Siły zbrojne
Żaglowiec dla sił morskich Algierii zwodowany w Gdańsku [Foto]
W sobotę 7 listopada br. odbyło się uroczyste wodowanie żaglowca szkolnego budowanego dla Marynarki Wojennej Algierii. Było to równocześnie tysięczne wodowanie w posiadającej 70-letnią tradycję stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku.
W Gdańsku zwodowano nowoczesną fregatę trzymasztową „El-Mellah” (co w języku arabskim oznacza „żeglarz”). Będzie to okręt szkolny, wykorzystywany przede wszystkim przez kadetów algierskiej wyższej szkoły morskiej podczas szkolenia morskiego i nawigacyjnego. „El-Mellah” ma pełnić również funkcje reprezentacyjne za granicą, uczestnicząc np. w zawodach i regatach międzynarodowych.
Dlatego w uroczystości wzięli udział przedstawiciele sił morskich Algierii, Ambasady Algierii w Warszawie, Akademii Morskiej w Gdyni, Międzynarodowego Stowarzyszenia Żaglowców Szkolnych Sail Training International, Inspektoratu Marynarki Wojennej oraz najwyższe władze stoczni z Prezesem Grupy Kapitałowej Remontowa Holding i przewodniczącym Rady Nadzorczej stoczni Remontowa Shipbuilding Piotrem Sojką. Zastosowano widowiskowe wodowanie boczne, co przy otwarciu stoczni dla gości spowodowało, że na ceremonię przybyło tysiące mieszkańców Trójmiasta.
Jest to pierwszy żaglowiec, jaki powstaje w stoczni Remontowa Shipbuilding, co według specjalistów „wprowadza ją do elitarnego grona stoczni budujących nie tylko statki innowacyjne ale również prestiżowe”. W oficjalnym komunikacie poinformowano m.in., że: „…autorem koncepcji i projektu technicznego statku jest inżynier Zygmunt Choreń, uważany za jednego z najwybitniejszych konstruktorów statków żaglowych na świecie”, że „…parametry statku, stawiają go w gronie największych i najszybszych żaglowców szkolnych na świecie” oraz że „…żaglowiec będzie eksploatowany na wszystkich dostępnych akwenach żeglugowych świata”.
Okręt ma długość całkowitą 110 m, szerokość 14,5 m oraz wysokość boczną 8,6 m. Bardzo dobrze zaprojektowana sylwetka kadłuba oraz 3000 m² powierzchni żagla ma pozwolić na osiąganie prędkości pod żaglami większej niż 17 w (przy wietrze 6°B). Projekt jednostki powstał w biurze projektowym Midcon Marine Industry Designing & Consulting z Gdańska.
W kontrakcie realizowanym dla Algierii bardzo ważną rolę pełni Akademia Morska z Gdyni. Ma ona bowiem uczestniczyć w szkoleniu załogi żaglowca i algierskich kadetów. Na pokładzie okrętu jest bowiem miejsce dla 222 osób z czego 120 jest przeznaczonych dla kadetek i kadetów.
Przekazanie okrętu jest planowane na koniec przyszłego roku.
Q
Mnie najbardziej interesują te algierskie kadetki. Hmmm....
Otek
„Jest to pierwszy żaglowiec, jaki powstaje w stoczni Remontowa Shipbuilding” - życzę kolejnych udanych projektów.
Gość
Mi również podoba się ten żaglowiec.
Rumcajs
Jeden z widzów został ranny podczas tego wodowania. Platforma widokowa była źle zrobiona.
Extern
I to jest wodowanie, a nie jakieś tam powolne zalewanie doku. Swoją drogą Algieria będzie miała śliczną jednostkę.
grundy
Bardzo fajny projekt łączący tradycję z nowoczesnością. To może być piękna wizytówka stoczni. Szkoda, ze nie ma na necie więcej koncept artów, trzeba będzie czekać na wykończenie statku by w pełni ocenić jego prezencję na wodzie.