR-3 mają pęknięcia w pancerzu? UAC prowadzi/ kończy głęboką modernizacje swoich najważniejszych zakładów (np. WASO Woroneż jak również TANTK Taganarog) , coś musi być na rzeczy :> Ił-214 dla porównania, będzie napędzany jednostką rodziny PD-14 (dokładniej PD-14M) która jest pierwszą całkowicie nowo powstałą jednostką silnikową dla samolotów na terenie byłego ZSRR (Rosja, Ukraina, Uzbekistan etc. niezłe zapóźnienie) . Chwalono się np. zdolnością do budowy kompozytowych skrzydeł (zakład Irkuck) jak i rodzimej awioniki od Rostecha (Petersburg, RT i Ramienskoje PKB). Od zeszłego roku (lato 2015) jednostki PD-14, wchodzące do produkcji seryjnej w 2017, są testowane na latającym laboratorium Ił-76LL a także na terenie zakładu Awiadwigatel w Permie (potwierdzają to zdjęcia, filmy, komunikaty a także wizyta D. Rogozina). Forsowana odmiana PD-14M to niezwykle ważny projekt dla Rosjan gdyż niedługo będzie on napędzał min. Beriewa A-100 "Premier” (rosyjski AWACS), MS-21, Ił-476 oraz Ił-478. Pozdrawiam!

    1. Davien

      PD-14 jest rozwojówką PS-12 więc nowy to on nie jest. Jeżeli twierdzisz, że Indie będą wolały silniki Rolls Royce'a lub awionikę Garmina to jakie znaczenie ma to jaka jest na An-178, który już został wybrany przez RSAF a oni raczej rosyjskiej nie będą uzywac. Podaj żródło o lotach z balastem lub wadach konstrukcyjnych jak cos takiego piszesz. Dodatkowo An-178 juz istnieje a Ił -214 jeszcze nie, oprócz tego w 2016r Indie całkowicie sie z niego wycofały

  5. kelt

    To jak? najnowszy produkt manufaktury w kijowie lata już bez dociążenia? Czyżby udało im się poprawić cały projekt? w takim razie czekam na perspektywy masowej produkcji tego cuda, chociaz zapewne w tempie opłota dla tajlandii.

    1. dropik

      nie było info wiec raczej nowego prototypu nie zrobiono.

  6. Marek

    A mnie interesuje inna sprawa , jak się przedstawiają możliwości produkcji przemysłowej maszyn seryjnych u jednych i drugich i czy jedni i drudzy są w jakimś zakresie od siebie zależni ?

  7. ziom

    Moim zdaniem polityka zwycięży, a Rosjanie mają czym szantażować Indie, mianowicie współpracą w innych programach. Ukraińcy najprawdopodobniej zostaną wykorzystani jako siła nacisku na uzyskanie pożądanych ustępstw ze strony Rosjan. Oczywiście teoretycznie Indie mogą chcieć świadomie wybrać inaczej, o ile są na tyle silni, by nie przejmować się odzewem Rosjan. Każde uzależnienie szkodzi - pamiętajmy o tym kupując strategiczny sprzęt od najlepszego sojusznika ;) Jak i od europejskiego, który w razie wojny z Rosją może nam na przykład odmówić wysłania części zamiennych, by "Polska nie eskalowała konfliktu" ;))

    1. Tap

      Rosjanie są tak samo uzależnieni od Indii, jak Indie od Rosji. Bez Indyjskich pieniędzy nie będzie nowych Rosyjskich samolotów. Spokojnie Indie mogą dokonać zakupu Antonowa, tym bardziej, że Ukraińcy pójdą na większe ustępstwa. Moim zdaniem to kwestia jakości konstrukcji, a nie siły Rosji. Pamiętajmy jednak, że Indie są długo zaangażowane w program Iła, co może być jedną z jego przewag.

  8. GPAS

    Może jako zamiennik za nasze Herkules ?

  9. D.P.

    Trzymam kciuki! Im gorzej gospodarczo będzie radziła sobie Rosja, tym będę spał spokojniej :)