60 lat śmigłowca Mi-2. Kiedy w Polsce pojawi się jego następca?

22 września 2021, 15:15
Mi-2 49BL JSabak
Fot. J.Sabak
Reklama

22 września 1961 roku na 15 minut wzbił się po raz pierwszy powietrze prototyp lekkiego śmigłowca W-2, którego oznaczenie produkcyjne to Mi-2. Niemal 5500 maszyn tego typu wyprodukowano w zakładach WSK PZL Świdnik. Był to jedyny typ śmigłowca opracowany w ZSRR który nigdy nie był tam produkowany, choć trafił do służby w wielu instytucjach oraz Armii Radzieckiej. 

Pomimo tego, że nie była to konstrukcja szczególnie udana, przede wszystkim za sprawą silników o zbyt małej mocy, stała się jednym z najliczniej produkowanych śmigłowców na świecie. Oblatany w 1961 roku wiropłat miał zastąpić niezbyt udany, napędzany pojedynczym silnikiem tłokowym Mi-1. Ze względu na obłożenie rosyjskich zakładów innymi konstrukcjami lotniczymi produkcja na zasadzie licencji od razu trafiła do Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL Świdnik, gdzie w 1965 roku zmontowano pierwszy egzemplarz Mi-2 a w następnym rozpoczęto produkcję seryjną.

Polskie siły zbrojne w sposób naturalny stały się jednym z największych użytkowników Mi-2, który pełnił różnorakie role, dostosowywany przez producenta do specyficznych wymagań. Łącznie wojsko polskie odebrało ponad 300 maszyn wśród których znalazły się śmigłowce rozpoznawcze, dowódcze czy też uzbrojone w pociski kierowane. Najbardziej bojowe były warianty „wężowe”. Pierwszy to wprowadzony do służby w 1973 roku Mi-2URN Żmija uzbrojony w stałe działko NS-23 kalibru 23 mm i dwa zasobniki Mars-2 mieszczące po 16 rakiet niekierowanych S-5 kalibru 57 mm. Dwa lata po nim pojawił się Mi-2URP Salamandra który zamiast rakiet zabierał 4 przeciwpancerne pociski kierowane 9M14 Malutka. Jego rozwinięciem był Mi-2URP-G Gniewosz w którym do pocisków, Malutka dodano jeszcze 4 pociski przeciwlotnicze Strzała 2M.

Co istotne, śmigłowce Mi-2 nadal są eksploatowane w liczbie kilkudziesięciu egzemplarzy, służą przede wszystkim do szkolenia pilotów. Na nich pierwsze szlify w pilotażu śmigłowców dwusilnikowych zdobywają m. in. słuchacze Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie. W przyszłym roku minie 55 lat od wprowadzenia Mi-2 na wyposażenie polskich sił zbrojnych, a program następcy pod kryptonimem Perkoz nie wyszedł poza fazę analityczno-koncepcyjną. Tymczasem liczba Mi-2 w Wojsku Polskim stale spada ze względu na prozaiczne zużycie i wyczerpanie resursów. Można obawiać się, że proces pozyskania ich następcy pozwoli dosłużyć Mi-2 sześćdziesiątki w czynnej służbie. Będzie to spory sukces dla tej konstrukcji, ale niezbyt chlubny dla Polski.

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 205
Reklama
Dred
piątek, 1 października 2021, 19:37

Następca Mi-2? Tylko H-145 M HiForce z 6 ppk Brimstone III.

Gnom
sobota, 2 października 2021, 21:34

Najpierw zobacz jakimi środkami bojowymi zarządza H-Force, potem zobacz co przenosi H-145M, to przestaniesz pisać głupoty.

Chris
czwartek, 23 września 2021, 14:49

Mi-2. Polski AIRWOLF :)

Marine
piątek, 24 września 2021, 10:51

Nawet w Bondzie latał...

Mirek
czwartek, 23 września 2021, 14:01

Miały być już dawno caracale ale wiadomo kto sabotował projekt tak ten sam od tłumaczenia na rosyjski

To sem ja
czwartek, 23 września 2021, 22:25

W jakim celu?Napełnić Francuzom kasę?Nawet we Francji mają zakazane loty że względu na niekończące się awarie

asdf
poniedziałek, 27 września 2021, 09:59

pomyliles sie to AW101 stoja wiecznie w naprawie nawet po slynnych pokazach w Polsce przed AM mial przymysowe ladowanie w slowackim polu.

Yaro
poniedziałek, 27 września 2021, 08:41

Człowieku zgodnie z kontraktem linia montażowa Caracas miała być w PZL 1 w Łodzi! Serwis również. 100% offsetu. Po co się odzywasz jak nie masz pojęcia o czym piszesz?

Gnom
piątek, 1 października 2021, 08:28

Może nawet 5005 po uwzględnieniu durnowatych przeliczników. A kto miał za zbudowanie tej linii zapłacić - Francuzi, nie polski podatnik. A zapowiadana (jedynie) linia miała powstać jako trzecia/czwarta dla karaczana na świecie. Zatem tylko po to aby zbudować 50 szt. karaczana dla Polski, a potem nawet bez gwarancji owych 50 szt. bo cześć miał powstać we Francji. Widzisz tak wielkie zapotrzebowanie na karaczany aby oprócz linii we Francji, której Francuzi na pewno by nie zamknęli, Brazylijskiej, która pracuje dla siebie i dla Ameryki Płd., gdzie jak na razie brak zamówień. Fakt "genialne" posunięcie władzy - sprzedać za 300 mln posiadaną fabrykę w Świdniku, by za 3 mld. stworzyć od podstaw tylko linie montażową. A co z elementów typowo wymienianych w obsługach okresowych i remontach powstawałoby w Polsce?, praktycznie gówno, czyli kasa i tak szła by za granicę. Fakt, takie rzeczy tylko w Polsce.

Andy
niedziela, 26 września 2021, 09:02

@To_sem_ja Jesteś kolejnym typem w stylu "nie znam sie, ale się wypowiem"...

BUBA
czwartek, 23 września 2021, 17:10

Carakal to inny typ smiglowca a pozatym co obe by w WP robily....

Nie inż.
czwartek, 23 września 2021, 15:34

Czyli kto? Pewnie ten co teraz sabotuje okręty podwodne dla Australii

Davien
piątek, 24 września 2021, 07:28

Macierewicz sabotuje OP dla Australii?? To cos nowego:)

Aster
czwartek, 23 września 2021, 15:19

Caracale nie mialy zastapic mi2...

Thor niebezpieczny
czwartek, 23 września 2021, 15:07

Dokładnie w punkt, bo po co mamy mieć dobry sprzęt, wyszkolonych, zdrowych i żywych wojaków.

Jaroslaw
czwartek, 23 września 2021, 13:12

Już za momencik nastanie tusko i nie trzeba będzie polskiej armii, będzie niemiecka.

Blady
czwartek, 23 września 2021, 13:00

Historia Mi-2 to historia Lotnictwa Sanitarnego w Polsce!

Arrakis
czwartek, 23 września 2021, 12:43

Kupić z 50 S-70 z opcją na dodatkowe 20 i będzie dobrze.

malkontent2021
czwartek, 23 września 2021, 14:50

Był kontrakt na 70 Caracali, lecz ktoś storpedował. Może by do tego wrócić ?

Pilot zawodowy
piątek, 24 września 2021, 17:25

A do czego miałyby służyć te nieloty? We Francji mają zakaz lotu ponieważ mają ciągłe awarie. Równie dobrze można by atrapy postawić.

Yaro
poniedziałek, 27 września 2021, 08:45

Nie pisz bzdur! We Francji zafundował sobie generalny problem z przeglądamy i remontami heli i dotyczy (chyba, że już się z tym ogarnęli) wszystkich typów maszyn, a nie tylko Caracali. Nie stosuj wiedzy wybiórczo, bo to zwykła manipulacja!

eda
czwartek, 23 września 2021, 14:23

to dawaj kasę plus drugie tyle na ich serwis i utrzymanie....najlepiej wróć do szkoły i poczytaj o różnicach pomiędzy tymi typami smigłowców może cię oświeci choć watpię

Lol
czwartek, 23 września 2021, 13:52

Nie ta waga

rezerwa 77r.
czwartek, 23 września 2021, 12:37

zamiast tych dziwnych wynalazków , należy podjąć szybką decyzję remont + modernizacja + ubojowienie /// to co pozostawiono w AFGANISTANIE te małe ptaszki to wręcz śmiech na forum

obiektywny
czwartek, 23 września 2021, 11:47

bez odpowiedniej oslony przeciwlotniczej zakup jakichkolwiek nowych smiglowcow to samobojstwo , obecnie smiglowce sa latwym celem do stracenia a kosztuja mase pieniedzy , najpierw skupmy sie na OPL potem smiglowcach wszelakiego rodzaju

gnago
czwartek, 23 września 2021, 11:43

bekiem odzywa się ignorowanie potrzeby ich modernizacji przez dekady . A sporo tych propozycji było patrz na modernizacje ukraińskie

Yaro
poniedziałek, 27 września 2021, 08:48

Człowieku to jest stareńka konstrukcja. Zresztą od początku niezbyt udana i mało praktyczna. Proponujesz leczenie syfa pudrem.

airman
czwartek, 23 września 2021, 10:59

Proponuję Ka-226T. Idealny następca Mi-2.

123 abc
czwartek, 23 września 2021, 20:00

Z trotylem w silniku :) ?

Davien
czwartek, 23 września 2021, 15:13

A po kiego nam kolejny rosyjski szmelc.

ech te leniwe trolle
czwartek, 23 września 2021, 16:50

A chłoptaś z farmy znowu nie nadąża za światową czołówką. Wiem, że dług dusi USA i oszczędzać trzeba ale żaby na szkoleniach aż tak mocno?

placek23
czwartek, 23 września 2021, 10:21

Wyprodukowanych 5 i pół tysiąca sztuk, po 60 latach od oblotu prototypu nadal lata, używany w dwudziestu kilku krajach jako śmigłowiec do wszystkiego: lekki transportowy, pasażerski, rolniczy, sanitarny, szkolny, wojskowy z uzbrojeniem albo bez i wszelkie możliwe inne zastosowania. Bardzo chciałoby się, żeby wszystkie konstrukcje śmigłowców i samolotów były takie niezbyt udane.

Yaro
poniedziałek, 27 września 2021, 08:57

Zapomniałeś tylko dodać - w Polsce i krajach II świata. Wiesz na Kubie tez jeżdżą głowie samochody trupy z lat 50tych ale to nie oznacza, że ten stan rzeczy jest super świetny...

Thor niebezpieczny
czwartek, 23 września 2021, 15:11

Na początku był takim, ale w miarę upływu czasu był ulepszany jak na ówczesne możliwości były to ulepszenia mądre i efektywne i dla tego wciąż lata. A wersja rozwojowa Kania, polata jeszcze długo choćby w naszej SG.

Davien
niedziela, 26 września 2021, 09:22

Kanii powstało zaledwie 19 z czego 6 trafiło do SG. Obecnie lata 4 maks bo 2 sie rozbiły

Rad
piątek, 15 października 2021, 13:13

...jeden z najbardziej nie docenianych śmigłowców w naszym uzbrojeniu.Kania z powodzeniem mogła stanowić pomost pomiędzy mi2 i jego następca.3ba było chcieć a nie sprzedawać zakłady Włochom i brytolom.

say69mat
czwartek, 23 września 2021, 09:20

Możeee ... by tak gestor praw do projektu i produkcji Mi2 zwrócił się do koncernu Bell Textron z prośbą o modernizację śmigłowca Mi2. Tak, aby śmigłowiec z 60-letnim bagażem był nadal perspektywiczną maszyną na stanie SZRP. Biorąc za punkt odniesienia bezsprzeczne sukcesy koncernu Bell Textron w ewolucji projektów Bell Model 204/UH1 Iroquois/Twin Huey/Venom oraz Bell Model 209/AH1 Cobra/SuperCobra/SeaCobra/Viper.

śmigłowiec nielot
czwartek, 23 września 2021, 13:13

modernizowanie tej konstrukcji nie ma już żadnego uzasadnienia ; ciekawym natomiast pomysłem jest zakup podobnie jak czechy śmigłowców z Bella albo maszyn z AgustaWestland ; ale jest to 'vzdušné zámky' jak czesi mawiają coś nierealnego w polskim sposobie robienia zakupów przez MOn

say69mat
piątek, 24 września 2021, 09:18

Mam wrażenie graniczące z pewnością, że priorytetem jest pozyskanie śmigłowca o stosunkowo prostej konstrukcji. Pozwalającej wykorzystać do maksimum potencjał platformy oraz efektorów rozpoznania i uzbrojenia w najbardziej prymitywnych warunkach. Gdzie zarówno okres przygotowania śmigłowca do lotu w trybie alarmowym oraz odtworzenie jego zdolności bojowej jest stosunkowo krótki. I nie wymaga skomplikowanej infrastruktury lotniskowej, niesłychanie wrażliwej na zniszczenie. Tym samym umożliwiając realizację misji śmigłowca ze stosunkowo prymitywnych lądowisk, położonych na zapleczu jednostek na linii frontu. Stąd, z jednej strony AH64 wydaje się być obiektem pożądania, jednak rozum wskazuje AH1Z.

Adam
czwartek, 23 września 2021, 13:10

Jaki interes miałby w tym Bell?

say69mat
czwartek, 23 września 2021, 17:48

... to tylko sarkazm. Ponieważ dwie udane konstrukcje stanowią zarazem projekt wyjściowy dla typoszeregu modernizacji. W przypadku naszego kraju konstrukcja Mi2 objawiła swoją doskonałość rozwojową w konstrukcjach PZL Kania i Sokół. Jednak obie konstrukcje nie odniosły sukcesu marketingowego na miarę AH1 i UH1 nawet w obszarze sił zbrojnych Układu Warszawskiego.

Davien
piątek, 24 września 2021, 07:32

Sokół nie jest rozwojówką Mi-2 panie Say wiec nie sciemniaj. A PZL Kania to Mi2 z silnikami zachodnimi powstały w "zabójczej" liczbie 20 maszyn w celu eksportu na Zachód.

say69mat
piątek, 24 września 2021, 14:01

@wikipedia: Na mocy porozumienia pomiędzy Polską a ZSRR zakłady w Świdniku we współpracy z biurem konstrukcyjnym Mila rozpoczęły pracę nad nowym śmigłowcem, który zastąpiłby Mi-4. Miała to być powiększona wersja Mi-2 zdolna przewieźć 1000–1500 kg ładunku lub 12 (13 przy jednoosobowej załodze) pasażerów.

123 abc
niedziela, 26 września 2021, 14:13

To tak jakby napisać, że MiG 21 to jest powiększona wersja rozwojowa MiGa 17.

Davien
niedziela, 26 września 2021, 09:24

Po czym propozycja ta została w całości odrzucona a do produkcji trafił polski projekt nie majacy nic wspólnego z poprzednim:)) Jak cytujesz to może całość a nie wyrwane z kontestu fragmenty:)

Gnom
poniedziałek, 27 września 2021, 12:08

Niezwykłe, nauczyłeś się, już nie Mi-3 (choć pojąłeś to dopiero po kilku latach przekomarzania się), niemniej: szacun (poważnie). 2-3 lata temu nie sadziłem, że Davien będzie bronił polskości W-3. Zatem warto stale odpisywać na twe bzdury, co się jednak zmienia.

mick8791
czwartek, 30 września 2021, 08:19

I ma rację, b o ta polskość jest bardzo umowna. Zaczynając juz od tego, że silnik to jest dostosowana konstrukcja radziecka. Cała reszta maszyny tez była projektowana przy wydatnym udziale i pod nadzorem inżynierów z ZSRR! Weź trochę doczytaj, a dopiero później się mądruj!

Gnom
czwartek, 30 września 2021, 21:28

No właśnie doczytaj! Polecałem D....i wspomnienia Bubnia (dostępne w necie), zatem polecam i tobie. Mam przyjemność znać wielu ludzi którzy tworzyli W-3, a swoje 3 grosze skutecznie dołożyłem do jego rozwoju. Dlatego też proponuję ci doczytaj co włoskiego jest we włoskim AW-139, co niemieckiego jest w niemieckim H-145 itd, itp, a potem "się mądruj". Powodzenia!

i tyle w temacie
czwartek, 23 września 2021, 08:43

Mi-2 produkowane w Polskiej fabryce, teraz nie ma polskich fabryk. Podobnie było z Lim-*, Wilgą, Orlikiem, Iskrą, An-2 czy innymi konstrukcjami lotniczymi, obecnie Polska nie ma takich "zdolności" gospodarczych, zostały ino palety.

jasio
czwartek, 23 września 2021, 17:15

Misiu to dalej jest polska fabryka tylko prywatna . Ty chyba spałeś przez ostatnie lata . Dziś jest kapitalizm .

gnago
czwartek, 23 września 2021, 18:07

nie zysk idzie za granicę. A porównaj sobie to z sytuacją czeskiej skody

piątek, 24 września 2021, 07:33

Skoda wysyła swoje zyski do Niemiec bo to część Wolksvagena obecnie:)

werd
czwartek, 23 września 2021, 14:26

świat idzie do przodu czy nam sie to podoba czy nie, jak się rozwala kase na prawo i lewo a swój własny przemysł ma się głęboko w d to pozostaje tylko nieustanne życie historią i czasami dawno minionymi....jeszcze powspominaj kawalerię....

Krzysztof
czwartek, 23 września 2021, 06:47

Wymiana floty śmigłowców to powinien być nr 1 na liście MON, nie zależnie od platformy jaką wybiorą. Zmęczenia materiału i procesów z tym związanych nie da się odwrócić. Jest naprawdę w czym wybierać i osobiście dysponując kilkoma zakładami w Polsce nie opierałbym się na jednej platformie.

WWWA
czwartek, 23 września 2021, 14:28

ale brednie......przy całkowitym braku nowoczesnej obrony plot iprak smigłowce to latające trumny bez znaczenia....zresztą zacofanie naszej armii jest tak ogromne że lepiej ją zbudowac od nowa niż nieustannie łatać to co jest. Czas śmigłowców u nas minął, piloci moga zostać sprzedawcami ubezpieczeń, jest tyle uczciwych zawodów a nie bujanie w obłokach. W trakcie wojny i tak by nie polatali a pierwsi uciekli do znienawidzonej UE.

Buczacza
czwartek, 23 września 2021, 06:29

Skoro eksportujemy do Rosji polskie silniki odrzutowe i samochody, może w zamian ruscy podesłali by nam jakie smigłowce? Na przyklad najnowesze Mi-8, albo Mi-28?

mick8791
poniedziałek, 27 września 2021, 09:04

Eksportujemy do Rosji polskie silniki odrzutowe i samochody? W domu wszyscy zdrowi?

ja
czwartek, 23 września 2021, 16:44

ze co? co eksportujemy? chyba cos Ci sie pomieszalo

kamyl
czwartek, 23 września 2021, 03:30

Niestety PZL Świdnik to wydmuszka Leonardo, dziś jest tam produkcja jutro może nie być. Leonardo robi wszystko aby nas uzależnić od siebie. Niestety w Mielcu są drogie maszyny i trzeba się o nie prosić. Jedyna szansą dla Wzl aby się nie zwijały jest produkcja prostych wiropłatów bądź samolotów w kooperacji bądź licencyjne. Pytanie czy Bell lub Hal taką propozycję dadzą (bo obie firmy mają ciekawe uniwersalne platformy dla programu Perkoz i Kruk) lub ekstremalna i nierealna współpraca z Ukrainą przy wskrzeszaniu sokoła.

Yaro
czwartek, 30 września 2021, 08:34

Chłopcze nie po to Leonardo zainwestowało w modernizację Świdnika 1 mld żeby jutro mogło go nie być! Wyjdź z piaskownicy i przywitaj się z realnym światem. Świdnik w Leonardo ma status centrum kompetencji. A WZL 1 mają się dobrze - nie bój nic.

weed
czwartek, 23 września 2021, 14:31

jedynym wyjściem dla naszych montowni jest zaciesnienie wpółpracy z Somalią, możemy im zapłacić kobietami i ziemniakami a oni dla nas wykradną plany smigłowców które moglibysmy robić z drzewa naszych pięknych lasów. Kto wie może powstałaby wersja Sokoła retro z oznaczeniem świerk, olcha etc....może bysmy reaktywowali plany naszych najlepszych świetych samolotó Grot IV mk 9 VER 3 lub super czołgów Goryl IImk9? kto wie, wszystko jest możliwe

kamyl
piątek, 24 września 2021, 00:36

Widzę że ktoś w rodzinie zawija razem ze świstakiem w sreberka... Ja wiem że dla ciebie to za dużo że na świecie mniejsze kraje takie jak Ukraina czy Gruzja (która wznawia produkcje Miga) mogą produkować własne uzbrojenie. Tylko nie oto chodzi jakiej jest jakości to uzbrojenie ale że mają takie zdolności i mogą coś negocjować. Ale dla ciebie to za dużo... kraj który jeszcze 30 lat temu większość uzbrojenia produkował u siebie, dziś prosi się o remonty zakupionego sprzętu. Faktycznie somalizaca twojego myślenia postępuje... no ale co się spodziewać po Januszu w paserati.

F
czwartek, 23 września 2021, 13:57

Za duże zamówienie przejąć 40% udziałow w Świdniku z produkcją danego śmigłowca tylko w tej fabryce.

Yaro
czwartek, 30 września 2021, 08:39

Dziecko zejdź na ziemię! Kto ci odda udziały w firmie za "duże zamowienie", które w Polskich realiach będzie opiewać na jakieś max 30 heli (chociaż ostatnio praktykuje się raczej 4)? Wiesz ile Leonardo produkuje rocznie maszyn? Już abstrahując od tego, że w obecnych czasach nie da się produkować śmigłowca tylko w jednej fabryce - zbyt duża specjalizacja.

Adam
czwartek, 23 września 2021, 02:40

To może zróbcie porównanie potencjalnych następców Mi-2. Jakie są wady i zalety Airbus H135M, Bell 429M, MD 969 Explorer, HAL Dhruv i Rudra, KAI LAH.

123 abc
środa, 22 września 2021, 23:58

Jak najszybciej, - AS555, EC 135, Bell 429 AW109 Mi -2 to muzeum!

Wańka
środa, 22 września 2021, 23:40

Ukraińcy opracowali pakiety modernizacji tego śmigłowca. Jest nie tylko ładniejszy ale i ekonomiczny, ma wszystkie parametry korzystniejsze od poprzednika. Można by było wejść w układy z nimi ale Leonardo na to nie pozwoli. Tak się kończą wyprzedaże zakładów pracy.

jasio
czwartek, 23 września 2021, 17:20

Leonardo na wszystko pozwoli byle to miało sens ekonomiczny . Produkcja kilku śmigłowców roczne takiego sensu nie ma . A o to właśnie mają do tej włosko -brytyjskiej firmy domorośli specjaliści .

gnago
czwartek, 23 września 2021, 18:08

?TA jak się dołuje fabrykę to i sprzedaż jak klient się uprze

mick8791
poniedziałek, 27 września 2021, 09:07

Przetłumacz to jeszcze na jezyk polski!

X
czwartek, 23 września 2021, 13:57

Świdnik sprzedał Tusk

Thor niebezpieczny
czwartek, 23 września 2021, 15:18

Wiadomo, po 60 latach produkcji Tusk zamknął program Mi-2 i sprzedał zakłady Włochom, jak mógł?

Davien
niedziela, 26 września 2021, 09:29

Nie da się, Mi-2 zakończono produkować w 1985r czyli za jaruzelskiego a PZL kania w 2006 czyli zdaje sie za Kaczyńskiego.

Gnom
poniedziałek, 27 września 2021, 22:17

Zaktualizuj dane, bo ostatnie Mi-2 dla pewnego kraju wyspiarskiego w Azji powstały już w latach 90.

Yaro
czwartek, 30 września 2021, 08:47

No skoro Twoje dane są lepsze niż oficjalne podawane przez producenta...

Gnom
piątek, 1 października 2021, 08:19

Nie pierwszy raz od czasu przejęcia przez makaroniarzy znikają informacje wcześniej dostępne. Niedługo w ogóle zniknie info np. o W-3.

asdf
czwartek, 23 września 2021, 20:57

tak wlasciwie to po co go sprzedawal? przeciez przynosil zyski wlosi w podwyzkach za samo serwisowanie Sokolow odbili sobie te smieszne pieniadze ktore zaplacili, przy najblizszym przetargu Mielec, Swidnik daja 49% (tak jak WB Eletronics) albo do widzenia.

Yaro
czwartek, 30 września 2021, 08:56

Przynosił zyski? A z czego? Bo tam już była tylko produkcja podzespołów dla innych producentów sprzętu lotniczego... I tak poza tym WB nie oddał swoich akcji tylko sprzedał (tak, za pieniadze). I nie 49%, a 25%!

poniedziałek, 27 września 2021, 09:10

Przynosi

Davien
piątek, 24 września 2021, 07:35

I ci powiedzą do widzenia, zabiora maszyny i dokumentacje i co wtedy? Bo po takim numerze nawet Chiny nic nie będa w Polsce chciały robić

asdf
poniedziałek, 27 września 2021, 10:05

wiekszosc nowoczesnych obrabiarek ze Swidnika wywieziono juz dawno. jakim numerze? wciaz mam nadzieje ze airbus wroci do gry w Polsce w koncu EC135 to najlepszy kandydat na zastapienie Mi2.

Yaro
czwartek, 30 września 2021, 08:52

Chłopie jak Leonardo przejmował Świdnik nie było tam nowoczesnych obrabiarek. Teraz owszem są, bo Leonardo zainwestował w tą fabrykę mnóstwo kasy - ok 1 mld. Więc z łaski swojej przestań pisać głupoty.

Gnom
poniedziałek, 27 września 2021, 22:16

A czy aby na pewno NASTĘPCA Mi-2 jest konieczny? Jakie zadania dla niego przewidujesz? Może warto inaczej rozłożyć akcenty? Może najlżejszym śmigłem powinno być smigło o maksymalnej masie startowej 6-7 to, kilkanaście lżejszych tylko do zadań szkoleniowych? Nie sądzisz, że pierwotne są zadania do realizacji a nie typy?

aha
środa, 22 września 2021, 23:16

Jeśli będziemy stosować się do wszystkich procedur to po przejściu wszystkich faz już za 60 lat powinien być następca Mi-2, to po prostu nieunikniony sukces.

Luke
środa, 22 września 2021, 22:16

Never, Polska ich nie wymieni bo zmniejsz lotnictwo I wojska bo sie nieoplaca, bo nikt nas nigdy nie zatakuje bo nas NATO “niemcy” obroniom!

sorbi
środa, 22 września 2021, 21:32

Dodatkowe 6 mld zł przeznaczone dla MON-u w tym roku z nadwyżki budżetu pozwala bez problemu zamówić partię Black Hawków, które częściowo mogłyby (mają) zastąpić MI-2 - o czym od dawna się mówi i pisze.

rmarcin555
czwartek, 23 września 2021, 13:45

@sorbi. BH jest za mały jako następca Mi2, tylko king stallion.

redd
czwartek, 23 września 2021, 14:33

ten tez jest za mały....w galaktyce nie ma takiego typu śmigłowca zdolnego zastąpić MI2....żaden nie jest wystarczająco duży i w dodatku żaden nie pływa

gnago
czwartek, 23 września 2021, 11:48

No osobiście zainwestowałbym w odwierty geodezyjne dla miast miasteczek do tych 200 000 mieszkańców. Byłby zysk , a nie bezsensowne wydatki. Redukcja zakupów gazu ziemnego czy to z USA czy Rosji. Przy kombinacji możliwe są i generatory prądotwórcze. Czysty zysk na dekady. I wtedy oszczędności w skali całego kraju inwestować nie w starocie, a nowe koncepcje pionowzloty typu dron dziś czy śmigłowce ze śmigłem napędowym z tyłu. Ale u nas decydenci za głupi i za słabi politycznie

mick8791
poniedziałek, 27 września 2021, 09:14

Misiu wiesz do czego służą odwierty geodezyjne? Do badania gruntu! Zakładam, że chodziło Ci o geotermię. Tylko widzisz tutaj jest problem taki, że te wody muszą mieć odpowiednią temperaturę żeby w ogóle można było mówić o ekonomicznym sensie ich wykorzystania. Problem? W Polsce złóż o odpowiedniej temperaturze jest zbyt mało! To nie Islandia. Przestań żyć mitami chłopie, bo to daleko nie prowadzi.

dropik
czwartek, 23 września 2021, 11:06

black hawk jako następca Mi-2 ? to jest xD . Pozostałe rewelacje to też xD.

mick8791
czwartek, 23 września 2021, 10:54

Tiaa - najlepiej po raz kolejny bez żadnych analiz potrzeb kupić kilka kolejnych heli na pałę... Tym bardziej, że te 4 szt., które już kupiliśmy to żadne Black Hawki, a S-70i. Skorupa podoba - różnica między konstrukcjami zasadnicza.

Kazik
czwartek, 23 września 2021, 10:00

Mówisz o wpływach z inflacji?

wert
czwartek, 23 września 2021, 09:51

są znacznie ważniejsze potrzeby

wsa
czwartek, 23 września 2021, 14:35

jakie? no dawaj.....

asdf
czwartek, 23 września 2021, 20:58

chocby tak podstawowy sprzet jak reczny granatnik

Dajaman
czwartek, 23 września 2021, 09:17

I to byłby. Dobry kierunek. Jest dużo zalet miedzy innymi fabryki w Polsce i części zamienne.

asdf
czwartek, 23 września 2021, 20:59

to nie mozna kupic wraz z calym pakietem zabezpieczajacym caly okres eksploatacji tak jak to bylo w przypadku Caracali? co bedzie jak nagle zarzycza sobie +400% za czesci zamienne? przeciez beda mieli nas w garsci jak w przypadku Wisly.

Gnom
piątek, 24 września 2021, 09:05

Bądź spokojny, żadna taka umowa nie obejmuje wymaganych bieżących zmian, modyfikacji i modernizacji. Klasycznym przykładem jest ostatni komunikat Boeinga dotyczący AH-64D. Żaden koncern nie daje nic za darmo i na wieczność.

asdf
poniedziałek, 27 września 2021, 10:07

nie no w cywilizowanych krajach podpisuje sie wlasnie takie kontrakty wraz z pakietem czesci zabezpieczajacym caly okres eksploatacji w Polsce kontrakt na Caracale byl pierwszym tak wynegocjowanym i bananowy rzad go szybko ukocil po zmianie.

Gnom
poniedziałek, 27 września 2021, 15:26

Wierzyć można we wszystko! Wiarę i wierzących podziwiam (fanatyków nie podziwiam), ale sam z racji wieku i doświadczeń życiowych szczególnie wierzący nie jestem (a już w interesach to wcale). A ów brak wiary w interesach nabyłem właśnie ze względu na uczestnictwo w wielu projektach, także z owymi "cywilizowanymi" krajami. Im bardziej "cywilizowany" kraj tym bardziej perfidne zapisy i drożsi prawnicy (i to jedyne różnice).

Adam
czwartek, 23 września 2021, 02:24

BlackHawki są za duże i za drogie, następca Mi-2 ma być wielkości Bella 429M, Airbusa H135M, Leonardo AW109M

Ben ten
środa, 22 września 2021, 21:15

Antek gdzie twoja flota śmigłowców?????????????????????????????? Jednak politycy wstydu nie mają, ja po tych obietnicach to bym się zapadł pod ziemię...

Elka
środa, 22 września 2021, 21:11

Po co nam śmigłowce jak mamy jako jedyna armia europy nowe wagony oficerskie wojskowe... I chromowane pojazdy transportowe

asf
środa, 22 września 2021, 19:56

Wymiana Mi-8 w naszej armii nie była może najpilniejszym zakupem śmigłowcowym w naszej armii (zwłaszcza porównując z Mi-2), ale Caracale przynajmniej byłby jakimiś nowymi śmigłowcami na wyposażeniu WP. Zamiast 50 Caracali zamówiono 8 śmigłowców przy cenie jednostkowej droższej niż przewidywał kontrakt z Francuzami (a ten uwzględniał stworzenie linii montażowej w WZL-1 z Łodzi). Osiem maszyn nie zmieni faktu, że flota śmigłowców w Wojsku Polskim robi się coraz starsza. Dziękujemy Antoni...

gnago
czwartek, 23 września 2021, 11:50

? Zamienił stryjek siekierkę na kijek. Nowe śmigłowce z rodziny Mi 8 , jak się postaramy to i z montażem ostatecznym w Polsce. A na razie weryfikacja kadłubów i modernizacja wg wzoru Z motor sicz z opracowaną w ILS awioniką śmigłowcową .

Davien
piątek, 24 września 2021, 07:37

A po kiego nam kolejny ruski złom jak moglismy miec znacznie lepsze z Zachodu?

dropik
czwartek, 23 września 2021, 10:51

nikt nie zakladał wymiany mi-8. jesli juz o te najstarsze i i mi-14.

Davien
piątek, 24 września 2021, 07:38

Wymieniane miały byc Mi-8 i Mi-14, pozostawione Mi-17 więc może doszkol się w końcu.

zolka
środa, 22 września 2021, 21:49

"zamiast 50 Caracali zamówiono 8 śmigłowców przy cenie jednostkowej droższej niż przewidywał kontrakt z Francuzami". 8 z opcja na kolejne 8. NIe porównuj śmigłowca morskiego jakim jest AW 101 do Caracala. (Nawet Francuzi zastępują je NH-90). Każdy wie, że śmigłowce morskie przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych są najdroższe. Śmigłowce dla Specjalsów też do tanich nie należą. Dolicz też śmigłowce dla Policji i dodatkowe dla Pogotowia Lotniczego. A caracale były "nieporozumieniem". Jeśli coś jest do wszystkiego to jakby było do niczego.

LOLOK
czwartek, 23 września 2021, 12:30

100 na 100 jeśli coś jest do wszystkiego to jagby było do niczego,,, ,, AW 101 zakupiony jest do wsxystkiego

dropik
czwartek, 23 września 2021, 10:59

przecież to nie były jeden typ śmigłowca geniuszu . To nie ma black hawk w wersji morskiej , dla specjalsów, transportowej i csar? xD aw101 to śmigłowciec dla bogaczy jak Norwedzy a nie dla biedaków jak Polacy. beda 4 sztuki czli realnie do użycia od 1-2 . jak kupimy kolejne 4 to sie okaże , że będą kosztować drożej niz te 12 morskich caracali. Mozna narzekać, że to było drogo , ale to była najtańsza z tych 3 ofert i najlepsza co sam prezes świdnika później potwierdził...

Kt
czwartek, 23 września 2021, 09:19

Tylko 8 z 50 Caracali miało być wersja transportową reszta to specjalistyczne. A tak mamy AW 101 w wersji SOP/CSAR w jednym gdzie nikt na świecie ich tak nie używa.

mrc
czwartek, 23 września 2021, 08:40

Nieprozumieniem jest kupowanie dużej liczby różnych konstrukcji. Najpierw śmigłowce, teraz czołgi.

A
czwartek, 23 września 2021, 14:02

Zostaną Abramsy i Leopardy. Wystarczy

Davien
czwartek, 23 września 2021, 07:34

A od kiedy Francja miała pokładowe Caracale?? Nic nie zastępują Caimanami bo NH-90 ciągle nie ma wersji CSAR/SOF a Francuzi używają Caracale właśnie w tych wersjach, ale rozumiem że wg ciebie Mi8 ,UH-60 czy N H-90 też są do niczego " eksperci o".

Adam
czwartek, 23 września 2021, 02:26

Caracal ma wersje morską. Francuzi wcale nie zastępują Caracali przez NH90. Wręcz kupują kolejne Caracale zamiast NH90.

Gnom
piątek, 24 września 2021, 09:03

Zobacz na podział pracy przy produkcji NH-90 i udziały w konsorcjum produkującym, a potem porównaj z Caracalem i ogólnie rodziną Pum. Zrozumiesz dlaczego Francja woli "koty", a Niemcy NH-90 i H-145M - kluczem są dawne Aerospatiale i MBB.

Davien
niedziela, 26 września 2021, 09:37

Gnomie dawno tak się nie usmiałem:)) W NHIndustries Airbus ma 2x więcej udziałów niz reszta czyli Włosi i Holendrzy. A Niemcy w Airbusie maja mniej udziałów niż Francuzi

Gnom
poniedziałek, 27 września 2021, 12:04

Jednak poczytaj. AH to głównie Niemcy i Francja dlatego taka przewaga udziałów nie dziwi. Nie mniej Włosi też mają znaczny udział. Ale jak byś wiedział kto i gdzie produkuje poszczególne wyroby i przeczytał co napisałem ze zrozumieniem, to pojąłbyś skąd takie a nie inne preferencje państw. A ty jak zwykle tylko przepisujesz bezkrytycznie opinie lub liczby. Smutne

RURKA
środa, 22 września 2021, 19:55

Mi-2 należy reaktywować o Polski zakład lotniczy w Łodzi i wejść w mariaż z Ukrainą , rewitalizować a nawet budować wersje Mi-2 w oparciu o ukraińskie doświadczenia tj silnik , awionika cyfrowa ,wnętrze , dzienno-nocne systemy świadomości sytuacyjnej , podwieszane systemy uzbrojenia ..i będzie lekki dyspozycyjny system ...bo włoskie i amerykańskie mariaże pokazały nam prawdę oczywistą

Adam
czwartek, 23 września 2021, 02:27

Ukraina już weszła w mariaż z Turkami z TAI.

inż.
środa, 22 września 2021, 22:32

Człowieku, nie po to obalali PRL aby teraz zezwalać na odbudowę konkurencyjnych dla nich zakładów.

Pilotka
środa, 22 września 2021, 21:30

Jest coś takiego jak zmęczenie materiału (jest to naturalne dla tak dlugiego uzytkowania), Mi2 to już historia.

gnago
czwartek, 23 września 2021, 11:55

Naturalnie masz rację, a ci głupcy amerykanie modernizują starocie po półwiecznej eksploatacji od bombowców strategicznych po czołgi typu abrams ( te jeszcze po modernizacji frajerom oferują). Rozumiem, zmęczenie materiału tylko w Polsce , czy może jednak weryfikować te kadłuby ba wymieniać pokrycie w tej konstrukcji pół skorupowej. Np. już pancerne z kompozytu. A te z motor siczy parametry lotne i eksploatacyjne lepsze niż zachodnie odpowiedniki z zachodu

śmigłowiec nielot
czwartek, 23 września 2021, 17:14

kilka śmigłowców z 60 letnim resursem które ; w LPR zostały już wymienione w Policji ,wymienia na inne modele w SP częściowo wymienione na SW-4 ,W -3 ,R-44 w SG używają chyba kani jeszcze rynek cywilny trudno oszacować ale mają w czym przebierać w ofertach nowoczesnych konstrukcji i nadal chcesz inwestować w strategicznego 'czajnika' btw 'Kania' była polska modernizacja poniekąd bardzo udaną ci durnie maja 800 tyś armie , kilka tysięcy czołgów i MAJĄ bombowce strategiczne

gnago
czwartek, 23 września 2021, 18:10

I im te domniemane zmęczenie nie przeszkadza mimo tych kilku tysięcy samolotów śmigłowców etc. MODERNIZUJĄ ILE SIĘ DA

śmigłowiec nielot
czwartek, 23 września 2021, 21:15

i tylko dlatego chcesz modernizować ipudrować te kilka śmigłowców ?

dropik
czwartek, 23 września 2021, 11:12

to wymienimy kadłub ;)

X
czwartek, 23 września 2021, 09:11

Myślałem że piszesz o Rurce...

śmigłowiec nielot
środa, 22 września 2021, 23:39

z uszanowaniem, wielbiciele starego aluminium tego nie zrozumieją

Cat
środa, 22 września 2021, 19:51

W 56 bazie od czasu do czasu pojawia się na niebie.

efd
środa, 22 września 2021, 23:15

W Pruszczu nie pojawia się od czasu do czasu, lecz zupełnie regularnie.

śmigłowiec nielot
środa, 22 września 2021, 19:30

kiedy , jak przyjdą szwedy

Wiesiek
środa, 22 września 2021, 19:24

Panowie, jak to jest że Polska kupuje dla Policji śmigłowce Bell-a z fabryki w Czechach, kiedy w Świdniku AW-139 mamy. Zresztą te same AW-139 mogłyby być zamiast Black Hawk-a, całe skrzydła Policji powinny być na AW 139. Mając dwie fabryki śmiglaków gdzie Polaków pracujących w nich jak i w firmach kooperujących z nimi będzie pewnie z co najmniej 10 tys. my kupujemy z Czech z którymi dzisiaj mamy na pieńku , przecież to jest nie poważne, Ja rozumiem że to polityka i za miejsce przy Trampie srogo płaciliśmy kupując od amerykanów jak leci, ale dzisiaj widać że to było wszystko na marne( przykład poparcia jankesów dla NS2)

gnago
czwartek, 23 września 2021, 11:57

No własnie polityka jak bel się rozkraczy to następnego dnia część mamy przy maszynie . Jak serwisujemy u producenta maszyny to stoją przez kwartał , albo i dwa. To po co uzależniać się od takich cwaniaków

X
czwartek, 23 września 2021, 09:17

To nie było "na marne", bo to oznaczałoby jakiś racjonalny, sensowny i konsekwentnie realizowany plan. To było zwyczajnie głupie, bo za takich PiS uważa swoich wyborców. A oni w to "wchodzą", i o to tak na prawdę w tym wszystkim chodzi.

Adam
czwartek, 23 września 2021, 02:30

AW139 są produkowane we Włoszech i kosztują kilka razy za drogo by je kupić na następcę Mi-2 w wojsku i Policji. Airbus H135M i Bell 429M są po prostu trzy razy tańsze.

Aw139W dla Polski
środa, 22 września 2021, 21:37

Dobrze powiedziałeś przyjscielu.

Adam
czwartek, 23 września 2021, 13:12

Niezbyt bo AW139 są produkowane we Włoszech i kosztują kilka razy za drogo by je kupić na następcę Mi-2 w wojsku i Policji. Airbus H135M i Bell 429M są po prostu trzy razy tańsze.

Davien
piątek, 24 września 2021, 07:44

No popatrz a jak bysmy wybrali AW-139 o maja byc produkowane w całosci w Świdniku:) Są tez znacznie lepszymi maszynami od tych twoich.

Piotr II
środa, 22 września 2021, 20:06

Dogłębna, bolesna analiza, ale my możemy tylko skomentować.

Adam
czwartek, 23 września 2021, 13:12

Niezbyt bo pomija że AW139 są produkowane we Włoszech i kosztują kilka razy za drogo by je kupić na następcę Mi-2 w wojsku i Policji. Airbus H135M i Bell 429M są po prostu trzy razy tańsze.

Gnom
czwartek, 23 września 2021, 15:13

A czy poza szkoleniem Polska w ogóle potrzebuje następcy Mi-2, zadałeś sobie to pytanie? Może własnie AW-139 jest najlżejszym piętrem śmigieł do linii?

kowalsky
środa, 22 września 2021, 19:21

6 lat zwalania na poprzedników, unieważniania przetargów i obsadzania swoich "dorobkiewiczów". Trudno dziwić się "sąsiadom" ze Wschodu że postanowili sprawdzić "miękkie podbrzusze" Polski. Słabość i nieodpowiedzialność zawsze prowokuje agresora.

Wojciech
środa, 22 września 2021, 19:16

Zapytałbym raczej kiedy odbudujemy swój przemysł lotniczy rozwalony przez Bandę Czworga?

asdf
czwartek, 23 września 2021, 13:39

a czy mamy jakies biura projektowe?

;)))
czwartek, 23 września 2021, 09:18

Czyli drugi Bumar Ci się marzy ?

Dudley
środa, 22 września 2021, 22:59

Jaki przemysł lotniczy masz na myśli? Taki w którym jesteśmy w stanie samodzielnie zaprojektować i wyprodukować nowoczesny śmigłowiec lub samolot? To odpowiedz jest prosta i oczywista NIGDY. Taka zdolność utraciliśmy wraz z utartą niepodległości po 2WŚi i jej nie odzyskaliśmy. Projektowanie testowanie i uruchomienie produkcji jest dzisiaj zbyt skomplikowana i kosztowna by było na nią stać takie państwo jak PL. Rynek jest od dawna podzielony między globalnych graczy i nie ma mowy by się im podzielili. A nasz jest mikroskopijny by uzasadniać tego typu przedsięwzięcie. Natomiast jesteśmy dostawcą podzespołów i jeśli tak rozumieć przemysł lotniczy w PL, to ma się całkiem nieźle, z perspektywami na rozwój.

gnago
czwartek, 23 września 2021, 16:05

no popatrz a taki glock ustalenia rynku miał w życi, dał dobry produkt i stanowi duużą część rynku

inż.
środa, 22 września 2021, 22:34

Kiedy znowu nas wyzwolą Słowianie z za Buga.

Davien
czwartek, 23 września 2021, 12:37

Juz raz nas "wyzwalali" ci barbarzyńcy z Rosji i nigdy więcej tej hołoty w Polsce.

`+
środa, 22 września 2021, 22:31

Nigdy, jeśli masz na myśli samodzielne projektowanie i produkcję śmigłowców i samolotów. Straciliśmy tą możliwość po 2WŚ i nigdy jej nie odzyskaliśmy. Teraz jest to zbyt skomplikowane i drogie przedsięwzięcie z podzielonym rynkiem i globalną konkurencją by było to mhj

gnago
czwartek, 23 września 2021, 18:12

nie za bardzo. Brazylia jakoś potrafiła

Herr Wolf
środa, 22 września 2021, 19:14

Przecież już dawno mamy..

rezerwa 77r.
środa, 22 września 2021, 18:59

dlatego szybka decyzja i remont oraz modernizacja , UKRAINA chętnie się podejmie ,, oczywiście ubojowione

ałtor
środa, 22 września 2021, 18:49

Maciarewicz najpierw zniszczył i wypowiedział umowę zakupu nowych śmigłowców, potem kupił 4 czy 5 i naobiecywał kolejne 50... Tyle są warte deklaracje tej władzy.

środa, 22 września 2021, 22:06

Ta władza jest najlepsza od 1989

Dred
środa, 22 września 2021, 20:02

Czekałem aż się jakiś fanatyk Caracali odezwie... Rozumiem że Caracal miał być następcą Mi8 pomimo tego, że nie miał rampy, miał być następcą Mi24 mimo że nie ma takiej wersji karaczana, ale że również miał być odchudzony to pierwszy raz słyszę...

asdf
czwartek, 23 września 2021, 13:51

w Lodzi mialo tez powstac biuro projektowe Airbusa to byla szansa na opracowanie poszerzonej wersji transportowej z rampa (w latach 80ych jugoslawia we wspolpracy z francuzami opracowali taki smiglowiec VNH-90) oraz wersji szturmowej.

Gnom
czwartek, 23 września 2021, 15:10

No rewelacja, a nie opracowali czasem krążownika imperialnego? Papier wszystko przyjmie, zatem W-3L zwany Longiem był jeszcze bardziej zaawansowany bo był pełnowymiarową makietą. Całe hasła AH to tylko medialna piana, nikt tam nie podpisał żadnych zobowiązań względem RP.

asdf
czwartek, 23 września 2021, 21:09

akurat poszerzenie kadluba to najprostsza rzecz z opracowaniem ktorej bysmy sobie poradzili, poludniowoafrykanski Denel na podstawie SuperPumy opracowal swojego Rooivalk'a. co do wspolpracy francusko-jugoslowianskiej to byla naprawde niezla w latach 80ych XXw, oprocz helikoptera przy pomocy francuzow projektowali rowniez samolot wielozadaniowy - Novi Avion

Gnom
piątek, 24 września 2021, 08:58

No i ów samolot (pomniejszony rafałek) to lata?, niestety nie lata, podobnie jak szwajcarska Pirania, czy proponowany nam francusko-rosyjski MiG-2000. Ponieważ owa współpraca upadla wraz z rozpadaniem się Jugosławii, a "sojusznicy" jak i teraz, tak wtedy "wsparli" Francję dlatego dziś ta współpraca powoli się odradza w postaci "wschodniego" uzbrojenia serbskimi rekami na H-145M. Ale nie ŁÓDŹ (świadomie) się, ze ktoś za darmo zbudowałby ci fabrykę śmigłowców, zorganizował i certyfikował ci jej biuro konstrukcyjne przy takim tłoku na rynku. No ale jak jesteś wierzący, to możesz w to wierzyć, jak tak długo siedzę w branży, że nie mam złudzeń, tym bardziej, że wspólna realizacja prac z koncernami zachodnimi , także francuskim (w tym AH) nie jest mi obca. Znam jej dobre i złe strony, dlatego jednego jestem pewien (co do francuzów) - nic za darmo i nic w konkurencji do Francji.

asdf
poniedziałek, 27 września 2021, 10:10

nie lata gdyz Jugoslawia sie rozpadla a zaklady kooperujace byly rozsiane po calym kraju.

Gnom
poniedziałek, 27 września 2021, 15:22

tak tez pisałem (nawiasem mówiąc kibicowałem mu) Nie zmienia to faktu, nie łudź się, nikt ci nic na świecie nie da za darmo - za ową "fabrykę", a tak naprawdę ograniczoną montownię tworzona bez sensu, zapłacić mieli polscy podatnicy, czyli ja, może ty, raczej nie D...k..

dropik
czwartek, 23 września 2021, 11:17

czekałem , że sie odezwie ktoś kto powie , że nie miał rampy. Co ciekawe , żaden z tych 3 nie miał rampy więc skoro była aż tak istotna to pewnie powinno się je wszystkie odrzucić i zacząc płakać bo nie ma nic w tej cenie co ma rampe po za mi17 oczywiscie :xd. Miał zastapic do pewnego stopnia. Większe śmigłowce to zakup na inne czasy a teraZ to na świety nigdy

Kt
czwartek, 23 września 2021, 09:22

A co może S71 i Aw149 miał rampe?

Hanys
środa, 22 września 2021, 18:34

Niesamowite że w tym kraju który rzekomo był pod okupacją, wyprodukowano 5500 takich helikopterów, (całkiem udanych wbrew temu co teraz twierdzi propaganda, Mi-2 to były prawdziwe konie robocze, nie tylko dla wojska...) a ile maszyn wyprodukowała tzw. "wolna" Polska ?

asdf
czwartek, 23 września 2021, 13:57

czlowiek za darmo pracowal i cieszyl sie ze praca byla, kiedys to bylo

gnago
czwartek, 23 września 2021, 12:00

Żadnej poza sokołami kiedy jeszcze fabryka była państwowa i dla klientów UPIERAJĄCYCH SIĘ PRZY TEJ MASZYNIE p. Dokładniej płn. Afryka łyknęła kilka sztuk. I Mielec i Swidnik zredukowane do dostawców podzespołów max kadłubów

Gnom
czwartek, 23 września 2021, 15:07

Poszukaj jak MON wspierało zamówieniami przemysł - nie zamawiało nawet obsług czy części zamiennych jednocześnie wydaja pieniądze na świecie niekoniecznie na to co było najpotrzebniejsze. "Każdy kij ma dwa końce" mówi polskie przysłowie.

Jabadabadu
czwartek, 23 września 2021, 11:58

Przecież znasz odpowiedź: "wolna" (od rozumu) Polska wyprodukowała ZERO, które rządzi nami od 30 lat. Był kilkadziesiąt lat temu taki dowcip: pytanie - "czy jest coś groźniejszego od kultu jednostki?"; idpowiedź -"tak, kult ZERA". No właśnie.

Gienek
czwartek, 23 września 2021, 08:52

80%-90% produkcji dla ZSRR oddawane za czapkę gruszek w rublach transferowych.

Gnom
czwartek, 23 września 2021, 15:05

Czymś za pozyskiwany z ZSRR sprzęt płaciliśmy - myślisz, że sowiety dawały nam broń w prezencie?

piątek, 24 września 2021, 07:49

Dolarami? bo na pewno nie rublami transferowymi jak oni płacili Polsce.

Gnom
poniedziałek, 27 września 2021, 22:11

No cóż, ów rubel transferowy był jednak waluta rozliczeniowa w ramach RWPG (poszukaj co to takiego). A płaciliśmy statkami, żarciem i czym czego tylko wielki brat potrzebował.

Gienek
czwartek, 23 września 2021, 15:53

Oni nic nam za darmo nie dali. Najpierw kradli i traktowali wszystko jak trofea wojenne. Demontaż infrastruktury na tzw „Ziemiach Odzyskanych” szacowany na 2 mld przedwojennych dolarów, utrata kresów, mordowanie ludzi. Po wojnie Polska była zmuszona do sprzedaży węgla za 10% cen na rynkach światowych. Przykładów można mnożyć bez liku

Gnom
piątek, 24 września 2021, 08:45

Po 1989 r. stało się niestety podobnie, tylko zmieniły się metody okradania Polski jej społeczeństwa. Balcerek nazwał te kradzież: reprywatyzacją. Ludzie i tak potracili pracę i możliwości życiowe, a wiele firm oddano kolesiom i zgranicznym kolesiom za bezcen (za mniej niż aktualną wartość rynkowa maszyn w fabryce - firma z Błonia to sztandarowy przykład). Tak było do początku XXI w. Ironią jest, że zmiany zapoczątkował dopiero rząd Milera (postkomunisty i działacza PZPR) blokując spadek na łeb na szyje PKB w 2001 r. i wyciągający nas z ostatecznego bagna, w które wprowadzało nas AWS i UW (dziś ci politycy są głównie w PO i PiS) Belka. To jest prawdziwy chichot historii.

Wawiak
środa, 22 września 2021, 22:45

Och, a wiesz ile "Acht-koma-Acht" wyprodukowano do 1944 roku? Bo to dość trafna analogia: ktoś KAZAŁ nam produkować swój śmigłowiec. Doprawdy, jest z czego być dumnym...

real
środa, 22 września 2021, 18:32

Ciekawe jak to rze od 20 lat w NATO zaden wielki sojusznik Polski nie dal Polsce licencji na produkcje ani jednego powarznieszego systemu jak czolg czy helikopter czy odrzutowiec.

Deff
środa, 22 września 2021, 18:29

Chcecie powiedzieć że WP użytkuje MI-2 z pierwszej serii produkcyjnej? Co wpływa na to że Mi 2 będzie latać po 60 a Sokoły 25 letnie chcą wycofywać? No i co się stało z przeszło 200 maszynami które były na stanie WP?

Michał
środa, 22 września 2021, 22:01

Rozbiły się rozebrali je na części I tak dalej

Piotr II
środa, 22 września 2021, 18:17

Ciekawy artykuł, piękna historia WSK PZL Świdnik i Mi 2, oby więcej takich artykułów, a swoją drogą przyznaję się bez bicia, nie wiedziałem że cała produkcja była umiejscowiona u nas, człowiek uczy się przez całe życie,nie jestem aż tak dobry jak większość komentujących ale zawsze się interesowałem wojskowością.

dropik
czwartek, 23 września 2021, 11:20

tak w lat 80 tłukli tego 20-40 miesięcznie. 80% do ZSSR.

BUBA
środa, 22 września 2021, 18:00

mysle ze potencjalny przeciwnik bedzie humanitarny i do zabytkow ( Trzeba jeszcze zdobyc certyfikacje UNESKO ) nie bedzie strzelal ...

czwartek, 23 września 2021, 00:02

UNESKO … lol

Polish blues
środa, 22 września 2021, 17:51

Brawo! Niech żyje największa rekonstrukcyjna grupa lotnicza na świecie!

gnago
czwartek, 23 września 2021, 12:01

Bufon nie przeskoczymy USA z ich zabytkami lotniczymi i to modernizowanymi przez dekady. U nas do huty a u nich na pustynię i konserwacji

Davien
piątek, 24 września 2021, 07:50

Jak na razie to Rosja dzierży palme pierwszeństwa w uzytkowaniu antyków:)

Polish blues
środa, 22 września 2021, 17:50

Odpowiedź krótka i prosta - za kolejne 60 lat. Kiedy już ponownie przyjmą nas do UE i NATO.

Sternik
środa, 22 września 2021, 19:16

Drugi raz Polacy nie dadzą się nabrać na unijne kłamstwa.

dropik
czwartek, 23 września 2021, 11:21

2 szansy nam nie dadzą ;)

Kapitan
środa, 22 września 2021, 21:01

Żeby nie UE to byś nadal w gumofilcach ganiał gamoniu.

Czysta prawda
czwartek, 23 września 2021, 11:14

Gdybyś nie zauważył, to dzisiejsza Unia, ma się nijak do tej, do której wstępowaliśmy. Projekt super państwa, pod niemieckim zarządem, to kiepska perspektywa nie tylko dla Polski,ale i dla wszystkich krajów i narodów, które swoje interesy nie mają (choćby ze względu na potencjał, położenie czy historię) zbieżne z niemieckimi. Co do kłamstw, to ich ideologiczny zalew, płynący z Brukselki i Berlina jest więcej, niż faktem i trzeba być zupełnym ignorantem lub polit-poprawnym fanatykiem, by tego nie zauważyć.

Davien
piątek, 24 września 2021, 07:51

Jak widać bajki faszystów z ONR-u ciągle się trzymaja i taki nieprawda je rozsiewa.

Olo
czwartek, 23 września 2021, 08:34

W punkt

Gregor
czwartek, 23 września 2021, 08:33

Nie wiesz jak wyglądała by teraźniejszość. Ludzie lubią zapominać ile zakładów musiało zostać zamkniętych bo tego chciała UE przed naszym wejściem. Miały również paść nasze porty i było naprawdę blisko. Ludzie widzą tylko tabliczki że most został współfinansowany ze środków unii. Szkoda że takich tabliczek nie ma prze zakładach które padły przez unie. Wielki błąd otwarcie rynku na obcy kapitał który zmasakrowql naszych przedsiębiorców. Pomysł następnym razem to nie boli.

Adam
czwartek, 23 września 2021, 13:14

Przecież te zakłady nie padły przez Unię tylko kiepskie zarządzanie

Gnom
piątek, 24 września 2021, 08:35

A widziałeś inne założenia w polityce balcerkorządu poza sprzedać lub zlikwidować? Widziałeś jakąkolwiek politykę zachowania i rozwoju posiadanych zdolności, czy rzeczywiste próby wpisania (poprzez współpracę) w światową produkcję były blokowane na szczeblu rządowym, jak na przykład ciągłe odwlekanie odpowiedzi w sprawie wejścia w produkcję pasażerskich airbusów na liniach do produkcji elementów do Ił-86, blokowanie francusko-rosyjskich propozycji dotyczących modernizacji Mi-2, projektu MiG-2000 z MiG-29, czy zablokowanie realizowanego projektu modernizacji W-3 z opracowywanym Mil pięciołopatowym wirnikiem półsztywnym na bazie wirnika z Mi-28, itd, itp. Nasz (podobno) rząd skutecznie unikał wymaganych przez partnerów decyzji w tych sprawach, bo nie chciał problemów, a tylko stanowisk w polityce światowej, bankach i firmach. Popatrz jakie funkcje pełnili potem w świecie odpowiedzialni za to premierzy, na czele z Bieleckim i Buzkiem. Myślisz, ze te synekury otrzymali za piękne o czy, podobnie jak potem Tusk?

Davien
niedziela, 26 września 2021, 09:48

A gnom jak zwykle rozsiewa chore teorie spiskowe:)

Gnom
poniedziałek, 27 września 2021, 12:00

Nie, niemiły kolego, to fakty znane ludziom związanym z lotnictwem w owym czasie. Ponieważ wtedy ludzi związani z lotnictwem nie mieli "wszystkiego na sprzedaż" dla mediów, jest to dziś mniej znane, ale znane. Poszukaj, a dowiesz się co nieco o tym o czym się wypowiadasz dziś bez minimalnej nawet wiedzy.

gnago
czwartek, 23 września 2021, 16:10

a tych co dobrze zarządzali wywalano na bruk

gjtj
czwartek, 23 września 2021, 15:49

Czasami tak, ale niekoniecznie. Był miażdżący efekt skali, gdy wchodziły wielkie koncerny światowe, a u nas była wręcz tendencja do dzielenia dużych konglomeratów na małe spółeczki (nota bene także w przemysle zbrojeniowym). Ponadto także duża była rola polityki ówczesnego państwa. W pewnym momencie transformacji przedsiębiorstwa państwowe były w Polsce dyskryminowane i tępione - tzw. popiwek czyli "podatek od ponadnormatywnych wynagrodzeń" którym były obciążone tylko

dr666
środa, 22 września 2021, 19:11

W tym tempie erozji za 60 lat nie będzie ani UE ani NATO.

gnago
czwartek, 23 września 2021, 12:02

Czysta prawda, niestety. A my nawet jednego koncernu nie mamy tylko przymiarki

Tweets Defence24