- Wiadomości
Saab chwali się myśliwcem Gripen E [FOTO]
Koncern Saab pokazał w środę najnowszej generacji samolot myśliwski Gripen E. Prezentacja maszyny odbyła się w zakładach w Linkoping w Szwecji.
Prezentacji dokonano o godzinie 16.15 18 maja br. w obecności m.in. szwedzkiego ministra obrony Petera Hultqvista, dowódcy szwedzkich sił powietrznych Matsa Helgessona, dowódcy brazylijskich sił powietrznych Nivaldo Luiz Rossato oraz prezesa spółki Saab Marcusa Wallenberga. Mogli ją również obserwować wszyscy zainteresowani specjaliści, ponieważ uroczystość była transmitowana na żywo w internecie.
Koncern ujawnił niektóre szczegóły dotyczące budowy szwedzkiego samolotu. Zwrócono przede wszystkim uwagę na jego wszechstronność. Wszystkie urządzenia pokładowe zostały bowiem tak zaprojektowane, by można było je bardzo łatwo przystosować do wykorzystania różnego typu uzbrojenia od różnych producentów. Na planszach poglądowych zaprezentowano m.in. wykaz bomb i rakiet dla Gripena E, który wskazywał na możliwość wykorzystania:
- rakiet przeciwlotniczych: IRIS-T, A-DARTER, AIM-9X SIDEWINDER, PYTHON 4/5, AIM-120 AMRAAM, DERBY, METEOR;
- rakiet „powietrze-ziemia”: SPEAR (w zasobnikach po 4 szt.), BRiMSTONE (w zasobnikach po 3 szt.), AGM-65 MAVERICK, RBS-15F ER, TAURUS KEPD 350, AGM-154 JSOW, AGM-158 JASSM;
- bomb: niekierowanych rodziny MK80 i kierowanych: GBU-39/ SDB I (w zasobnikach po 4 sztuki), GBU-53B/ SDB II (w zasobnikach po 4 sztuki), GBU-49, SPICE 1000, PAVEWAY II (GBU-10/-12/-16), PAVEWAY III (GBU-22/-24), JDAM;
- zasobników celowniczych, treningowych lub rozpoznawczych (DJRP, RECCELITE, LITENING GIV/GIII, MRPS, SNIPER, EHUD/FPR.
Pomaga w tym zastosowanie na Gripenie E radaru z aktywną anteną AESA (Active Electronically Scanned Array) typu SELEX ES-05 Raven, w której elektronicznie steruje się kształtem i kierunkiem padania wiązki antenowej. Antena ta składa się tak naprawdę z wielu mniejszych anten nadawczo-odbiorczych (modułów), dzięki temu radar może np. tworzyć wiele wiązek - jednocześnie i niezależnie śledząc większą liczbę celów znajdujących się w bardzo różnych miejscach w przestrzeni. Osiągnięto to m.in. poprzez dodanie mechanicznego ruchu płaszczyzną anteny. Pozwala to na przeszukiwanie obszaru w kącie +/- 100° od osi samolotu.
Radar ES-05 Raven może być wykorzystywany nie tylko do wykrywania celów powietrznych, ale również: ma możliwość działania pasywnego, może być wykorzystywany jako stacja pogodowa, do kierowania uzbrojeniem rakietowym oraz np. do przeszukiwania powierzchni ziemi (mod SAR - synthetic aperture radar).
Równorzędnym systemem, tylko działającym pasywnie (a więc bez możliwości wykrycia nosiciela na podstawie emisji), jest optoelektroniczny system poszukująco - śledzący IRST (infra-red search and track), który zainstalowano w górnej części nosa samolotu tuż przed osłoną kabiny. Pozwala on na detekcję, pojawiającego się z przodu Gripena, obrazu termicznego różnego rodzaju obiektów powietrznych, naziemnych i nawodnych.
Nowy szwedzki samolot ma bardzo zaawansowany pasywno – aktywny system walki elektronicznej, który wykrywa niebezpieczne emisje np. od radarów kierowania uzbrojeniem i może je zakłócić aktywnie lub pasywnie wystrzeliwując jako „zakłócacze” flary lub dipole. Pomagają w tym systemy ostrzegające o niebezpiecznych emisjach radarowych RWR (Radar Warning Receiver) i o zbliżających się pociskach MAW (Missile Approach Warning).
Szwedzi podkreślają, że Gripen E to samolot sieciocentryczny (Network Centric Fighter). Za pomocą wieloczęstotliwościowego, bezpiecznego systemu transmisji danych myśliwiec ten może bowiem otrzymywać informację o sytuacji jaka panuje wokół niego, jak również informować (np. inne samoloty Gripen E), o tym co sam obserwuje, swoją pozycję oraz np. stan posiadanego uzbrojenie, które jest możliwe do wykorzystania.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu