Siły zbrojne
Koreańskie F-16 do modernizacji w USA. Koszt: 2,5 mld USD
Departament Stanu USA wyraził zgodę na sprzedaż Korei Południowej pakietu modernizacyjnego dla myśliwców F-16, o maksymalnej wartości 2,5 mld USD. Prace mają objąć 134 maszyny i będą polegać między innymi na instalacji stacji radiolokacyjnych z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA).
Zgodnie z komunikatem agencji DSCA w ramach modernizacji koreańskie maszyny, obecnie w wariancie KF-16C/D Block 52 miałyby otrzymać łącznie 150 modułowych komputerów misji (MMC 7000AH), taką samą liczbę radarów z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) i „zaawansowanych” systemów identyfikacji swój-obcy (AIFF) typu AN/APX-125 lub ekwiwalentnego.
Pakiet ma objąć również dostawę 150 zmodyfikowanych systemów ostrzegania o opromieniowaniu wiązką radiolokacyjną, takiej samej liczby układów GPS/INS LN-260 i jednostek zarządzania systemu walką radioelektroniczną ALQ-213. Prace mają objąć 134 samoloty KF-16 - prawdopodobnie więc przewiduje się zakup większej liczby komponentów.
W ramach modernizacji Koreańczycy planują również m.in. zakup 150 nahełmowych systemów wskazywania celów JHMCS grupy A i B, 31 systemów planowania misji JMPS, pięciu bomb kierowanych laserowo i z użyciem układu INS/GPS GBU-54 Laser JDAM oraz łącznie 10 zestawów testowych i ćwiczebnych małowymiarowych bomb GBU-39 SDB. Potencjalny kontrakt obejmuje również niewielkie ilości systemów treningowych i układów naprowadzania do pocisków przeciwokrętowych AGM-84 Harpoon Block II i rakiet powietrze-powietrze AIM-9X Block II, a także np. 2 kierowane bomby kasetowe CBU-105 WCMD.
W ramach modernizacji siły powietrzne Republiki Korei miałyby otrzymać również pakiet części zamiennych, szkoleń czy usług z zakresu wsparcia eksploatacji. Łączna, maksymalna wartość potencjalnego kontraktu określona została na 2,5 mld USD. Głównymi wykonawcami będą Lockheed Martin oraz Northrop Grumman.
W komunikacie agencji DSCA podkreśla się, że jego realizacja pozwoliłaby na wzmocnienie zdolności sojusznika Stanów Zjednoczonych. Zwraca się uwagę na znaczenie w kontekście ochrony przestrzeni powietrznej Korei Południowej oraz utrzymania zdolności ofensywnej i defensywnej sił zbrojnych. Władze w Seulu dążą do ustanowienia offsetu w związku z modernizacją myśliwców KF-16, ale jego zakres nie został jeszcze określony.
W 2014 roku władze Korei Południowej zdecydowały o anulowaniu kontraktu na modernizację myśliwców KF-16, jaki został przyznany spółce BAE Systems. Siły zbrojne Republiki Korei pozyskały 140 maszyn KF-16, odpowiadającym standardowi F-16C/D Block 52. Samoloty były dostarczane w latach 1990-2004. Ich montaż odbywał się w zakładach w Korei Południowej. Wcześniej zakupiono 40 myśliwców w starszym wariancie F-16C/D Block 32.
gosc
My wydamy niewiele mniej a nic z tych rzeczy nie bedziemy miec poza...mozliwoscia uzywania zakupionych JASM.
Grom
bo u nich pociski manewrujace beda przenosily F-15 i beda to Taurusy ktore w przetargu zajely 2 miejsce po JASSMach . USA zdecydowaly sie nie spredawac im pociskow zeby nie zaogniac konfliktu miedzy koreami
Grom
niewiele mniej?? oni płaca 2,5 mld $ w tym kontrakcie a my 250 mln $ . jest roznica??
Tyberios
Czyli jest to osobna modernizacja czy w ramach pakietu do standardu V?
miłośnik bajkopisarstwa
Hej, z "netu": czy to prawda, że systemy walki elektronicznej na najnowszych F-16, AN/ALQ-213, mają nadajniki zbudowane na lampach i są nieoparte o cyfrowe pamięci radiowe, w środku jest zwykły PCet, nie mają anten skanowanych fazowo, tylko soczewkowe i wersji na F-16 mają tylko dwa kanały nadawcze i odbiorcze (mogą nadawać lub nasłuchiwać tylko na 2 częstotliwościach równocześnie) i aby skutecznie działać to F-16 muszą lecieć współpracując w parach? :-D
Koba
Tak, i to tylko w wersji dwumiejscowej. Nie posiadają one bowiem źródła zasilania i siedzący w tylnej kabinie kręci korbą generatora prądotwórczego. Komunikują się w parach poprzez otwarcie kabiny i wymachiwanie chorągiewkami sygnałowymi. Zmień lekarza - ten Cię okłamuje.
Marek
Prawda. Na dodatek turbiny w silnikach tego "znacznie gorszego od rosyjskich i europejskich konstrukcji amerykańskiego nielota" zamiast z porządnej stali zrobione są z plasteliny.
Miłośnik idiotów
Zapomniałeś że te systemy są w większości drewniane a niektóre części mają z kamienia a napędza je taki mały chomik zamknięty w środku.