Reklama
  • Wiadomości

Turcy ujawniają śmigłowcowy kontrakt. „3,5 mld USD, 109 maszyn”

Koncern Turkish Aerospace Industries poinformował o podpisaniu kontraktu produkcyjnego na dostawę 109 śmigłowców wielozadaniowych typu Black Hawk, dla sił zbrojnych i służb mundurowych tego państwa. 

Fot. US Army Europe
Fot. US Army Europe

Według komunikatu TAI, w Turcji ma powstać 109 wiropłatów wielozadaniowych oznaczonych jako T-70, a wartość kontraktu określono na około 3,5 mld USD. Maszyny miałyby wejść na wyposażenie lotnictwa wojsk lądowych, sił powietrznych, wojsk specjalnych, generalnej dyrekcji żandarmerii, a także policji i straży leśnej. Śmigłowce będą dostosowane do specyficznych potrzeb tureckich odbiorców.

Informacji o zawarciu kontraktu nie potwierdził jednak Lockheed Martin, ani Departament Obrony USA. Oficjalnie amerykański koncern nie komentuje tej sprawy.

Z kręgów zbliżonych do przemysłu Defence24.pl uzyskał jednak informację, że porozumienie z Turcją nie ma na celu zastąpienia linii produkcyjnej Black Hawków w Mielcu. Budowane w obydwu krajach śmigłowce będą charakteryzowały się nieco innym wyposażeniem, będą także przeznaczone na różne rynki. Natomiast jeszcze w trakcie ćwiczeń Anakonda ma zostać zaprezentowana uzbrojona odmiana śmigłowca produkowanego w Mielcu, oferowana zarówno Siłom Zbrojnym RP, jak i użytkownikom eksportowym.

Umowa dotycząca produkcji Black Hawków w Turcji miała zostać podpisana pomiędzy TAI, podsekretariatem ds. przemysłu obronnego (SSM), Sikorsky Aircraft oraz podwykonawcami krajowymi, w tym m.in. Aselsan, Turkish Engine Industries i Alp Aviation.

Główny wykonawca (Turkish Aerospace Industries) ma być odpowiedzialny za produkcję, montaż końcowy i testy wszystkich elementów struktur kadłuba oraz kompozytowych łopat wirnika. Zgodnie z komunikatem, TEI będzie produkować silniki na licencji General Electric, a Alp Aviation zajmie się produkcją i montażem podwozi oraz przekładni.

Z kolei Aselsan ma opracować i zintegrować podstawowe systemy elektroniki pokładowej, a zintegrowany, modułowy system awioniczny („glass cockpit”) zostanie stworzony przez turecką spółkę wspólnie z Sikorsky.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama