Zgodnie z umową, do Airbus wysłano dwa typy pojazdów: HLF-20 oraz WLF. Samochody te wykonane zostały na indywidualne zamówienie i zgodnie z wymaganiami koncernu. WISS zajęła się również zamówieniem, które złożyła powiązana z Airbus firma Areotec zainteresowana nabyciem samochodu specjalnego typu HLF.
Polskie samochody dla Airbus
Samochód HLF-20 zbudowano na podwoziu Mercedes-Benz Arocs 2036A z napędem 4x4. Zabudowa pojazdu została wykonana z aluminium i materiałów kompozytowych.
Na wyposażeniu zamówionych przez Airbusa samochodów tego typu znajduje się pompa Ruberg o wydajność 3000 l/min. oraz działko przednie o wydajności 3000 l/min. i zasięgu wody do 75 m oraz zasięgu piany do 50 m. Działko sterowane jest z kabiny za pomocą specjalnych joysticków. Zbiorniki, podobnie jak w modelu HLF, wykonane zostały z GRP. Ich pojemność wynosi 3000 litrów dla wody i 500 litrów dla piany.
Drugi zamówiony przez koncern pojazd to ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu Mercedes-Benz ATEGO z napędem 4x2. Nadwozie tego typu samochodu wykonane zostało z żywicy poliestrowej wzmacnianej włóknem szklanym (GRP) oraz aluminium. Zgodnie z zamówieniem Airbus, pompa w tym modelu znalazła się w środku zabudowy, co pozwoliło na wygospodarowanie miejsca na wózki sprzętowe z tyłu pojazdu. Co więcej, w tylnej części samochodu znajdziemy również windę, która ma ułatwić ich sprawne ładowanie.
Samochód typu WLF dla Airbus posiada również działko dachowe o wydajności 1200 l/min oraz pompę Ruberg Euroline zapewniającą wydajność na poziomie 4000 l/min. Na wyposażeniu znalazły się także dwa zbiorniki piany o pojemności 100 i 160 litrów. Dodatkowo zamontowano system AWR – Automatyczne napełnianie zbiornika wody podczas akcji ratunkowej za pomocą instalacji hydraulicznej. Oznacza to, że hydrant jednocześnie napełnia zbiornik wody i gasi pożar.
Ostatnia z zamówionych maszyn to samochód specjalny typu HLF zbudowany na bazie Mercedes-Benz Arocs 4251, który posiada kontener i napęd 8x6. Jego nadwozie wykonano z GRP oraz aluminium, natomiast zbiorniki w całości zrobione zostały z materiałów kompozytowych. Pojemność zbiorników to odpowiednio 10 000 litrów dla wody oraz 1000 litrów dla piany.
W konstrukcji maszyny wykorzystano pompę Ruberg o wydajności 6000 litrów, która napędzana jest silnikiem John Deer o mocy 310 ps. Samochód specjalny wyposażony został również w dwa działka: przednie o wydajności 3000 l/min. oraz działko na kontenerze o wydajności 6000 l/min. Dodatkowo w pojeździe znajdziemy maszt świetlny i system zraszania przed każdą osią.
Samochody, które dostarczyła polska firma będą pracować zarówno na lotnisku w Hamburgu, jak i w zakładach pracy koncernu.
Firma WISS - Wawrzaszek Inżynieria Samochodów Specjalnych, dostarcza swoje pojazdy m.in. do Danii, Estonii, Bułgarii, Rumunii, Czech, Niemiec i na Słowację. W sumie przedsiębiorstwo nawiązało kontrakty na kwotę ponad 128 mln euro.
Czytaj też: Polskie pojazdy specjalne dla Estonii
a-i
Przejrzałem zasoby internetu i uważam, że producent powinien bardziej zadbać i rozpoznawalność swojej firmy. Niewielkie logo firmy zauważyłem jedynie na niektórych samochodach, głównie należących do krajowych straży pożarnych. Przeciętny niemiecki zjadacz chleba widząc wielki znaczek mercedesa zapewne nawet nie pomyśli, że niemiecka jest jedynie buda silnik i podwozie, a cała zabudowa to wyrób Made in Poland.
skeptyk
Firma widocznie dlatego działa że nie było o niej głośno. Teraz może się to zmienić - mamy różne wyspecjalizowane "zespoły" urzędniczo - administracyjne które chętnie pomagają takim firmom gdy mają zbyt duże zamówienia i zyski ..
BUŹKA
firma wybrała ...najtańszą opcję spełniającą wymagania .....spoko bez emocji ......"Polska to montownia " ..a nie wytwórnia własnych innowacji .... zrozumieli ......a teraz spuszczamy tlen
KrzysiekS
A jednak można brawo!
observer
Zlitujcie się ,jakie POLSKIE samochody...
kapralek
Człowieku czasy że firma produkuje wszystkie części do produktu finalnego minęły 50 lat temu, oczywiście że polski, powstał w polskiej firmie, która zatrudnia polskich pracowników i w Polsce płaci podatki
ggd
Zabudowa samochodu specjalistycznego jest znaczne droższa niż sam samochód
bubek
Liczy się końcowy producent - to Polska. W komputerze są podzespoły z różnych krajów, ale producentem jest ten, kto to zebrał do kupy. Jeden z największych producentów - DELL - niczego sam nie produkuje, tylko poddostawcy.