- Wiadomości
Paris Air Show 2015: Archangel – od samolotu rolniczego do antypartyzanckiego
Amerykańska firma Iomax zaprezentowała w Paryżu nietypowy samolot patrolowo-przeciwpartyzancki S2R-660 Archangel. Jest to turbośmigłowa maszyna wyposażona w nowoczesną awionikę, systemy rozpoznawcze i kierowane uzbrojenie. Co ciekawe, powstała na bazie popularnego samolotu rolniczego Thrush S2R-660.

Zaletą wykorzystania takiej platformy bazowej jest relatywnie niski koszt, duży zasięg i spory udźwig, oraz mocna struktura nośna. Zgodnie z informacjami producenta, zadania S2R-660 w nowej, bojowej roli, mają obejmować patrole graniczne, misje rozpoznawcze ale też zwalczanie partyzantki, czy handlarzy narkotyków. Misje bojowe mogą być realizowane z użyciem uzbrojenia kierowanego i niekierowanego o łącznej masie 2422 kg, przenoszonego na sześciu pylonach pod skrzydłami.
Pod kadłubem znajduje się miejsce na instalację głowicy optoelektronicznej, połączonej z nowoczesną awioniką modułową Easterline CMC Cockpit 4000. Jest to system dedykowany lekkim maszynom szkolnym, bojowym i rozpoznawczym. W jego skład wchodzi wiele opcjonalnych elementów, poczynając od kamer podczerwieni i systemów noktowizyjnych, poprzez radary różnego przeznaczenia, aż po systemy naprowadzania rakiet i bomb kierowanych laserem.
Obsługą tego wyposażenia zajmuje się dwuosobowa załoga, wyposażona w „szklany kokpit” i zintegrowane systemy zarządzania lotem oraz uzbrojeniem. Trzy wielofunkcyjne ekrany znajdujące się w przedniej kabinie oraz jeden, przeznaczony dla drugiego członka załogi, mogą wyświetlać zarówno dane bojowe, jak i nawigacyjne, czy też parametry lotu.
Archangel, podobnie jak jego rolniczy "przodkowie", może operować z nieutwardzonych pasów startowych o niewielkiej długości. Odziedziczył też po nich duże zbiorniki paliwa i ekonomiczny silnik, umożliwiający pozostawanie w powietrzu do ośmiu godzin przy prędkości przelotowej około 315 km/h.
Samoloty Iomax Archangel trafiły już na wyposażenie państw takich jak Zjednoczone Emiraty Arabskie i Jordania. Zainteresowanie wyraziło też kilka krajów afrykańskich oraz Turcja. Iomax liczy na zawarcie kolejnych kontraktów, stąd powtarzająca się obecność tych nietypowych maszyn na paryskim salonie. Ze względu na duże zainteresowanie maszynami tego rodzaju, być może i PZL-Mielec powinien rozważyć stworzenie takiej wersji znanego dobrze samolotu M18 Dromader Turbo. Warto przypomnieć, że samoloty tego typu były już wykorzystywane bojowo - lotnictwo Chorwacji używało Dromaderów jako samolotów bombowych podczas wojny domowej w latach 1991-1995.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu