Reklama

Siły zbrojne

MON: 14 śmigłowców w ramach pilnej potrzeby operacyjnej

Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl

Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że rozpisane postępowanie na śmigłowce wielozadaniowe w ramach pilnej potrzeby operacyjnej dotyczy 14 maszyn.

W oświadczeniu Katarzyna Jakubowska, czasowo pełniąca obowiązki rzecznika MON wskazała, że postępowanie w ramach pilnej potrzeby operacyjnej dotyczy zakupu 14 śmigłowców.

Zgodnie z planem został rozpisany przetarg w ramach pilnej potrzeby operacyjnej Sił Zbrojnych RP na pozyskanie 14 śmigłowców.

Katarzyna Jakubowska, czasowo pełniąca obowiązki rzecznika MON

Z wcześniejszych informacji wynika, że wiropłaty wielozadaniowe pozyskiwane w ramach pilnej potrzeby zostaną przeznaczone dla Wojsk Specjalnych oraz Marynarki Wojennej, w tym do wykonywania misji poszukiwania i ratownictwa. Do procedury zaproszone zostały PZL Mielec, PZL Świdnik, Airbus Helicopters, wszyscy wymienieni oferenci rozpoczęli rozmowy.

15 listopada szef MON Antoni Macierewicz poinformował, że „zgłosił się” do niej również Bell Helicopter. Koncern wstępnie zaproponował maszyny UH-1Y Venom. Zakup w ramach pilnej potrzeby operacyjnej nie zakłada koncepcji pozyskania śmigłowca wielozadaniowego na wspólnej platformie dla wszystkich rodzajów wojsk.

Pozyskanie śmigłowców wielozadaniowych w ramach pilnej potrzeby operacyjnej jest następstwem zakończenia niepowodzeniem negocjacji offsetowych, dotyczących pozyskania 50 wiropłatów wielozadaniowych typu Caracal, na bazie wskazania poprzedniego kierownictwa MON. - Kontrahent nie przedstawił oferty offsetowej zabezpieczającej w należyty sposób interes ekonomiczny i bezpieczeństwo państwa polskiego – poinformowało Ministerstwo Rozwoju.

Reklama
Reklama

Komentarze (31)

  1. Flatower

    Jedyna , mądra i zabezpieczająca polskie interesy współpraca to z Airbus Helicopters. Polska miałaby szansę dołączyć do Niemiec i Francji bo z Angolami to różnie , po Brexicie , może być. Byłaby praca, byłby rozwój, byłby dostęp do kodów macierzystych sprzętu. Z Amerykanami jest ew. praca ale jest to praca bez kodów, sekret zawsze pozostaje po ich stronie. . Bez sensu.

    1. Marek

      Czasem lepiej jest z mądrym zgubić, jak z głupim znaleźć. Zarówno Niemcy jak i Francuzi na spółkę z Włochami poprzez uruchomianie darmowej ekskluzywnej "linii żeglugowej" Bliski Wschód - Europa pokazali ostatnio, że namiarem rozsądku niestety nie grzeszą.

  2. Twoj

    Moim zdaniem MON powinien się dogadać z LM w sprawie H 92 i utworzenia u nas europejskiego centrum produkcji i serwisu. Pozwoli to na zaspokojenie potrzeb wojska na wiele lat a do tego będzie możliwość sprzedaży produkcji.

    1. Davien

      Już Kanada popełniła ten błąd że kupili wojskowe Superhawki i do tej pory od 10 lat nie moga uzyskać gotowości operacyjnej, więc wg ciebie tez mamy sie w to pchać?

    2. Flatower

      Tylko,że LM nie ma tego w planach. Fabryki (te 70 tyś fabryk!) , wg Trumpa mają być w USA

  3. Courre de Moll

    I ten przetarg zdecyduje ze względów praktycznych o tym, co wojsko kupi później. Oczywiście, wtedy będziemy meli wspaniałą pozycję przetargową w sprawie offsetu. Brawo!

  4. Oleum

    A ja mówię kupić od Rosji. Tanie, znane nam, praktyczne i proste w serwisie. A jednocześnie wysyłają światu sygnał że czaz juz skończyć to niebezpieczne napięcie i czas się dogadac. Mądre i proste. Czy za mądre i za proste?

    1. sero

      Jeden warunek. Za ratownictwo morskie odpowiedzialna będzie służba cywilna. Dla cywilów rosyjskie helikoptery jak najbardziej, dla wojska polskiego na pewno nie. Co do spadku napięcia proponuję dwa małe ruchy. Wycofanie się Rosji z Krymu, Donbasu i demilitaryzacja Kaliningradu. Mamy dzięki temu super odprężenie, przynajmniej w Europie. Niestety pan Putin kombinuje inaczej i nasze pojednawcze gesty, odczyta prawdopodobnie jako oznakę słabości.

    2. smutny_zgrywus

      Opuścili okupowany Krym czy Donbas?

  5. As

    A co z offsetem, przez który odpadły Caracale?

    1. rozczarowany

      Żadnego. Przy takiej ilości to nie ma co marzyć. Zwłaszcza że pewnie tradycyjnie przetarg będzie na amerykański sprzęt.

  6. Realista33

    Ależ niespodzianka we wczorajszej amerykańskiej prasie ! Donald Trump po godzinnych negocjacjach postanowił sprzedać Polsce licencje na produkcje helikoptera commanche !!! Przekazano komplet technologi Stalth. Demokraci sa oburzeni a nasz wicepremier Morawiecki już rozplanowują gdzie wybudować nowe fabryki!! Idzie ku lepszemu

    1. Pim

      Budowa 36 sztuk śmigłowca, którego projekt zakończył się na 10-13 egzemplarzach i został skasowany jako "za drogi" to perspektywiczny pomysł. Jak rozumiem nas stać. Boeing-Sikorsky muszą zwolnić halę i coś trzeba z osprzętem zrobić. Można złomować, można sprzedać. Z naszym drygiem organizacyjnym na pewno się uda.

  7. Realista33

    Czy ktoś mógłby powiedzieć kiedy zostanie uruchomiona produkcja Commanche w PZL?? Licencje PGZ posiada od ponad 12 lat..,

  8. ekonomista

    Powinni kupić 8 MH-47 dla WS i 6-12 AW101 dla MW.

    1. sojer

      To jest Polska. Będą zapewne gołe S-70i... z wyciągarkami.

    2. kass

      Jak rozumiem na ekonomii uczą, że czym więcej różnych typów maszyn, tym lepiej, bo i serwis i logistyka części zamiennych jest tańsza, a i liczba potrzebnych specjalistów od obsługi naziemnej sprzyja oszczędnościom Natomiast z punktu widzenia Marynarki Wojennej rozmiary maszyny (np >3 m dłuższy AW101 od H225M i o 3,6T cięższy) nie mają aż takiego znaczenia - w razie czego kupi się kilka okrętów wojennych tak dużych, by pomieściły większe śmigłowce

  9. Qba

    Mielec, Airbus ani Bell nie mają szans bo w ramach pilnej potrzeby operacyjnej można kupić tylko śmigłowce będące już na wyposażeniu, czyli np. Głuszce i Anakondy.

    1. db

      A z czego wynika takie ograniczenie?

    2. gunner

      DECYZJA Nr 72/MON MINISTRA OBRONY NARODOWEJ z dnia 25 marca 2013 r. w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polski. pilna potrzeba operacyjna - potrzeba natychmiastowego pozyskania nowego SpW bezpośrednio związana z wystąpieniem sytuacji kryzysowej lub ze względu na wyjątkową sytuację istnieje konieczność natychmiastowego pozyskania SpW lub usług. Nigdzie w tym dokumencie nie ma mowy o tym, o czym Ty piszesz.

  10. Wojmił

    To pewne, że to jest "to" zamówienie na Black hawki w którym muszą wygrać...

  11. Ojciec 7 dzieci

    Te 14 sztuk to powinny być Mi-17, bo to one są najbardziej odpowiednie ze względu na rozmiary, istniejące umiejętności oraz na istniejący już serwis. A dodatkowo byłby to zakup najtańszy.

    1. dropik

      niby jak mi-17 nadadzą się SAR, CSAR ? Będą Caracale i bedzie smiesznie

    2. krystian

      W obecnej sytuacji zgadzam się w 100%. To powinny być Mi-17.

  12. Mic75

    UH1 venom ? Może się nie znam ale co więcej ta maszyna oferuje od Sokoła ?

    1. Bilbo

      Prawie wszystko.. porównać parametry. Venom i Sikoła różni ponad 25 lat, wtem czasie technologia znacząco poszła do przodu.

  13. Pytam

    Gdyby pozyskać Venoma jako maszynę typowo transportową, a do tego Vipery w liczbie 32 sztuk to trzeba przyznać że byłoby to ciekawe rozwiązanie ze względu na dużą ilość wspólnych części. Gdyby jeszcze pozyskano MH-60R, MH-60S, MH-60K to mielibyśmy na prawdę dobry sprzęt.

    1. xxx

      Venoma ledwo 900 kg podnosi chyba wozy drabiniaste transportowac

    2. vvv

      10 mh-60r bez pakietu offsetowego do saudow kosztowaly 8mld zł :) czyli za 1 mh-60 placimy 800 mln zł :) 50 caracali w wersji specjalistycznych kosztowalo 13,5mld zł :) tyle to kosztuje a s-70i czy s-70b to tania kopia bez 3/4 wyposazenia i 2x gorszymi parametrami niz realne mh/uh-60 odpowiedniki

  14. Maciej70

    Kupić NH-90 i skończyć z tym gadaniem i ustalaniem trwającym miesiącami

    1. ekonomista

      NH-90 to NIEUDANA konstrukcja, w której NIE przewidziano miejsca dla strzelców pokładowych. Poza tym ma choroby wieku dziecięcego, problemy z częściami, delikatną podłogę, rampę, foteliki dla żołnierzy do 85 kg (25 kg waży wyposażenie). Czy wpisanie do wyszukiwarki "model helikoptera problems" powoduje aż tak ciężki ból palców?

    2. Qba

      Nie spełnia wymagań

    3. vvv

      NH-90 nie sa dostepne od reki i trzeba czekac w kolejce latami. moglismy je dostac w przetargu ale przeciez swidnik sie nie zgodzil abyb wspolnie z AH oferowac nh-90 :) "polski zaklad" z "polskimi nh-90" :D

  15. berkner

    To jak? Offsetu nie będzie?????

    1. Dinozaur

      Offset to tylko gadka dla naiwnych. Teraz nie będzie za to od niechcianego dostawcy. Śmigłowiec będzie gorszy, droższy i bez offsetu, ale za tp piękny i amerykański :-)

  16. y8

    Przywiązywać się do tej informacji, czy jutro znowu będzie inna?

  17. f

    czy pilna potrzeba operacyjna nie oznacza ZERO offsetu?

    1. Qba

      Co więcej oznacza śmigłowce tego samego typu co już użytkowane.

  18. frog

    Dla kogo te maszyny? Bo jak dla specjalsow, to czy nie powinny być stealth jak BH?

    1. Wafel

      Blackhawk śmigłowcem stealth? Commanche to była jedyna maszyna w tej technologii, lecz zawieszono nad nią prace. Nie pisz bzdur.

    2. ppp

      a ktory BH jest stealth?

    3. Willgraf

      człowieku przestań opowiadać Androny ...BH to jeden wielki szmelc z małym zasięgiem, kiepska kabina dla desantu, kiepskim silnikami i pułapem...a niewidzialność to jakaś mega BREDNIA MADE IN Lockheed

  19. jd

    "15 listopada szef MON Antoni Macierewicz poinformował, że „zgłosił się” do niej również Bell Helicopter. Koncern wstępnie zaproponował maszyny UH-1Y Venom."... czuć duetem Venom + Viper (dla kruka)

    1. Qba

      Zapomnij, bo w ramach PPO można kupić tylko sprzęt będący już na wyposażeniu. Czyli będą Głuszce i Anakondy. A co do Kruka to zapowiedzieli współpracę z Leonardo.

  20. mario

    Ciekawe. Czy to oznacza, że nie kupiliśmy 50 Caracali bo oferta offsetowa była za słaba, a kupimy 14 innych (amerykańskich, anglo-włoskich) śmigłowców całkowicie bez offsetu?

    1. Davien

      Dokładnie, do tego moze wyjść mieszanka kilku typów wsród tych 14 maszyn.

    2. Extern

      Sprawa nie mogła być tak prosta że Airbus dawał za "słabą" ofertę, bo w porównaniu do innych to dawał dosyć sporo.Oficjalnym tłumaczeniem było że w niedostatecznym stopniu oferta zabezpieczała interesy Polski. Może chodziło o to że Airbus uzyskiwał możliwość przejęcia zakładów w Łodzi.

  21. Miszczu

    W tej sytuacji to tylko Blackhawki, plus Seahawki dla MW RP.

    1. Qba

      Nie spełniają wymagań

  22. Tor

    Dlaczego niektórzy oferenci chcą nam sprzedać obiekty muzealne. My potrębujemy nowoczesne śmigłowce, nie jakieś zabytki techniki - tak na sztukę.

    1. Wafel

      Czyli odrzuciłbyś wszystkie śmigłowce oprócz AW149? Bo Blackhawk i Caracal są równie 'muzealne' jak Venom.

  23. zwykły

    Proszę wpisać w szukajkę na LiveLeak "MH-60R" i obejrzeć filmik z okolic wysp Owczych. Moje pytanie do fachowców. Czy Caracal jest w stanie zrobić coś takiego? Prosiłbym o rzeczowe odpowiedzi , bez polityki.

    1. Davien

      A dlaczego ma nie móc, wszystko zalezy od wyposazenia a Caracal jest przynajmniej porównywalny do MH-60R

    2. Pim

      Proszę na Youtube wpisać np. Lynx landing on ship in rough sea. To też film z działań duńskiej marynarki. Zaczęli teraz używać Sea Hawków. Taka jest funkcja śmigłowca pokładowego i jest on eksploatowany często w takich warunkach. Reszta i to najważniejsza to wyszkolenie załóg. Taki film można nagrać że śmigłowca na naszych fregatach OHP... Co do Caracala: potrafi. Wersja obecna jak i poprzednie wcielenia Super Cuguar, Super Puma są eksploatowane przez lotnictwa morskie wielu krajów, tak samo są eksploatowane przez komercyje firmy świadczące usługi związane z obsługą platform wiertniczych. To jest jeden z bardziej klasycznych śmigłowców stosowanych w ratownictwie morskim, pracy w środowisku morskim. Blackhawk w wersji ratownictwa morskiego jest używany jedynie w USA (pisze z pamięci). Super Pumy, Super Cuguar, Caracal zaś w wielu krajach. Wynika to m.in. Z tego że BH był od początku konstrukcją stricte wojskową. Modele cywilne to mała część produkcji. W przypadku Puma/Cuguar/Caracal produkcja militarna szła równocześnie z cywilną. Wynikało to z innych proporcji kadłuba (kabina jest wyższa, wygodniejsza, pojemniejsza).Stąd też wyposażanie morskich wersji w rozbudowanego autopilota, nadmuchiwane pływaki w przypadku awaryjnego wodowania, rozbudowaną instalacje przeciwoblodzeniową.

  24. dom

    a czemu nie złożono w ofercie tego modelu NHI NH90 ??

    1. Davien

      Bo to ma byc pilna dostawa a nie czekanie min. 5-7 lat na pierwsze śmigłowce

    2. znawca

      NHI NH90 ? W 2010 niemiecka gazeta Bild pisała o braku gotowości śmigłowców do transportu żołnierzy. Eksperci niemieckiej armii mówili, że siedzenia w NH90 były dopuszczone do maksimum 110 kg, co jest niewystarczające dla w pełni wyposażonych żołnierzy. Nie było także możliwości zabezpieczenia cięższego uzbrojenia, a podłoga kabiny była podatna na uszkodzenia. Żołnierze w pełnym rynsztunku nie mogli także korzystać z tylnej rampy w związku z nałożonymi ograniczeniami konstrukcyjnymi. Nie było także możliwości zamontowania ciężkiego karabinu maszynowego w drzwiach ani sprzętu do dokonywania desantu z powietrza lub skoków spadochronowych. Raportowano także o problemach z lądowaniem śmigłowca - lądowanie możliwe było tylko na utwardzanej powierzchni z przeszkodami nie przekraczającymi 16 cm. Problem doprowadził do uziemiania całej floty australijskich MRH90 w 2010 po awarii kompresora w jednym z dwóch silników. W czerwcu 2014 roku Holandia odkryła problemy z korozją we flocie swoich NH90, co doprowadziło do wstrzymania dostaw wersji NFH.[11] Producent zgodził się na pokrycie kosztów programu naprawczego, co doprowadziło do wznowienia dostaw w grudniu 2014. W październiku 2014 opublikowano raport który stwierdzał, że niemieckie śmigłowce NH90 nie będą się kwalifikować do wsparcia operacji NATO i innych działań poza granicami Niemiec. W styczniu 2015 siły zbrojne Finlandii ogłosiły, że w związku z brakiem części zamiennych mają problemy z utrzymaniem śmigłowców w gotowości operacyjnej. W 2014 roku serwis był w stanie wykonywać swoje zadania tylko w 19%, a czas oczekiwania na części zamienne wynosił około 200 dni.

    3. dropik

      bo sie nie nadaje. za drogi i chimeryczny. no i ramach pilnej potrzeby niedostępny - trza czekać wiele lat

  25. zxxc

    Na razie jedyne co pociesza w tym marazmie to zdanie: Zakup w ramach pilnej potrzeby operacyjnej nie zakłada koncepcji pozyskania śmigłowca wielozadaniowego na wspólnej platformie dla wszystkich rodzajów wojsk.

    1. Davien

      Czyli spokojnie możesz dostac 3-4 typy maszyn wśród tych 14-tu i baw sie z logistyką. Życzę powodzenia.