Reklama

Wojna na Ukrainie

Duńsko-holenderskie Leopardy 2 dla Ukrainy do końca lata

Leopardy 2A4 przeznaczone dla Ukrainy, których remont został opłacony przez Holandię oraz Danię.
Leopardy 2A4 przeznaczone dla Ukrainy, których remont został opłacony przez Holandię oraz Danię.
Autor. Kajsa Ollongren/X

Holandia wraz z Danią przekażą do końca lata Ukrainie wszystkie obiecane 14 czołgów podstawowych Leopard 2A4. Dotychczas dostarczono Kijowowi (a wcześniej wykorzystywanych do szkolenia na terenie Polski) 12 sztuk.

Informacja ta oznacza praktyczną realizację zapowiedzi niemieckiego koncernu Rhienmetall, który odpowiadał za remonty wspomnianych czołgów i deklarował wykonanie ich w przeciągu 12 miesięcy. Pierwsze pojazdy były gotowe na początku tego roku, po czym zostały wysłane do Polski, gdzie trwały szkolenia ukraińskich pancerniaków. Pochodziły one z zapasów nieokreślonego kraju użytkującego je i miały być w bardzo kiepskim stanie technicznym, co wpłynęło na tak długi czas remontów. Nie jest wiadome, ile czołgów trafiło dotychczas na Ukrainę, a ile znajduje się jeszcze w Polsce na potrzeby szkolenia. Pozostałe dwa egzemplarze mają zostać oddane do końca lata.

Ukraina pilnie potrzebuje większego wsparcia wojskowego, biorąc pod uwagę ciężkie walki na polu bitwy. Czołgi te mogą odegrać ważną rolę dla armii ukraińskiej w obronie przed wojskami rosyjskimi. Holandia wraz z sojusznikami i partnerami będzie nadal wspierać Ukrainę tak długo, jak będzie to konieczne. Jest to kluczowe, aby chronić Ukrainę i powstrzymać agresję Putina.

Oprócz samych Leopardów 2A4 przekazywane są części zamienne do nich, których brak jest dotkliwy nie tylko dla Ukraińców. Kwota transakcji, jaką zawarła Dania oraz Holandia z Rheinmetall, na remont Leopardów 2A4 dla Ukrainy miała wynieść według wcześniej podanych informacji 180 mln dolarów, niemiecki koncern określił ją mianem „trzycyfrowego rzędu milionów euro”. Tym samym Ukraina wraz z tą donacją miała zagwarantowaną dostawę łącznie 64 Leopardów 2A4. Obecnie miała ona otrzymać/niedługo otrzyma 73 czołgów podarowanych przez Polskę (14 wozów), Kanadę (8 egzemplarzy), Norwegię (8 czołgów), Hiszpanię (20 sztuk + 9 do końca września) oraz w Danię+Holandię (14 sztuk). Ich remonty odbywają się na terenie naszego kraju w hubie serwisowym ulokowanym w Zakładach Mechanicznych Bumar-Łabędy, co ma miejsce już od kilku miesięcy.

Czytaj też

Leopard 2A4 to niemiecki czołg podstawowy produkowany od 1985 r. To ostatnia wersja Leoparda 2 wdrożona w czasie zimnej wojny. Uzbrojenie główne stanowi gładkolufowa armata Rh-120 L/44 kalibru 120 mm. Zapas amunicji wynosi 42 naboje. Z armatą sprzężono uniwersalny karabin maszynowy MG3 kal. 7,62 mm. Identyczny ukm umieszczono na stropie wieży. Jednostkę napędową stanowi 12-cylindrowy silnik MTU MB 873 Ka-501 o mocy 1500 KM połączony z przekładnią Renk HSWL 354. Czołg może rozpędzić się do 68 km/h podczas jazdy do przodu oraz 31 km/h przemieszczając się wstecz. Do tej wersji modernizowano wszystkie wcześniejsze warianty Leoparda 2 (A0-A3). Czołgi w tym standardzie zostały zakupione przez (między innymi) Polskę, Ukrainę, Hiszpanię, Finlandię, Chile, Czechy, Słowację, Czechy czy Grecję.

Słowacki Leopard 2A4.
Słowacki Leopard 2A4.
Autor. Ministerstwo Obrony Słowacji
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (2)

  1. Jędrzej

    Zapłacili 180 milionów zielonych za remont 14 maszyn. Czyli 12 850 000USD za sztukę w przybliżeniu. Albo Rheinmetall im policzył jak za zborze za ten remont albo dokupili do maszyn jakiś pakiet eksploatacyjny, amunicja albo części. Oby prawdziwa była ta druga opcja :)

  2. Zygazyg

    Czy jeśli Bumar przeprowadza remonty tych Leo, to czy w ogóle kontynuują program Lep2PL dla WP?

    1. MiP

      Ze 2 tygodnie temu Ukraińcu mówili że te czołgi które wróciły z remontu w Polsce nadają się do remontu 🙂

    2. LMed

      MiP chłopie, a ja słyszałem, że ktoś mówił ( nie pamiętam kto) iż ukraincy marudzić lubią.

    3. szczebelek

      Naprawiają to co zepsute, uszkodzone i przyjedzie z frontu biorąc pod uwagę, że dalej jest problem z dostępnością części zamiennych, więc wiele usterek naprawiają tak jak się przyzwyczaili dla WP .

Reklama