Reklama
  • Wiadomości

Rosyjskie samoloty przechwycone nad Bałtykiem. "Debiut" Hiszpanów

Hiszpańskie siły powietrzne poinformowały o pierwszym podczas obecnej tury Baltic Air Policing starcie alarmowym w celu identyfikacji samolotu operującego w pobliżu przestrzeni powietrznej krajów bałtyckich. Intruzem okazał się rosyjski samolot szpiegowski Ił-20. W drodze powrotnej hiszpańskie Eurofightery skierowano w stronę kolejnej maszyny, którą zidentyfikowano jako rosyjski samolot VIP typu Tu-134.

  • Fot. Estado Mayor de la Defensa
    Fot. Estado Mayor de la Defensa
  • Fot. Estado Mayor de la Defensa
    Fot. Estado Mayor de la Defensa
  • Fot. Estado Mayor de la Defensa
    Fot. Estado Mayor de la Defensa
  • Fot. Estado Mayor de la Defensa
    Fot. Estado Mayor de la Defensa

Jak informują Hiszpanie, incydent miał miejsce 19 stycznia o godzinie 12:27, kiedy para alarmowa stacjonująca w bazie lotniczej Szawle na Litwie otrzymała sygnał o wykryciu niezidentyfikowanego samolotu nad Morzem Bałtyckim. W ciągu niespełna dziesięciu minut maszyny zostały poderwane do lotu i skierowane na kurs zbieżny z intruzem. Okazał się nim samolot rozpoznania elektronicznego Ił-20 rosyjskiej Floty Bałtyckiej.

W drodze powrotnej z tego zadania hiszpańskie myśliwce zostały skierowane w stronę kolejnej maszyny poruszającej się nad Bałtykiem w stronę Petersburga z wyłączonym transponderem. Samolot został wizualnie zidentyfikowany jako noszący rosyjskie barwy Tupolew Tu-134 w wersji VIP.

Po zakończeniu trwającego 1 godzinę i 44 minuty lotu para hiszpańskich Eurofighterów wróciła na lotnisko Szawle. Była to pierwsza misja zrealizowana prze maszyny biorące udział w 40 zmianie Baltic Air Policing. Jest ona pełniona przez samoloty z Hiszpanii i Belgii od 8 stycznia 2016 roku.

Misja Baltic Air Policing jest realizowana od wstąpienia Litwy, Łotwy i Estonii do NATO. Siły powietrzne państw bałtyckich nie mają własnych samolotów myśliwskich, dlatego dowództwo Sojuszu postanowiło o przejęciu zadania patrolowania ich przestrzeni powietrznej przez siły państw sprzymierzonych. Samoloty państw NATO rotacyjnie pełnią czteromiesięczne dyżury. Hiszpanie pełnią dyżur po raz trzeci, natomiast po raz drugi są to maszyny Eurofighter Typhoon.

Od pierwszej połowy 2014 roku, w związku z zajęciem przez Rosję Krymu i konfliktem w Donbasie siły chroniące przestrzeń krajów bałtyckich zostały wzmocnione. W pewnym okresie, jeszcze w 2015 roku działania realizowały nawet 4 kontyngenty w jednym czasie (liczące po 4 samoloty każdy, w tym z Polski). Natomiast obecnie podstawowy dyżur jest realizowany z bazy Szawle na Litwie, natomiast dodatkowe maszyny stacjonują na certyfikowanym w tym celu w 2014 roku estońskim lotnisku Amari.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama