- Wiadomości
Wybrano dostawcę pojazdów dla wojsk aeromobilnych
Inspektorat Uzbrojenia poinformował o wybraniu dostawcy pojazdów przeznaczonych dla wojsk aeromobilnych.

Inspektorat Uzbrojenia poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu prowadzonym w trybie negocjacji z ogłoszeniem na dostawę pojazdów wojsk aeromobilnych o wysokiej mobilności i przyczep specjalnych do pojazdu wojsk aeromobilnych o wysokiej mobilności, zdolnych do desantowania techniką spadochronową. Postępowanie to ogłoszono w lipcu 2017 r.
Czytaj też: Nowe pojazdy dla wojsk aeromobilnych
Za najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia. Konsorcjum to ma następujący skład: KAFAR Bartłomiej Sztukiert z Zielonki, spółka HIBNERYT z Ostrowca Świętokrzyskiego, spółka Auto Podlasie z Siedlec, spółka Auto Special, oddział Sobiesław Zasada z Warszawy. Oferta Konsorcjum otrzymała największą liczbę punktów podczas jej oceny - 94,8 (cena - 60, gwarancja -20, prześwit pojazdu i przyczepy 7,64 i moc silnika - 10).
Przypomnijmy, że dostawa 55 sztuk takich pojazdów wraz ze 105 przyczepami ma się odbywać w latach 2019-2022, cena zaproponowana przez zwycięskie konsorcjum wynosi ponad 33 mln PLN.
Zgodnie z wymaganiami wojska, wszystkie dostarczane pojazdy muszą być nowe, dopuszczalna masa całkowita to nie więcej niż 3,5 t, a ładowność ma wynosić co najmniej 1,2 t. Zarówno pojazdy jak i przyczepy muszą być dostosowane do transportu lądowego, morskiego i lotniczego. Dotyczy to również z możliwości transportu na platformie desantowej PDS typu V w celu desantowania z powietrza, a także na pokładzie lub zawiesiu zewnętrznym pod śmigłowcem.
Pojazd powinien być też wyposażony w silnik o mocy nie niższej niż 55 kW/75 KM, jak i urządzenie pociągowo-sprzęgowe które umożliwi holowanie dwóch przyczep z wyposażeniem, dedykowanych do pojazdu lub innej przyczepy czy ciągnionego sprzętu artyleryjskiego. Powinien też dysponować wciągarką o sile uciągu na pierwszym zwoju nie mniejszej niż 0,5 jego dopuszczalnej masy całkowitej i długości liny nie mniejszej niż 20 metrów, dającą między innymi możliwość wciągnięcia ładunku na pojazd oraz jego samoewakuacji.
W komunikacie IU nie sprecyzowano producenta zwycięskiego pojazdu, jednak biorąc pod uwagę aktualną ofertę spółek wchodzących w skład zwycięskiego konsorcjum, będą to najprawdopodobniej wersje specjalne wozów marki Volkswagen lub Toyota.
W październiku Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że realizacją zamówienia zainteresowanych jest czterech oferentów. Pozostałe propozycje złożyli:
- Dom Samochodowy Germaz, którego oferta opiewa na ponad 72 mln PLN brutto;
- konsorcjum składające się z firm Szczęśniak Pojazdy Specjalne i Marvel z ofertą za ponad 51 mln PLN;
- konsorcjum Polski Holding Obronny i Concept, z ofertą za ponad 39 mln PLN.
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133