Reklama
  • Wiadomości

Radom Air Show 2015: Turecki ATAK w powietrzu

Turecki T129 ATAK zaprezentował się podczas pokazu dynamicznego radomskiego Air Show. Maszyna jest oferowana Wojsku Polskiemu w ramach programu śmigłowca uderzeniowego „Kruk”.

  • Fot. A. Hładij
    Fot. A. Hładij
  • Fot. A. Hładij
    Fot. A. Hładij
  • Fot. A. Hładij
    Fot. A. Hładij
  • Fot. A. Hładij
    Fot. A. Hładij

Śmigłowiec T-129 ATAK był już w tym roku prezentowany podczas Paris Air Show, a w ubiegłym roku stanowił centralny element tureckiej ekspozycji na berlińskim salonie lotniczym ILA 2014. Radom to zaledwie pierwszy przystanek na trasie wspomnianej maszyny po Polsce. 28 sierpnia zostanie ona zaprezentowana w Warszawie podczas pokazu w locie, a następnie trafi na wystawę statyczną podczas salonu przemysłu zbrojeniowego MSPO w Kielcach.

Co ciekawe, prezentowane dotąd na zagranicznych imprezach maszyny należały do tureckich sił powietrznych, natomiast czarny T-129 jakiego można zobaczyć w Radomiu jest śmigłowcem należącym do koncernu TAI i wykorzystywanym w programach rozwojowych i testach. Maszyna zaprezentowała podczas Radom Air Show swoją wysoką manewrowość i zdolność do wykonywania manewrów w pionie, wynikającą z wysokiego współczynnika mocy do masy.

T-129 ATAK
Fot. A. Hładij

T-129B ATAK to nowość, zarówno na lotniczych wystawach jak i na uzbrojeniu sił zbrojnych Turcji. Pierwsza partia maszyn tego typu trafiła do linii w kwietniu 2014 roku.  Łącznie Ankara planuje wprowadzić do służby ponad pięćdziesiąt śmigłowców tego typu.

Turkish Aerospace Industries jest zainteresowany kooperacją i dostosowaniem maszyny do wymagań Wojska Polskiego, lecz w obecnej chwili nie są one dokładnie znane, w związku z czym turecki koncern czeka z przedstawieniem szczegółowej oferty na zapytanie ofertowe ze strony MON. Pomimo tego koncern rozpoczął już działania związane z zawiązywaniem współpracy z polskim przemysłem obronnym. W maju br. TAI zawarł umowy z Mesko oraz Wojskowym Centralnym Biurem Konstrukcyjno-Technologicznym. Przedstawiciele tureckiej firmy podkreślają, że zamierzają rozszerzyć współpracę z polskim przemysłem zbrojeniowym w związku z ofertą śmigłowca T-129 w programie Kruk.  

T-129B ATAK powstają w zakładach Turkish Aerospace Industries na podstawie umowy podpisanej w 2007 roku z firmą AgustaWestland. Co istotne, TAI posiada prawo do dalszego eksportu produkowanych przez siebie maszyn. Od A-129 Mangusta różnią się one przede wszystkim mocniejszymi silnikami LHTEC CTS 800-4A i pięciołopatowym wirnikiem głównym. Wzmocniono też opancerzenie i zastosowano turecką awionikę, systemy obserwacyjne oraz uzbrojenie.

Poza działkiem 20 mm składają się na nie pociski niekierowane 70 mm, ale też ich kierowany laserem wariant Cirit, oraz przeciwpancerne pociski kierowane typu Mizrak-U o zasięgu 8 km (turecki odpowiednik ppk Hellfire II). Oba typy rakiet produkuje turecki koncern Roketsan. Zestaw uzupełniają pociski powietrze-powietrze Stinger, przeznaczone do samoobrony. Przedstawiciele TAI nie widzą jednak przeszkód w zintegrowaniu ich śmigłowca z innymi typami rakiet, jakich wymagać będzie odbiorca, takich jak AGM-114 Hellfire II czy Spike LR.

Zobacz także: Radom Air Show 2015: Ostatnia wizyta rumuńskiego Lancera?

Zobacz także: Rozpoczyna się Air Show w Radomiu

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama