Wojna na Ukrainie
Brytyjskie transportery opancerzone trafią na Ukrainę
Kolejne brytyjskie transportery opancerzone FV432 oraz wozy zabezpieczenia technicznego FV434 trafią do ukraińskich żołnierzy dzięki funduszom zebranym za sprawą fundacji Serhija Prytuły, oraz organizacji Azov One.
Łącznie do ukraińskich żołnierzy z 12. Brygady Gwardii Narodowej Azow trafić ma 17 pojazdów opancerzonych pochodzących z brytyjskiego demobilu. Będzie to 15 transporterów FV432 oraz dwa wozy zabezpieczenia technicznego FV434. Za ich kupno oraz dostawę odpowiada organizacja Azov One, oraz fundacja Serhija Prytuły, która dostarczyła ukraińskiej armii już ponad 100 różnego typu pojazdów opancerzonych oraz zapewnia regularne remonty sprzętu wojskowego. Początkowo planowano kupno od brytyjskiego pośrednika jedynie pięciu pojazdów, jednak dzięki zaangażowaniu społeczności udało się zwielokrotnić tą liczbę. Nowe transportery pozwolą na uzupełnienie części strat, a z racji na ich znajomość przez załogi i logistyków ich wdrożenie do służby nie będzie problemem. Ukraina dotychczas otrzymała kilkaset pojazdów rodziny FV430 ze stanów armii brytyjskiej oraz tamtejszego demobilu.
⚡️Review of the contracted 🇬🇧FV432/4/6/9 armored personnel carriers for the 12th special purpose brigade "🇺🇦Azov". Their mileage varies between 500-3000 km. pic.twitter.com/Ph4WaGixiV
— 🇺🇦Ukrainian Front (@front_ukrainian) May 25, 2024
FV432 to brytyjski transporter opancerzony produkowany od 1963 roku, na potrzeby wojsk lądowych Wielkiej Brytanii. Stał się on bazą dla wielu pojazdów specjalistycznych, podobnie jak amerykański M113. Uzbrojenie główne stanowił jedynie uniwersalny karabin maszynowy L7 (lokalne oznaczenie FN MAG) kal. 7,62 mm. Załogę stanowią dwie osoby (kierowca + dowódca), zaś przewożony desant wynosi do 10 żołnierzy. Jednostkę napędową stanowi wielopaliwowy silnik Rolls-Royce K60 o mocy 240 KM. Pozwala to rozpędzić pojazd o masie około 15 ton do prędkości maksymalnej wynoszącej 52 km/h. Pancerz zapewnia osłonę od przodu przed amunicją kal. 12,7 mm, zaś burty oraz tył kadłuba jedynie przed odłamkami i amunicją strzelecką. Pojazd ten jest obecnie wykorzystywany jedynie przez Wielką Brytanię oraz Ukrainę.
Czytaj też
FV434 to brytyjski gąsienicowy wóz zabezpieczenia technicznego powstały na bazie transportera FV432. Ramię dźwigu pozwala na przenoszenie ładunku o masie o do trzech ton. Załogę stanowi czterech żołnierzy. Jednostkę napędową stanowi wielopaliwowy silnik Rolls-Royce K60 o mocy 240 KM. Pozwala to rozpędzić pojazd o masie około 17 ton do prędkości maksymalnej wynoszącej 47 km/h. Pancerz zapewnia osłonę od przodu przed amunicją kal. 12,7 mm, zaś burty oraz tył kadłuba jedynie przed odłamkami i amunicją strzelecką. Do samoobrony załogi służy jedynie uniwersalny karabin maszynowy L7 (lokalne oznaczenie FN MAG) kal. 7,62 mm. Pojazd ten jest obecnie wykorzystywany jedynie przez Wielką Brytanię oraz Ukrainę.
szczebelek
Kolejna kropla w morzu potrzeb...