Siły zbrojne
Wielka Brytania: wsparcie eksploatacji śmigłowców Wildcat
Brytyjskie Ministerstwo Obrony poinformowało o podpisaniu kontraktu z koncernem Leonardo. Umowa o wartości 271 mln funtów dotyczy wsparcia eksploatacji średnich śmigłowców wielozadaniowych Wildcat. Przedstawiciele strony rządowej nie ukrywają, że zasadniczymi celami zawartego kontraktu są ochrona wykwalifikowanej brytyjskiej kadry inżynieryjnej, zapewnienie rozwoju własnych zdolności i - przede wszystkim - ochrona miejsc pracy.
W zakładach koncernu Leonardo w Yeovil i w Royal Naval Air Station w Yeovilton dzięki temu utrzymane zostanie blisko 80% z ok. 500 miejsc pracy, istniejących zgodnie z realizacją programu finalnej budowy tego śmigłowca. Utrzymanie ich zapewni kompleksowy proces wsparcia eksploatacji i szkolenia na terenie Wielkiej Brytanii. Kolejne sto miejsc pracy będzie istnieć dzięki utrzymaniu niezbędnego systemu łańcucha dostaw w ramach koncernu Leonardo.
Śmigłowce Wildcat to uniwersalne maszyny, zdolne do wykonywania szerokiego spektrum zadań nad lądem i morzem. Maszyny te w Royal Navy są zasadniczym śmigłowcem pokładowym fregat (typ 23 i przyszłych typ 26) i niszczycieli (typ 45), wykonując zadania zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych, zapewniając transport, rozpoznanie i naprowadzanie własnych systemów uzbrojenia okrętów czy realizację zadań poszukiwawczo-ratowniczych.
Podobnie funkcjonuje wariant wybrany przez lotnictwo wojsk lądowych, realizuje on zadania rozpoznawczo-łącznikowe, pełni funkcję platformy dowodzenia i kontroli, zapewnia wsparcie i transport.
Zgodnie z opiniami przedstawicieli Ministerstwa Obrony podpisana umowa jest istotna zarówno dla samych brytyjskich sił zbrojnych, jak i przemysłu czy gospodarki Zjednoczonego Królestwa. Jej podstawą są wieloletnie programy współpracy pomiędzy siłami zbrojnymi a koncernem Leonardo, ugruntowane podpisaniem porozumienia strategicznego partnerstwa. Nowoczesna maszyna, będąca przedmiotem umowy, jest też ważnym elementem dziesięcioletniego, wartego 178 miliardów funtów rządowego planu unowocześniania armii. Sam kontrakt został uzgodniony w sposób, który ma zabezpieczyć potrzeby armii w rozsądnych z ekonomicznego punktu widzenia granicach.
Obejmujący okres pięciu lat kontrakt zapewni szeroki zakres usług zintegrowanego wsparcia i szkolenia dla całej obecnej floty 62 śmigłowców AW159 LynxWildcat eksploatowanych w Royal Navy i Army Air Corps. Obecnie maszyny te są wykorzystywane w 825. i 847. dywizjonie marynarki (Maritime Attack Helicopters – 28 maszyn) oraz w 1. pułku śmigłowców wojsk lądowych, składającym się z 652. i 661. dywizjonu (34 maszyny). Obie wersje śmigłowców mają płatowiec, wyposażenie kabiny pilotów oraz awionikę o bardzo wysokim stopniu unifikacji.
Zgodnie z planami śmigłowce te powinny pozostać w eksploatacji przez 30 lat. AW 159 zakupiła również Korea Południowa (8 szt.) i Filipiny (2 szt.).
Umowa dotyczy również wsparcia funkcjonowania działalności w Edynburgu i Luton, gdzie Leonardo produkuje systemy obronne. Dodatkowo, firma Thales UK zapewni wsparcie dla systemów komunikacji i zarządzania śmigłowca.
Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102