Reklama

Siły zbrojne

Żaglowiec dla sił morskich Algierii zwodowany w Gdańsku [Foto]

W sobotę 7 listopada br. odbyło się uroczyste wodowanie żaglowca szkolnego budowanego dla Marynarki Wojennej Algierii. Było to równocześnie tysięczne wodowanie w posiadającej 70-letnią tradycję stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku.

W Gdańsku zwodowano nowoczesną fregatę trzymasztową „El-Mellah” (co w języku arabskim oznacza „żeglarz”). Będzie to okręt szkolny, wykorzystywany przede wszystkim przez kadetów algierskiej wyższej szkoły morskiej podczas szkolenia morskiego i nawigacyjnego. „El-Mellah” ma pełnić również funkcje reprezentacyjne za granicą, uczestnicząc np. w zawodach i regatach międzynarodowych.

Żaglowiec „El-Mellah” będzie miał 3000 m² powierzchni ożaglowania - fot. Remontowa Shipbuilding

Dlatego w uroczystości wzięli udział przedstawiciele sił morskich Algierii, Ambasady Algierii w Warszawie, Akademii Morskiej w Gdyni, Międzynarodowego Stowarzyszenia Żaglowców Szkolnych Sail Training International, Inspektoratu Marynarki Wojennej oraz najwyższe władze stoczni z Prezesem Grupy Kapitałowej Remontowa Holding i przewodniczącym Rady Nadzorczej stoczni Remontowa Shipbuilding Piotrem Sojką. Zastosowano widowiskowe wodowanie boczne, co przy otwarciu stoczni dla gości spowodowało, że na ceremonię przybyło tysiące mieszkańców Trójmiasta.

W uroczystości uczestniczyło tysiące mieszkańców Trójmiasta, którzy „oblepili” nabrzeża i mosty - fot. M.Dura

Jest to pierwszy żaglowiec, jaki powstaje w stoczni Remontowa Shipbuilding, co według specjalistów „wprowadza ją do elitarnego grona stoczni budujących nie tylko statki innowacyjne ale również prestiżowe”. W oficjalnym komunikacie poinformowano m.in., że: „…autorem koncepcji i projektu technicznego statku jest inżynier Zygmunt Choreń, uważany za jednego z najwybitniejszych konstruktorów statków żaglowych na świecie”, że „…parametry statku, stawiają go w gronie największych i najszybszych żaglowców szkolnych na świecie” oraz że „…żaglowiec będzie eksploatowany na wszystkich dostępnych akwenach żeglugowych świata”.

Okręt ma długość całkowitą 110 m, szerokość 14,5 m oraz wysokość boczną 8,6 m. Bardzo dobrze zaprojektowana sylwetka kadłuba oraz 3000 m² powierzchni żagla ma pozwolić na osiąganie prędkości pod żaglami większej niż 17 w (przy wietrze 6°B). Projekt jednostki powstał w biurze projektowym Midcon Marine Industry Designing & Consulting z Gdańska.

W kontrakcie realizowanym dla Algierii bardzo ważną rolę pełni Akademia Morska z Gdyni. Ma ona bowiem uczestniczyć w szkoleniu załogi żaglowca i algierskich kadetów. Na pokładzie okrętu jest bowiem miejsce dla 222 osób z czego 120 jest przeznaczonych dla kadetek i kadetów.

Przekazanie okrętu jest planowane na koniec przyszłego roku.

Fazy wodowania bocznego żaglowca „El-Mellah” na pochylni stoczni Remontowa Shipbuilding – fot. M.Dura

Fazy wodowania bocznego żaglowca „El-Mellah” na pochylni stoczni Remontowa Shipbuilding – fot. M.Dura

Fazy wodowania bocznego żaglowca „El-Mellah” na pochylni stoczni Remontowa Shipbuilding – fot. M.Dura

Fazy wodowania bocznego żaglowca „El-Mellah” na pochylni stoczni Remontowa Shipbuilding – fot. M.Dura

Żaglowiec „El-Mellah” już na wodzie - fot. M.Dura

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (6)

  1. Q

    Mnie najbardziej interesują te algierskie kadetki. Hmmm....

  2. Otek

    „Jest to pierwszy żaglowiec, jaki powstaje w stoczni Remontowa Shipbuilding” - życzę kolejnych udanych projektów.

  3. Gość

    Mi również podoba się ten żaglowiec.

  4. Rumcajs

    Jeden z widzów został ranny podczas tego wodowania. Platforma widokowa była źle zrobiona.

  5. Extern

    I to jest wodowanie, a nie jakieś tam powolne zalewanie doku. Swoją drogą Algieria będzie miała śliczną jednostkę.

  6. grundy

    Bardzo fajny projekt łączący tradycję z nowoczesnością. To może być piękna wizytówka stoczni. Szkoda, ze nie ma na necie więcej koncept artów, trzeba będzie czekać na wykończenie statku by w pełni ocenić jego prezencję na wodzie.

Reklama