Reklama
  • Wiadomości

Umowa ws. samolotów dla VIP podpisana. Pierwszy Boeing 737 w 2017 roku

Inspektorat Uzbrojenia podpisał z Boeing Company umowę ws. zakupu trzech średnich samolotów dla VIP na łączną sumę netto 523,6 mln USD (2,05 mld PLN). Transakcja została zawarta w ostatnim dopuszczalnym prawem terminie na podstawie postanowienia Krajowej Izby Odwoławczej o uchyleniu zakazu zawarcia umowy przed rozpatrzeniem odwołań trzech innych oferentów. Dzięki temu możliwe było wykorzystanie 540 mln PLN przeznaczonych na zakup maszyn w budżecie na rok 2016. Wiceminister Obrony Narodowej Bartosz Kownacki zapewnił, że podpisany dzisiaj kontrakt pozostanie w mocy niezależnie od ostatecznej decyzji KIO.

  • Fot. J. Sabak/Defence24.pl
    Fot. J. Sabak/Defence24.pl
  • Fot. J. Sabak/Defence24.pl
    Fot. J. Sabak/Defence24.pl

Umowa podpisana 31 marca 2017 roku dotyczy zakupu trzech samolotów Boeing 737-800NG. Dokument podpisał w obecności wiceministra obrony Bartosza Kownackiego: Szef Inspektoratu Uzbrojenia płk Dariusz Pluta i Jon W. Lewis,  Regional Director for Contracts z firmy Boeing Company. Samoloty mają zostać dostarczone w terminach: 15 Listopada 2017, 15 września 2020 i 15 listopada 2020 roku.

Pierwsza, używana maszyna ma zostać dostarczona w terminie do 15 listopada 2017 roku. Samolot zostanie przekazany w standardowej konfiguracji pasażerskiej, a następnie przebudowany do wersji VIP w układzie:
- Czteroosobowa kabina HEAD w układzie konferencyjnym;
- 8 miejsc Bussines Class;
- 120 miejsc w klasie ekonomicznej.

Kolejne dwa, nowe samoloty w standardzie BBJ2 (Boeing Bussines Jet na bazie 737-800) mają zostać dostarczone we wrześniu i listopadzie 2020 roku. Będą to prawdopodobnie ostatnie wyprodukowane przez Boeinga maszyny modelu 737-800, który jest obecnie zastępowany przez nowszy 737 MAX. Oba BBJ2 mają być skonfigurowane do przewozów HEAD najwyższych osób w Polsce na długich trasach. Kabina będzie posiadać następujący układ:

-       Kabina HEAD dla 4 osób w układzie konferencyjnym;
-       dwuosobowa kabina VIP;
-       12 osobowa kabina Business Class (8 miejsce w układzie konferencyjnym i 4 klasyczne);
-       48 osobowy przedział ekonomiczny;
-       kabina wypoczynkowa (sypialna) dla załogi.

Samoloty mają być wyposażone w aktywne i pasywne systemy obrony, kodowane systemy łączności, łączność w standardzie wojskowym oraz wojskowe systemy nawigacji TACAN i identyfikacji IFF.

Umowa Średnie VIP
Fot. J. Sabak/Defence24.pl

Umowa obejmuje również obsługę techniczną i szkolenie personelu. Całkowita wartość kontraktu to 523,6 mln USD, czyli około 2,05 mld PLN netto. Po doliczeniu podatku wartość zakupu wyniesie ok. 2,5 mld PLN. Jak podkreślił wiceminister Bartosz Kownacki, jest to suma o setki milionów niższa od oferty złożonych w postępowaniu konkurencyjnym, które zostało przez MON anulowane. Procedurę, która doprowadziła do podpisania umowy, Inspektorat Uzbrojenia uruchomił 10 marca. Zamówienie zostało udzielone z wolnej ręki, negocjacje prowadzono tylko z Boeingiem.

Pomimo złożenia odwołania w związku z wyborem trybu zamówienia z wolnej ręki przez 3 konkurencyjne firmy do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) Wiceminister Obrony Narodowej Bartosz Kownacki zapewnił, że umowa podpisana z firmą Boeing pozostanie w mocy. Umożliwia to decyzja uchwalona przez KIO 30 marca, która uchyliła zakaz zawarcia umowy przed rozpatrzeniem wniosków złożonych przez firmy Aerospace International Group ze Słowacji, The Jet Business International z Wielkiej Brytanii oraz Altenrhein Aviation AG ze Szwajcarii. Decyzja w sprawie tych odwołań ma zapaść 3 kwietnia br. i będzie wiążąca w zakresie ewentualnego dochodzenia przez te firmy nie odszkodowań, ale nie pozwoli na podważenie zawartej dziś umowy. 

Czytaj też: Wykonanie budżetu MON zależne od samolotów VIP. Bez dodatkowych pieniędzy armię czeka modernizacyjny impas [ANALIZA]

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama