Reklama

Radom Air Show 2015: Ostatnia wizyta rumuńskiego Lancera?

  • Fot. J.Sabak
    Fot. J.Sabak
  • Fot. J.Sabak
    Fot. J.Sabak

Rumunia należy do ostatnich w Europie użytkowników myśliwców MiG-21, które stanowią podstawę obrony powietrznej tego kraju. Podobnie jak dwa lata temu, na Radom Air Show można było zobaczyć rumuńskie MiGi-21 Lancer zarówno w powietrzu jak i na ziemi. Być może po raz ostatni.  

36 zmodernizowanych w latach 1993-2002 przy współpracy z Izraelem maszyn MiG-21 Lancer które stanowią dziś podstawę obrony powietrznej tego kraju, już do przyszłego roku zaczną zastępować zdecydowanie nowsze myśliwce F-16 Falcon. Negocjacje w tej sprawie trwały od wielu lat, gdyż MiG-21 Lancer, pomimo modernizacji, od dawna nie spełnia już wymagań współczesnego pola walki, a jego eksploatacja jest kosztowna.

Co ciekawe, Rumunia zdecydowała się pozostawić te maszyny w linii, natomiast wycofała w 2003 roku posiadane myśliwce  MiG-29. Stało się tak, pomimo iż były to samoloty relatywnie nowe, wprowadzone do służby w 1989 roku. MiGi-21 wprowadzono do rumuńskiego lotnictwa w roku 1962.

Niezależnie od swojego wieku, MiG-21 jest maszyną interesującą i dobrze prezentującą się zarówno na ziemi jak i w powietrzu. Niewykluczone jednak, że tegoroczny Radom Air Show to ostatnia szansa zobaczenia tych maszyn w Polsce. Za dwa lata można spodziewać się rumuńskich pilotów na pozyskanych od Portugalii maszynach F-16 Block 15 MLU.

Zobacz także: Rumunia zdecydowała o zakupie portugalskich F-16

Zobacz także: Rozpoczyna się Air Show w Radomiu

 

 

 

WIDEO: Szef Sztabu Generalnego dla Defence24: Musimy móc uderzać na odległość nawet 3000 km
Reklama

Komentarze (4)

  1. zxc

    Wie ktoś dlaczego wcześniej wycofali nowsze Migi 29 przed Migami 21?

    1. Mateusz

      Ten sam powód co zawsze: brak kasy. Mieli je modernizować ale nie było ich na to stać wiec się ich pozbyli. Migi-21 już były zmodernizowane, było ich więcej, miały lepsze zaplecze techniczne i były tańsze bo jednosilnikowe. Zresztą byli o krok od NATO a Putin wyglądał na rozsądnego wiec po co utrzymywać tyle eskadr bojowych?

    2. Matt

      I'll say it in english since I do not know polish :). The reason is corruption. Those MiG-29's had about 30 hours in the air so they were brand new. The air force already upgraded a MiG-29 (MiG-29 Sniper) and there were plans to upgrade the whole fleet. We had the cash for it , the resources , the brain power , everything. Corruption ruined great planes... I'll leave some pictures here for you with the MiG-29 Sniper and how the fleet looks today. http://www.resboiu.ro/wp-content/uploads/2013/08/MiG-29-Sniper-Muzeul-National-al-Aviatiei-18300.jpg This is an article (in romanian) about the MiG-29 in RoAF. http://www.rumaniamilitary.ro/aripi-romanesti-mig-29-in-roaf

  2. antek

    No to po wycofaniu ze służby Tornado w Niemczech i Włoszech polskie i rumuńskie F 16 powinny przejąć rolę nosicieli bomb b61 w ramach NATO Nuclear Sharing.

  3. R.Majewski

    "Lancer" ????.....Mig 21 zawsze by znany w NATO jako " Fishbed ".....zresztą wszystkie mysliwce mialy nazwy na " F " od Fighter......

    1. jo

      Lancer to nazwa modernizacji MiGa-21 i jest jak najbardiej prawidlowa

    2. superekspert

      Ale tu chodzi o bezsensowną przeróbkę izraelską MiG-21 do wersji Lancer na jaką zdecydowała się Rumunia a nie kodową nazwę MiG-21. Bezsensowną, bo ta kosztowna przeróbka dodała elektroniczne świecidełka (wyświetlacze zamiast zegarów) i izraelski radar do starych francuskich rakiet, HOTAS i izraelski system ostrzegawczy oraz zakłóceń, ale tak na prawdę NIE ZWIĘKSZYŁA ZDOLNOŚCI BOJOWYCH ANI TRWAŁOŚCI! Tymczasem np. rosyjska przeróbka MiG-21 dla Hindusów do wersji Mig-21-93 Bison dała prawie współczesne możliwości: dużo lepszy radar, HMCS, możliwość odpalania R-73, R-27 i R-77 i to nawet do 2 celów równocześnie, system zakłócający, datalinka, precyzyjne uzbrojenie powietrze-ziemia a nawet lepszą widoczność z kabiny i większą trwałość. Na manewrach z USA Amerykanie na F-15 byli mocno zaskoczeni możliwościami tych MiGów. Hindusi zamierzają te przerobione MiG-21 trzymać do 2025. Rosjanie oferowali też podobną przeróbkę ale z silnikiem od MiG-29, co rozwiązałoby największą bolączkę MiG-21: krótki zasięg.

  4. Mirosław Znamirowski

    Chyba warto by było, aby już teraz "odpowiednie czynniki rządowe" podjęły działania na rzecz pozyskania jednego z tych MiG-21 Lancer dla wzbogacenia zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

    1. Qba

      W tym muzeum już jest kilka MiG-ów 21

Reklama