Reklama

Wojna na Ukrainie

Wojna wykańcza rosyjską kolej. 10% wagonów do wycofania

Lokomotywa RŻD fot. Wikimedia
Lokomotywa RŻD fot. Wikimedia
Autor. Wikimedia

Wojna na Ukrainie, niedobór pracowników oraz zachodnie sankcje doprowadziły do decyzji o wycofaniu przez Rosyjskie Koleje (RŻD) ponad 100 tys. wagonów towarowych. Wycofane ma zostać około 10 procent całkowitej floty wagonów towarowych będących w użyciu rosyjskich kolei.

Informacja ta pochodzi z rosyjskiego kanału telegramowego WCzk-OGPU, który dotarł i opublikował nagranie przemowy prezesa RŻD Olega Biełozierewa. Według doniesień kanału, w nagraniu „Biełozierow wydaje polecenie zastępcy naczelnika Centralnej Dyrekcji Zarządzania Ruchem Drogowym ds. prac operacyjnych Siergiejowi Krokchinowi, aby zmniejszył flotę roboczą do 1,1 miliona wagonów.” Redukcja ma dotyczyć ponad 100 tys. wagonów będących w dyspozycji spółki.

Reklama

Na przyczynę takiego działania nakłada się wiele czynników. Głównym są pogłębiające się braki kadrowe, wynikające z drenażu pracowników przez rosyjskie siły zbrojne, które w porównaniu do kolei płacą znacznie wyższe wynagrodzenie. Poza samym wojskiem, pracownicy kolei znajdują lepiej płatne zatrudnienie np. w zakładach przemysłu zbrojeniowego.

Czytaj też

Kolejnym istotnym powodem wycofania tak dużej liczby wagonów są problemy z pozyskaniem łożysk kasetowych, które były importowane do Rosji z zagranicy. Kanał spekuluje, że wycofane wagony mogą być w głównej mierze niesprawne ze względu na niewłaściwą konserwacje.

W Rosji nie ma również mocy przerobowych do produkcji i serwisu taboru kolejowego, ponieważ główny dostawca usług na rzecz kolei - Uralwagonzawod przestawił swoją produkcję w pełni w reżim wojenny, aby sprostać zapotrzebowaniu rosyjskiej armii. Zakład ten jest producentem m.in. czołgów i transporterów opancerzonych.

Zła sytuacja na kolei może odbić się na kondycji rosyjskiej gospodarki, która ze względu na dużą powierzchnie kraju jest silnie uzależniona od transportu kolejowego.

Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze (7)

  1. radziomb

    Dlatego Stalin prosił USA o wagony i lokomotywy a swoje zakłady produkcyjne przerobił z produkcji lokomotyw na produkcje armat i czołgów. Putin natomiast nie zna programu Lend Lease (patrzcie wikipedie !) i mysli ze Rosja SAMA wygrała z Niemcami. Mimo że Stalin dziekował oficjalnie wiele razy Aliantom. Potem Rosja wykasowała np wszystkie filmy z Szermanami a za Lend Lease nic dla USA nie zaplacili. i nie zapłacą już raczej.

    1. user_1073124

      Trochę zapłacili, ok 15% tego co powinni

    2. pomz

      Płaca, placa... W latach 90-tych po rozpadzie ZSRR, dlugi przeszly na Rosje, ustalono w 1993 nawet harmonogram splaty rat. Jako ciekawostke dodam ze nawet Tajwan splaca dlug z pomocy USA dla Chin w czasie 2 Wojny Swiatowej. Tajwan to takze Chiny. Zatem widzisz, rosja jest za cienka zeby dla USA nie splacac dlugow. Juz wiesz kto rzadzi tym swiatem. Na 100% nie jest to rosja ani Chiny...

    3. user_1072376

      2000 lokomotyw, 11000 wagonów, 400 000 samochodów, 38000 tokarek i obrabiarek, 3 mln ton benzyny lotniczej tyle przekazali Amerykanie Stalinowi w było tego jeszcze więcej..

  2. Buczacza

    Ta 3 dniowa 3 letnia szpec operacja. W ogóle wykańcza mosskowię. Co samo w sobie jest wartością dodaną.

  3. Szwejk85/87

    Powoli sankcje docierają do żywotnych gałęzi rosyjskiej gospodarki, i bardzo dobrze.

  4. szczebelek

    Spokojnie powiedzą, że w ciągu roku wyprodukują 200 tysięcy 🫣🫡

  5. Przyszłość

    Z koleii u nas banrctwo filii PKP CARGO. A przyczna pomijana przez medja glownego nurtu - zactuje wiec ". Ukraina blokuje transport kolejowy do Polski. Polskie Koleje "zaniepokojone i niezadowolone" -.. to bezprecedensowa decyzja – mówił we wtorek w Zamościu członek zarządu Polskich Kolei Państwowych Andrzej Olszewski. Pod koniec minionego roku Koleje Ukraińskie (UZ) wprowadziły bezterminowy zakaz przyjmowania do przewozów wszystkich przesyłek nadawanych z wybranych krajów do Polski Jesteśmy jedynym krajem europejskim dotkniętym takim bezterminowym zakazem – przekonują władze PKP Polskie Koleje przekonują, że wprowadzona blokada jest sprzeczna z międzynarodową konwencją SMGS i dwustronnymi porozumieniami w zakresie transportu kolejowego" (Z Biznes Isnder ) POlecam calosc

  6. Buczacza

    A tam łożyska i sankcje... W porównaniu z taką (potęgą)...

  7. Monkey

    Oby to była prawda👏🏻👍🏻Im bardziej ich gospodarka obrywa tym lepiej dla nas.