Przemysł Zbrojeniowy
1,2 mld USD na modernizację koreańskich F-16. Kontrakt dla Lockheed Martin
Koncern Lockheed Martin będzie odpowiedzialny za modernizację koreańskiej floty F-16. Pakiet, którego wartość oszacowano na 1,2 mld USD, zostanie wprowadzony na maszyny w zakładach firmy w Teksasie. Prace mają objąć 134 myśliwce F-16.
Zakończenie prac nad wprowadzeniem całego pakietu modernizacyjnego dla myśliwców F-16 zaplanowano na 15 listopada 2025 roku. Umowa zawarta została w ramach programu Foreign Military Sales, na którą amerykańskie władze wyraziły zgodę w lipcu 2015 roku. Wartość całego kontraktu z Lockheed Martin, który jest jednym z głównych wykonawców (m.in. liderem prac i integratorem systemu), to 1,2 mld USD. Natomiast maksymalna wartość umowy określona została wcześniej przez agencję DSCA na 2,5 mld USD. Drugim głównym wykonawcą modernizacji jest Northrop Grumman (producent radaru typu SABR klasy AESA z aktywnym skanowaniem elektronicznym).
Modernizacji podlegać mają prawdopodobnie 134 maszyny F-16, które są w posiadaniu Korei Południowej. Władze kraju pozyskały 140 maszyn KF-16, odpowiadających standardowi F-16C/D Block 52. Myśliwce były dostarczane od lat 90. XX wieku do 2004 roku. Ich montaż odbywał się w zakładach w Korei Południowej. Wcześniej zakupiono 40 myśliwców w starszym wariancie F-16C/D Block 32.
Z informacji udostępnionych wcześniej przez agencję DSCA wynika, że prace mają polegać m.in. na instalacji stacji radiolokacyjnych z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA). Zgodnie z ogłoszonym w zeszłym roku komunikatem, koreańskie maszyny miały otrzymać łącznie 150 modułowych komputerów misji (MMC 7000AH), taką samą liczbę radarów z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) i „zaawansowanych” systemów identyfikacji swój-obcy (AIFF) typu AN/APX-125 lub ekwiwalentnego. Zatwierdzony przez Departament Stanu pakiet miał objąć również dostawę 150 zmodyfikowanych systemów ostrzegania o opromieniowaniu wiązką radiolokacyjną, takiej samej liczby układów GPS/INS LN-260 i jednostek zarządzania systemu walką radioelektroniczną ALQ-213. Prace mają objąć 134 samoloty KF-16 - prawdopodobnie więc przewiduje się zakup większej liczby komponentów.
W ramach modernizacji Koreańczycy planowali również m.in. zakup 150 nahełmowych systemów wskazywania celów JHMCS grupy A i B, 31 systemów planowania misji JMPS, pięciu bomb kierowanych laserowo i z użyciem układu INS/GPS GBU-54 Laser JDAM oraz łącznie 10 zestawów testowych i ćwiczebnych małowymiarowych bomb GBU-39 SDB. Potencjalny kontrakt obejmował również niewielkie ilości systemów treningowych i układów naprowadzania m.in. do pocisków przeciwokrętowych AGM-84 Harpoon Block II i rakiet powietrze-powietrze AIM-9X Block II.
BAE Systems traci kontrakt
W 2014 roku Korea Południowa anulowała kontrakt na modernizację swojej floty F-16. Za realizację umowy odpowiadała wtedy spółka BAE Systems.
Decyzja związana była z nazbyt wygórowanymi, zdaniem władz w Seulu, żądaniami finansowymi zarówno ze strony BAE Systems, jak i amerykańskiej administracji, pośredniczącej w transakcji. Umowa warta była ponad 1,6 mld USD, ale zgodnie z oficjalnym komunikatem strony koreańskiej BAE Systems zażądał dodatkowych 280 mln dolarów ze względu na roczne opóźnienie w projekcie, natomiast amerykańska agencja DSCA chciała uzyskać około 470 mln dolarów za „zarządzanie ryzykiem”, choć nie wiadomo dokładnie czego dotyczyły roszczenia Amerykanów.
Kontrakt zerwano pomimo tego, iż zrealizowany został pierwszy etap w którym zmodernizowano dwa samoloty: jednomiejscowego KF-16C i dwumiejscowego KF-16D.
BUBA
I to jest modernizacja jaką powinny przejść F-16 używane w Polsce. Wtedy były by samolotami nowoczesnymi, bo posiadały by system uzbrojenia oparty V generacji na radiolokatorze AESA. I to był by duży skok jakościowy, choćby dlatego że 4 AIM-120 można by było naprowadzać jednocześnie przy bardzo szerokim rozrzuceniu celów.
macko z bogdanca
AESA dla naszych F-16! jeśli maja być krótko w powietrzu, przez brak wsparcia OPL, to niech dobrze ten czas wykorzystają.
krzysiek84
My mamy mundury ceremonialne i inne priorytety.
Dropik
U nas bedzie OT o ile 500 go nie pozre w przyszlym roku
Kazik
A kiedy modernizacja naszych? Czy chcą je zajechać do końca i zezłomować?